• 0

Verkoop webshop voorbereiden

Goede avond allemaal,

 

Ik zit met een vraag waar ik na lang zoeken op dit forum en middels google nog niet uit ben. Wellicht heb ik op de verkeerde termen gegoogled, dan hoor ik het graag.

 

Ik ben een jonge ondernemer, eigenaar van een webshop die in december 2 jaar bestaat. In het eerste jaar hebben wij 2 miljoen omzet gedraaid en dit jaar lijkt het erop dat we de 4 miljoen halen. Groei zit er dus lekker in, en ik verwacht dat we volgend jaar ook weer kunnen verdubbelen (8 miljoen), alles met eigen geld. Wij hebben dus geen lening of wat dan ook.

 

Eerlijk is eerlijk; dit is super leuk maar ik heb nog veel meer plannen. Ik ben dus van plan om de webshop over 2-3 jaar te verkopen. Nu ben ik aan het kijken bij wat voor soort partijen ik moet aankloppen (beter te vroeg dan te laat!). Ik heb eens gehoord dat er bedrijven zijn die hierin gespecialiseerd zijn en je bedrijf aan de juiste personen kunnen voorleggen. Uiteraard willen ze dan wel een klein percentage van de verkoopsom. Mijn vraag; hoe heten dit soort bedrijven? En hebben jullie hier ervaring mee?

 

Ik ben dus niet op zoek naar een site als sitedeals. Ook ben ik niet via dit forum op zoek naar investeerders, dit topic is puur bedoeld voor informatie.

 

Alvast bedankt voor jullie reactie!

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

Verkoop je een website of een onderneming?

 

Zit er voorraad in, zit er kennis in, zitten er mensen in, zitten er vaste klanten in, inkoopcontacten, merkvoorkeuren?

 

Als je niet in de sfeer van sitedeals wil bijven hangen, zal je het geheel wat meer moeten aankleden. Dan zie je volgens mij ook 'natuurlijke kopers' opduiken. Jouw site / onderneming is voor sommige kopers meer waard dan anderen.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Goede middag TwaBla,

 

Bedankt voor je reactie.

 

Het gaat dan inderdaad om een onderneming. Op dit moment al een database van 120.000 mensen die zich hebben ingeschreven voor onze nieuwsbrief, een vaste bezoekersaantal van 6000 per dag. Ook zit er voorraad, kennis en inkoopcontacten dan bij.

 

Dus het gaat inderdaad om het geheel. Heb jij enig idee wat voor soort bedrijven kunnen bemiddelen in het verkoop van een redelijk grote webshop? En dus op zoek gaan naar de juiste partij.

 

Alvast bedankt!

 

Groetjes

Link naar reactie
  • 0

Het klinkt inderdaad of je echt iets waardevols te verkopen hebt. De vraag alleen is hoeveel daarvan waarde is die aan jou als ondernemer vast zit.

 

Heeft de koper die waarde ook als je niet meer bij het bedrijf betrokken bent?

 

Een kennis begon ook met het verkopen van zijn bedrijf en kwam er toen achter dat alle kopers wel geïnteresseerd waren, maar alleen als hij nog 3 tot 5 jaar als directeur in het bedrijf bleef werken. Dat wilde hij echter helemaal niet na verkoop.

 

Na die realisatie heeft hij eerst 3 jaar het bedrijf zo ontwikkeld dat het eigenlijk ook zonder hem kom draaien. Dit door het aannemen van nieuwe mensen en die verder ontwikkelen. Toen het zover was, was het bedrijf ook heel goed verkoopbaar zonder hem en dat heeft hij toen ook gedaan.

Link naar reactie
  • 0

Beste DJK,

 

mogelijk zijn er maar weinig HL-leden die je in deze uit eigen ervaring kunnen adviseren.

 

Mij lijkt dat bij deze omzetten toch snel financiering of investering komt kijken. Nu, volgend jaar of bij verdere (internationale?) groei.

