• 0

EZ + BV naar nieuwe V.O.F -- hoe betaalde goodwill niet in 52% afrekenen?

De zaken gaan goed. Omdat ik nu ook afgestudeerd ben kan ik full-time in de zaak steken. Ik heb een compagnon ontmoet en we gaan samen verder onder één vlag. Hij brengt klanten / contracten in die hij momenteel helpt in zijn BV en ik breng klanten / contracten in die ik factureer vanuit mijn EZ.

 

Nieuwe vennootschap opgericht:

Vennoot 1: ik (natuurlijk persoon) 50% aandeel

Vennoot 2: hij (met een bv, rechtspersoon) 50% aandeel

 

Situatie

We hebben de waarde vastgesteld van wat we beiden inbrengen. Er is echter een verschil in waarde. Er is daarom afgesproken dat vennoot 2 aan vennoot 1 een bedrag betaalt van circa € 75.000.

 

Uitdaging / probleem

Mijn winsten zijn nog niet hoog genoeg zodat een BV structureel voordeliger is. Echter valt deze 75.000 voor een groot deel in de 52% schaal wat natuurlijk erg zonde is. Mijn aandeel in de winst van het bedrijf is daarnaast ook nog 30-35K in 2014. Totale inkomsten zouden dan 110K zijn. Erg jammer als dit zo hard afgerekend moet worden in één keer (groot deel tegen 52%).

 

Zijn er nog betere constructies hiervoor? Ik begreep dat ik bijv. het bedrag zou kunnen inbrengen in de VOF, activeren als goodwill en dat we dit afschrijven in tien jaar. Echter, het plan is om een groot deel van deze 75K van mij te lenen aan zijn BV met een afbetalingsregeling. Als ik dan het bedrag in plaats van deze leenconstructie zou inbrengen in de vennootschap, en er gaat iets mis waardoor we failliet gaan ben ik dat ook kwijt. Met de leenconstructie draagt ieder der vennoten het eigen aandeel in de risico op faillissement . Dat wil ik wel houden.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als je inkomsten in 2 voorgaande jaren laag waren of in elk geval genoeg ruimte lieten in de 42% schijf, dan kun je eens kijken of middeling van inkomsten over de afgelopen 3 jaar (incl dit jaar) zorgt dat je gemiddeld inkomsten geheel in de 42% schijf blijft. (of maar een heel klein stukje in 52% komt.)

 

Via berekenhet kuin je ook even snel een berekening maken.

 

Andere optie zou ook nog kunnen zijn dat je de koopsom spreid over 2 of 3 jaar. Dat vraagt wel om de juiste formulering in het contract zodat het niet gewoon gespreidde betalong is, maar echt een (in)koopsom over 2 of 3 jaar. nadeel hiervan is natuurlijk dat als volgend jaar je inkomsten (fors) stijgen de uitkomst fiscaal hetzelfde blijft.. dan betaal je alsnog in de 52% schijf.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik begreep dat ik bijv. het bedrag zou kunnen inbrengen in de VOF, activeren als goodwill en dat we dit afschrijven in tien jaar.

Dat zou het geval zijn als je je eenmanszaak zou staken en samen met de BV van je compagnon een VOF start. De goodwill komt dan op de balans van de VOF en wordt afgeschreven, maar hoort bij jou nog steeds tot de stakingswinst, dus wordt nog steeds gewoon belast in het jaar van overdracht.

 

Ik neem aan dat die 75k ergens op gebaseerd is. Je kunt er ook voor kiezen om in je VOF-contract een 'ingroeiregeling' op te nemen, waarbij jij bijvoorbeeld een groter deel van de winst krijgt en de BV een kleiner deel. Dan heb je wellicht die hele afbetalingsregeling ook niet meer nodig. Maar je hebt wel de onzekerheid, want als de winst niet heel hoog is, is je goodwill-vergoeding ook niet zo heel hoog.

 

 

Daarnaast vind ik het opmerkelijk dat je een VOF aangaat met een BV. Daar is niks op tegen, maar als er wat gebeurt, vermoed ik dat de schuldeisers zich eerst op jou zullen storten ivm hoofdelijke aansprakelijkheid.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Als je inkomsten in 2 voorgaande jaren laag waren of in elk geval genoeg ruimte lieten in de 42% schijf, dan kun je eens kijken of middeling van inkomsten over de afgelopen 3 jaar (incl dit jaar) zorgt dat je gemiddeld inkomsten geheel in de 42% schijf blijft. (of maar een heel klein stukje in 52% komt.)

 

Via berekenhet kuin je ook even snel een berekening maken.

 

Andere optie zou ook nog kunnen zijn dat je de koopsom spreid over 2 of 3 jaar. Dat vraagt wel om de juiste formulering in het contract zodat het niet gewoon gespreidde betalong is, maar echt een (in)koopsom over 2 of 3 jaar. nadeel hiervan is natuurlijk dat als volgend jaar je inkomsten (fors) stijgen de uitkomst fiscaal hetzelfde blijft.. dan betaal je alsnog in de 52% schijf.

