• 0

Onderneming in deel van box 3 bedrijfspand

Ik bezit sinds augustus 2013 een kleine bedrijfshal met twee verdiepingen van ca. 85 m2 die ik in privé (dus zonder BTW) heb gekocht. Op een deel van de benedenverdieping ca. 30m2 oefen ik naast mijn baan een dag per week (soms twee) een bedrijfje uit. Ik word alleen als BTW ondernemer aangemerkt en niet als IB ondernemer. Op de rest van de benedenverdieping staan privé zaken. De bovenverdieping van ca. 85m2 staat te huur via een makelaar.

 

Ik heb het ondernemersplaza (belastingdienst) gevraagd of het uitoefenen van dit kleinschalige bedrijfje een probleem zou kunnen geven t.a.v. het bedrijfspand. M.a.w. of het pand dan mogelijk (deels) zakelijk zou moeten worden aangemerkt, waardoor je later bij verkoop moet afrekenen. Dit bleek echter geen probleem, het pand kan (geheel) in box 3 blijven.

 

Voor het kunnen uitoefenen van het bedrijfje heb ik beneden een scheidingswand etc. laten aanbrengen. Over mijn situatie -zakelijk gebruik van een bedrijfspand in privé- is nauwelijks iets te vinden op internet, zodat de navolgende vragen voor mij tot nu toe onbeantwoord zijn:

 

1. Kun je de kosten hiervan gewoon over vijf jaar afschrijven ondanks het feit dat het wel een privépand betreft? Ze houden immers verband met de uitoefening van belaste activiteiten.

2. Kun je de BTW over de verbouwingskosten verrekenen ondanks dat je zelf over de aanschaf van het hele pand geen BTW hebt betaald maar ze wel verband houden met de uitgeoefende belaste activiteiten?

3. Heb je hierbij eventueel nog te maken met een beperking, zoals bij zakelijke panden (verschil WOZ waarde en de aanschafprijs) ?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

in privé (dus zonder BTW)

Dat zijn twee verschillende dingen. Ook als je zakelijk vastgoed koopt, is dit zonder btw, tenzij het een nieuw of vernieuwd pand betreft of je opteerd voor een belaste levering. De btw op (o.a. verbouwings-) kosten is aftrekbaar naar verhouding van het gebruik voor met btw belaste prestaties.
Op een deel van de benedenverdieping ca. 30m2 oefen ik naast mijn baan een dag per week (soms twee) een bedrijfje uit. Ik word alleen als BTW ondernemer aangemerkt en niet als IB ondernemer.
Ik neem aan dat je dan als resultaatgenieter wordt aangemerkt? Het kan geen kwaad om na te gaan of dat ook terecht is, want zo loop je wel de MKB-winstvrijstelling mis.Ik neem ook aan dat je niet bedoelt dat je je werk in loondienst ook in die bedrijfshal uitoefent?
Op de rest van de benedenverdieping staan privé zaken. De bovenverdieping van ca. 85m2 staat te huur via een makelaar.

 

Ik heb het ondernemersplaza (belastingdienst) gevraagd of het uitoefenen van dit kleinschalige bedrijfje een probleem zou kunnen geven t.a.v. het bedrijfspand. M.a.w. of het pand dan mogelijk (deels) zakelijk zou moeten worden aangemerkt, waardoor je later bij verkoop moet afrekenen. Dit bleek echter geen probleem, het pand kan (geheel) in box 3 blijven.

 

Voor het kunnen uitoefenen van het bedrijfje heb ik beneden een scheidingswand etc. laten aanbrengen.

Dat zijn in beginsel privekosten, nu het pand tot je privévermogen behoort. Wat aftrekbaar is, is een gebruiksvergoeding van maximaal het voordeel dat in box 3 in aanmerking wordt genomen (4% van de werkelijke waarde van het zakelijk gebruikte deel - omdat het geen woning betreft, wordt in box 3 niet uitgegaan van de WOZ-waarde, maar van de waarde in het economisch verkeer) en een evenredig deel van de kosten die in huurverhoudingen voor rekening van de huurder zou komen. Die scheidingswand is een twijfelgeval, dat hangt af van hoe die in elkaar zit.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 213 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.