 

Als je (jullie) tot nu toe volledig eigenaar bent (zijn), dan lijkt het mij toch een logische stap om geleidelijk een kleiner aandeel in deze onderneming te houden.

 

Hoe liggen de aandeelverhoudingen nu en hoeveel personeel is aanwezig? Hoe groeit de onderneming met meer personeel en financiele middelen?

 

Om iets anders te kunnen doen heb je mogelijk middelen nodig die nu in de onderneming vastzitten.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Je noemt enkel de omzet, wat meer relevant is zijn de kasstromen die het bedrijf (of de site) genereert. Zulks samen met de vermogenskostenvoet (zeg maar het risico) bepaalt volgens de theorieboekjes de waarde van je bedrijf.

 

Wat tegenwoordig ook meespeelt is de financierbaarheid. Leuk als het bedrijf 4 keer meer waard is dan de beste koper kan financieren, maar verkopen lukt dan niet.

 

Zoals TwaBla al zegt: “Jouw site / onderneming is voor sommige kopers meer waard dan anderen.”. Kasstromen en risico zijn eigenaarafhankelijk, vandaar dat waardes voor bedrijven per eigenaar verschillen.

 

Als de site een hogere waarde in andere handen heeft (bijvoorbeeld omdat iemand anders er nog hogere kasstromen tegen een lager risico mee kan genereren), kan deze jou een prijs boven jouw waarde betalen (waardecreatie voor jou, je wordt immers enkel beter van een overname als je een bedrijf voor meer verkoopt dan het voor jou waard is), en kan de koper er zelf ook beter van worden (deze betaalt immers een prijs onder zijn waarde).

 

Er zijn genoeg bedrijfsovernameadviseurs te vinden die je bij kunnen staan. Spreek bijvoorbeeld een fee af die gebaseerd is het verschil tussen de prijs en de waarde van je bedrijf. Reken maar dat een bedrijfsovernameadviseur dan gestimuleerd wordt een zo hoog mogelijke prijs te onderhandelen!

 

Link naar reactie
  • 0

Goedemiddag allemaal,

 

Zeer bedankt voor jullie antwoorden, hier heb ik wel wat aan!

 

@KatrinaBull: dat hoor ik inderdaad ook steeds vaker, en in principe is dat voor mij en mijn compagnon ook geen probleem. Alleen zullen we dan natuurlijk geen werkweken meer maken van 70 uur, maar gewoon 40 uur en dan de rest van de tijd bezig zijn met andere projecten. Maar het is inderdaad belangrijk om dit ook al nu voor te bereiden, door bijvoorbeeld steeds meer taken uit handen te geven. Thanks!

 

@Highio: Dat is inderdaad ook zeker een optie, heb ik eigenlijk nog niet over nagedacht. Is het normaal om bij een verkoop eerst bijvoorbeeld 50% uit handen te geven en later, indien het bedrijf groeit zoals verwacht, de rest te verkopen? Wij hebben beiden 50% aandelen in handen en wij hebben 6 man personeel hier rondlopen. Door steeds efficiënter te werken en zaken waar wij niet goed in zijn (zoals het technische gedeelte) uit te besteden hebben we het afgelopen jaar slechts 1 personeelslid extra moeten aannemen. Dit doen we niet zo zeer om financiële middelen te sparen, maar het is gewoon niet nodig. Wat de financiële middelen betreft; wij houden genoeg over om veel te kunnen investeren in marketing en techniek, zonder dat we de bank nodig hebben. En mijn compagnon en ik verdienen er ook een goede boterham mee.

 

@Logowerkplaats: bedankt! Ik heb een kijkje gekeken bij het rubriek ''gevraagd'', maar daar zie ik dat het voornamelijk om wat kleinere webshops gaat. Ik ben meer op zoek naar bedrijven die gespecialiseerd zijn in bedrijfsovernames en jou in contact brengen met geïnteresseerde kopers, uiteraard tegen een vergoeding.