 

 

 

Helaas is middeling van inkomen geen oplossing voor de jaren 2011 t/m 2013 omdat ik in die jaren recht op studiefinanciering had. Ik zat precies onder de brijverdiengrens voor die jaren.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Voor studiefinanciering geldt dit ook dan neem ik aan? (Daar geldt ook een bijverdiengrens --> verzamelinkomen)

Inderdaad. Overigens is de omgekeerde situatie al eens voorgelegd aan de CRvB, dat betrof iemand die door middeling juist ónder de bijverdiengrens dacht uit te komen. Maar dat ging dus niet door.

 

Voor wat betreft de opzet: Als je voor een gezamenlijke bv gaat, dan zou ik daar altijd een persoonlijke holding tussen zetten.

 

Er zijn overigens wel wat mogelijkheden om de belastingheffing uit te stellen, maar dat vergt een zorgvuldige uitvoering en je bent wat minder vrij in je handelen nadien. Je moet een zorgvuldige afweging maken van wat voor jullie belangrijk, gewenst en mogelijk is, zeker nu een groot deel van de vergoeding verschuldigd blijft: is er wel voldoende cash om de fiscale claim op te vangen?

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Voor studiefinanciering geldt dit ook dan neem ik aan? (Daar geldt ook een bijverdiengrens --> verzamelinkomen)

Inderdaad. Overigens is de omgekeerde situatie al eens voorgelegd aan de CRvB, dat betrof iemand die door middeling juist ónder de bijverdiengrens dacht uit te komen. Maar dat ging dus niet door.

 

Voor wat betreft de opzet: Als je voor een gezamenlijke bv gaat, dan zou ik daar altijd een persoonlijke holding tussen zetten.

 

Er zijn overigens wel wat mogelijkheden om de belastingheffing uit te stellen, maar dat vergt een zorgvuldige uitvoering en je bent wat minder vrij in je handelen nadien. Je moet een zorgvuldige afweging maken van wat voor jullie belangrijk, gewenst en mogelijk is, zeker nu een groot deel van de vergoeding verschuldigd blijft: is er wel voldoende cash om de fiscale claim op te vangen?

 

Er is voldoende cash om de fiscale claim op te vangen. Ik begreep inderdaad dat je ook goodwill zou kunnen opvoeren op de VOF en dit weer afschrijven in 10 jaar en dan is mijn partner eigenaar voor 50% als hij alles heeft afbetaald. Echter delen we dan het risico op faillissement / het misgaan niet lukken. Met een lening en betaling in één keer is dat echter opgevangen en eerlijk verdeeld.

 

Er vindt dan wel in één keer een heffing plaats waardoor er veel wordt belast. Maar met middeling zou ik dit wel kunnen opvangen.

 

Tenzij iemand anders nog goede suggesties heeft :)?

 

Omdat ik dit jaar in het afstudeerjaar zit geldt er geen bijverdiengrens. Alleen de toeslagen vervallen dan en moeten worden terugbetaald (€ 1000 huur + € 1000 zorg per jaar). Vanaf 2015 heb ik sowieso geen recht op huurtoeslag ivm mede-eigenaarschap onroerend goed welke wordt belast in box 3 (peildatum 2015 = 1 januari 2015).

 

Nog een vraag: mocht ik bijv over 2 jaar sociale huur willen gaan wonen, kan ik dan nog steeds de verklaring inkomen van 2013 gebruiken (ook al is deze door middeling gewijzigd en waarschijnlijk hoger dan 31K)?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Tenzij iemand anders nog goede suggesties heeft :)?

Ik zat te denken aan een structuur met geruisloze inbreng of ruisende inbreng tegen lijfrente. Alleen zitten er wat haken en ogen aan voor wat betreft de participatie door je compagnon. Ik ben niet zo'n voorstander van rechtstreeks in een VOF, al is dat afhankelijk van de exacte omstandigheden. Als je toch al voor een afrekenvariant gaat en een vof of bv je verder niet zo uitmaakt, zou ik meteen voor de juiste bv-structuur kiezen (dus personal holding met gezamenlijke werkmij).

Nog een vraag: mocht ik bijv over 2 jaar sociale huur willen gaan wonen, kan ik dan nog steeds de verklaring inkomen van 2013 gebruiken (ook al is deze door middeling gewijzigd en waarschijnlijk hoger dan 31K)?

Zie het laatste deel van 4.1 van het arrest van de CRvB waar ik naar linkte: Er verandert niets aan de inkomens in de gemiddelde jaren, het berekende bedrag is slechts een rekeneenheid om de verschuldigde belasting te kunnen herrekenen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 167 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.