• 0

Factuur met aanbetaling

Goedemiddag,

 

Ik ben een beginnende ZZP-er en werkzaam in de bouw als aannemer. Ik werk alleen voor particulieren dus begrijp dat ik volgens het kasstelsel moet werken.

 

Nou zit ik met de volgende vraag. In eerste instantie breng ik een offerte uit en als de mensen daarmee akkoord gaan dan vraag ik een aanbetaling van 50% van de totale offerte en bij oplevering de rest. Hoe kan ik dat het beste boeken? Moet ik als de mensen akkoord zijn een factuur uitschrijven van 50% van de offerte en daarop zetten 'Aanbetaling' en dat dan boeken op de datum van ontvangst? En vervolgens het restbedrag van 50% een nieuwe factuur voor maken en boeken na oplevering/na ontvangst?

 

Moet of mag ik de factuur wel splitsen, omdat het om één en dezelfde opdracht gaat?

 

En aangezien ik met verschillende BTW's te maken heb, 21% (materialen) en 6% (uurloon), moet ik dan over het totaal 50% toepassen......dus 50% van het met 21% belastte en 50% van het met 6% belastte?

 

Eigenlijk zou ik het liefste horen hoe ik dit correct en zo makkelijk mogelijk kan doen.

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wanneer je het kasstelsel mag volgen, dan hoef je geen factuur uit te reiken aan particuliere afnemers (maar aan ondernemers moet je ook dan wel facturen uitreiken trouwens).

 

Maar je mag natuurlijk facturen uitreiken aan particulieren, als je dat wil.

De BTW ben je echter pas verschuldigd op het moment dat je het geld ontvangt.

 

Je zou dus, als je dat handig vindt, een factuur per betaling kunnen maken. Lijkt mij onhandig, maar ja.

Ik zou persoonlijk een factuur maken per opdracht en daarop vermelden hoe de betalingen plaats moeten vinden (dus bijvoorbeeld “50% bij opdracht, 50% bij oplevering” of zoiets).

 

 

Link naar reactie
  • 0

Maar als je geen factuur hoeft uit te reiken aan een particulier, hoe doe je dat dan boektechnisch? Zo is er geen bewijs dat je die opdracht hebt uitgevoerd (waardoor het dus ook zwart kan zijn), en hoe kan de belastingdienst dan iets controleren? En er moet toch een splitsing van de verschillende BTW's gemaakt worden.

 

Hoe boek je dan het geld wat binnenkomt op de bank als je dat niet kan koppelen aan een factuur?

 

Een factuur per opdracht lijkt mij inderdaad ook handiger, en dan daarop de vermelding van 50% bij opdracht en 50% bij oplevering. Maar hoe boek ik dat dan BTW technisch gezien?

 

Bijvoorbeeld de rekening is totaal € 660,00 waarvan €42 21%BTW en €24 6% BTW . Dan krijg ik € 330,00 aanbetaald, en boek ik €22 onder 21%BTW en €12 onder 6% BTW?

Link naar reactie
  • 0

@Ronaldinho. Natuurlijk is er met de klant afgesproken wat er gaat gebeuren en wat eer betaald moet worden. Dat gaf ik toch al aan dat ik allereerst een offerte stuur.

 

Het gaat mij er om wat boekhoudtechnisch het beste en noodzakelijk is naar de Belastingdienst toe.

 

Wat ik dus moet bijhouden zodat alles kloppend is en te controleren. Vandaar dat ik niet begrijp dat je naar particulieren geen factuur hoeft te sturen.

Link naar reactie
  • 0

Vandaar dat ik niet begrijp dat je naar particulieren geen factuur hoeft te sturen.

 

Een factuur in je eigen boekhouding is altijd aan te raden, natuurlijk. Ik heb ook klanten die aan de hand van de offerte al betalen, ideaal natuurlijk. Dan maak ik wel een factuur voor mezelf, maar de klant hoeft de factuur niet meer.

 

Zo heb ik voor kleine werkjes een pin-terminal gehad, klein werkje uitvoeren, klant pint de betaling en krijgt een transactie-bon, naderhand maak ik een factuur die naar de boekhouder gaat.

 

En voor deelbetalingen ben je vrij om op je eerste factuur bv. vooruitbetaling materiaalkosten met daarop 21% BTW en de tweede factuur loonkosten met 6% BTW te rekenen. En dan heb je twee facturen voor 1 opdracht.

4 facturen bij langlopende projecten is ook niet bijzonder, 30%, 30%, 30% en 10% na oplevering.

:)

 

Dat maakt het voor jou makkelijk en ook voor de belastingdienst.

 

En meerwerk of extra werk wat buiten de offerte valt, factureer ik apart. Ik heb het 1x meegemaakt dat de klant achteraf reclameerde over de het meerwerk en de hele factuur tegenhield, vanaf dat moment factureer ik de overeengekomen hoofdopdracht en het meerwerk gescheiden. Dan is er bij een discussie achteraf geen reden om de hoofdopdracht later te gaan betalen.

 

Link naar reactie
  • 0

Het maakt voor de belastingdienst niet zoveel uit of jij jouw opdrachten opsplitst over meerdere facturen, als aan het einde je boekhouding maar klopt. Ik doe dat zelf ook wel eens.

 

Voorbeeld (gebaseerd op 21% BTW. Ik heb geen ervaring met 6% BTW berekeningen :):

Je doet een opdracht voor €500 (ex btw) en wilt deze factureren over twee facturen. Je splitst dan gewoon het bedrag in twee. Op Factuur #1 staat dus een bedrag van €250,- (+ BTW) en op Factuur #2 ook. Je kunt zelfs tussendoor nog een andere factuur sturen naar een andere klant.

 

Wat je dan uiteindelijk hebt in je boekhouding:

Factuur #1 (voor klant A) : Bedrag €250 + €52,50 BTW = €302,50

Factuur #2 (voor klant B) : Bedrag €300 + €63,00 BTW = €363,00

Factuur #3 (voor klant A) : Bedrag €250 + €52,50 BTW = €302,50

 

Je boekhouding klopt. Je factuurnummering klopt. Jij hebt je geld. Belastingdienst kan alles controleren. Iedereen blij.

3D In Your Hands | 3D Visualisatie Bureau

3D Visualisaties, 3D Animaties en 3D Presentaties

http://www.3dinyourhands.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 180 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.