 

@ii: bedankt voor je tip wat betreft de fee. Erg slim, daar heb ik nog niet eerder over nagedacht! Dat lijkt mij inderdaad het slimst om te doen. Nu nog de juiste bedrijfsovernameadviseur vinden. Tips?

 

@Amadeo Brands: daar ben ik dus helaas ook bang voor. Laten we hopen dat ik, wellicht door dit topic, in aanraking kom met de juiste personen die ons op de juiste manier kan begeleiden.

 

Fijne zondag allemaal!

Link naar reactie
  • 0

Dag DJK,

 

lijkt me gezien voorgaande antwoorden dat je eerst voor jezelf (eventueel met behulp van een adviseur) moet bedenken of je streeft naar overname of naar deelname.

 

Toevallig heb ik een tijdje geleden een lijstje gemaakt van websites waar je investeerders/overnamekandidaten kunt vinden: http://www.businessbox.nl/bedrijf-overnemen-hier-vind-je-ze/

 

Ik kan helaas geen waardeoordeel over de sites geven, dus je zult even op je gezond verstand moeten afgaan.

www.businessbox.nl | www.zonneveldmarks.nl |

www.tekstschrijverdeventer.nl

Link naar reactie
  • 0

@Highio: Dat is inderdaad ook zeker een optie, heb ik eigenlijk nog niet over nagedacht. Is het normaal om bij een verkoop eerst bijvoorbeeld 50% uit handen te geven en later, indien het bedrijf groeit zoals verwacht, de rest te verkopen? Wij hebben beiden 50% aandelen in handen en wij hebben 6 man personeel hier rondlopen. Door steeds efficiënter te werken en zaken waar wij niet goed in zijn (zoals het technische gedeelte) uit te besteden hebben we het afgelopen jaar slechts 1 personeelslid extra moeten aannemen. Dit doen we niet zo zeer om financiële middelen te sparen, maar het is gewoon niet nodig. Wat de financiële middelen betreft; wij houden genoeg over om veel te kunnen investeren in marketing en techniek, zonder dat we de bank nodig hebben. En mijn compagnon en ik verdienen er ook een goede boterham mee.

 

DJK - als je er veel geld mee verdiend, waarom zou je het dan verkopen?

 

Van een koper krijg je 10 of 12x de winst (even simpel) of zo. Maar als je volgend jaar de winst nog kan verdubbelen, dan heb je dat in 5 jaar terug en je bent nog geheel eigenaar. Is het niet beter om wat personeel extra aan te nemen met de skills om wat taken van jullie over te nemen. Dan gaan jullie als nog van 70 naar 40 uur, verdien je bijna net zoveel en ben je nog steeds de eigenaar.

 

Participanten stappen volgens mij vooral in als er groeikapitaal nodig is. Dat gebeurd dan vaak met een uitgifte van extra aandelen waardoor jullie aandeel verwaterd. Zeg 200k voor 30% van de aandelen.

Link naar reactie
  • 0

 

DJK - als je er veel geld mee verdiend, waarom zou je het dan verkopen?

 

 

Deze gedachtegang kom ik in de praktijk vaak tegen, maar gaat financieel gezien niet helemaal op. Door het verkopen gaan verkopers er vaak financieel nog meer op vooruit. Ze verkopen bijvoorbeeld een bedrijf met een waarde voor hen van € 500.000 voor € 600.000. € 100.000 is dan de extra ‘winst’ boven het behouden van het bedrijf.

 

Een goede bedrijfswaardering verdisconteert alle toekomstige kasstromen die de eigenaar naar verwachting gaat genereren met het bijpassende risico. Voor de huidige eigenaar levert deze berekening de waarde (en daarmee de minimumprijs) op.

 

Doel is kopers te vinden die nog hogere kasstromen tegen een lager risico kunnen genereren. Deze kunnen meer betalen dan de waarde van de huidige eigenaar. Enkel dit is de ‘winst’ door het verkopen van een bedrijf.

 

CNOOP Corporate Finance | M&A | Financiering | Due diligence | Bedrijfswaardering

Boec | Menselijk kapitaal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 115 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.