• 0

voorraad boeken in VOF

Hallo experts.

 

Ik heb samen met mijn zoon een VOF.

We handelen in goederen (inkoop/verkoop).

 

Nu hebben we vorig jaar niet alle ingekochte goederen verkocht --> voorraad dus.

 

Ben nog steeds met mijn IB aangifte aan het stoeien en weet niet goed waar ik de voorraad moet opvoeren.

Daarom wat vraagjes.

 

1e

Moet ik in mijn WV alle inkoop opvoeren of alleen de inkoop van de verkochte goederen?

Als ik alles opvoer dan komt er een behoorlijk verlies uit.

 

2e

Ik zie dat ik in mijn activa voorraad kan opvoeren maar ik moet dan wel een tegenboeking in mijn passiva doen om een en ander in balans te houden. Maar ik heb geen idee waar ik dit zou moeten opvoeren.

 

3e

We hebben ook nog wat afkeur en breuk gehad.

Hoe hier mee om te gaan?

 

Graag advies.

Bij voorbaat dank.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Doorgaans verwacht de verkoper van wie je iets inkoopt, dat je op enig moment ook met geld over de brug komt. Zolang je dat nog niet gedaan hebt, boek je het op 'crediteuren', daarna verdwijnt het van de bank of uit de kas.

 

Als je verkoopt, haal je het vervolgens uit de voorraad en zit je kas weer wat voller.

 

Het hangt er een beetje vanaf hoe ingewikkeld je boekhoudsysteem is, maar ik denk dat je eerste twee vragen daar wel mee zijn beantwoord?

 

Ook bij afkeur en breuk boek je gewoon exact wat er gebeurt. Als je het gewoon weggooit vanuit je voorraad, dan boek je dus iets van "afkeur en breuk" (W&V) aan voorraad (balans). Dan zit het in het resultaat verwerkt.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Beste Jos,

 

Hoe te boeken is afhankelijk van de keuze met welk pakket je werkt, hoe vaak je het bijhoudt en wat je er op welk moment wilt zien.

 

1) Pakketkeuze

Het kan zijn dat je werkt met een (beperkte) voorraadmodule zodat er bij elke verkoopboeking ook je kostprijs geboekt wordt. Als dat zo is, dan moet je alle inkopen op voorraad boeken.

Gebeurd dit niet, dan ............

 

2) Wat wil je zien en Frequentie

Vul je de administratie dagelijks, wekelijks, maandelijks, kwartaallijks of jaarlijks in.

Hoe vaker je het bijhoud hoe belangrijker het is om actuele cijfers te hebben. Dan is een actuele voorraadwaarde belangrijker dan als je het 1x per jaar wilt weten.

 

Vaak wordt de administratie per maand/kwartaal bijgehouden om de BTW verplichtingen te voldoen. De winst en verlies wordt dan niet zo bijgehouden en is minder van belang.

Dan wordt meestal volstaan met het boeken van inkopen

 

7000 Kostprijs verkopen

1700 BTW

Aan 1600 crediteuren

 

Per rapportagemoment wordt de voorraad opgeteld en boek je deze voorraad weg met deze boeking:

3000 Voorraad (voor nieuw bedrag)

Aan 3000 Voorraad (waarde op je grootboekrekening)

Aan 7000 Kostprijs verkopen

 

Als je dit boekt dan is je vraag 3 (afkeur en breuk) terechtgekomen in de kostprijs verkopen.

Als dit bij te houden is, dan is het handig om dit op een aparte grootboekrekening te boeken.

 

Wil je vaker actuele cijfers hebben, dan is deze methode hierboven goed mogelijk.

Succes

 

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reakties Ronaldinho en Hermes.

 

Even wat aanvullende informatie.

 

Wij gebruiken EasyAdmin, een simpel boekhoudprogramma dat op Excel gebaseerd is.

Gedurende het jaar voeren wij daar netjes onze uitgaven, inkomsten, BTW etc. in.

 

Ofschoon er denk ik wel voorraden in bijgehouden kunnen worden, gebruiken wij dit niet.

Aan het eind van het jaar hebben we gekeken wat er nog ongeveer aan inkoopwaarde ligt en wat we hebben moeten weggooien.

 

Alle ingekochte goederen zijn ook betaald. Dus geen crediteuren, wel een verlaagd banksaldo.

 

In mijn IB aangifte kan ik in mijn WV, inkoopkosten opgeven.

Begrijp ik het goed dat dit alleen de inkoopkosten van de daadwerkelijk verkochte goederen zijn?

 

Daarnaast vind ik in mijn WV de post "Waardeveranderingen". Als ik hier in ga dan vind ik weer de regel "Bijzondere waardeverminderingen van vlottende activa". Is dit de plaats om onze afkeur en breuk op te geven? Dit komt dan direct ten laste van het bedrijfsresultaat.

 

Dan blijft de werkelijke handelsvoorraad nog over.

In mijn IB aangifte kan ik onder "Overzicht activa" de waarde van mijn voorraden opvoeren.

Maar als ik dat doe dan is mijn passiva niet meer in balans met mijn activa en dus moet er aan de passiva kant ook iets gedaan worden.

Aan de passiva kant heb ik de mogelijkheid uit:

 

[*]Ondernemingsvermogen

[*]Terugkeerreserve

[*]Voorzieningen

[*]Langlopende schulden

[*]Kortlopende schulden

In één van deze posten zou ik toch de waarde van de voorraad moeten opvoeren om activa en passiva weer gelijk te trekken.

 

Of zie ik het allemaal verkeerd?

 

Ik hoor bijzonder graag.

 

Bvd, Jos

Link naar reactie
  • 0

Wanneer je de voorraad aftrekt van de inkoop en op de balans zet wordt het resultaat hoger en daardoor het ondernemingsvermogen ook.

 

Als je aan de activa-zijde de voorraad aanpast moet je dus niet vergeten om ook aan de passiva-zijde het vermogen aan te passen.

 

Groet,

Dik

DH Administratiekantoor

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 114 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.