Jump to content
menace
Verberg

Moet een bedrijfsnaam duidelijk maken wat het bedrijf doet?

vraag

Ik vraag me het volgende af;

 

Het vinden van een geschikte bedrijfsnaam is nogal lastig. Vaak zie je bedrijven die namen hebben, die direct te herleiden zijn op hun business.

 

Vero Moda

De Sleutelmaker

Jeans Express

 

etc...

 

Maar is dit nu juist een verstandige keuze of juist niet! Als je een jonge doelgroep wilt bereiken, is het dan wellicht beter om een mystieke, hippe naam te bedenken? Hierdoor creeer je misschien een cult, hype etc..

 

Met andere woorden, moet een bedrijfsnaam per definitie duidelijk maken wat het bedrijf voor business heeft? Zo ja, waarom?

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Recommended Posts

  • 0
  • Rate this answer

Dat is een eeuwigdurende discussie, waar de meningen sterk over verdeeld zijn. Aan de ene kant heb je de Philips, Tiscali, Orange, Dirk van den Broek, Bart Smit, C&A, Van Dale, Kruidvat, Yahoo etc. Aan de andere kant heb je T-Mobile, Perry Sport, Primafoon, Planet Internet, Coca Cola, Tom Poes, MelkUnie, Appelsientje, etc.

 

Persoonlijk maakt het niet zo veel uit, denk ik. Het meeste zal toch via je netwerk gaan, via je reputatie, of via je marketing/presentatie. Als je dan toch iets moet kiezen, neem dat een begintletter die hoog staat in het alfabet (a, b, c) en dat niet al te amateuristisch (Theo Design) oogt.

 

Grappig is in dit verband wel dat je de vraag stelt onder de onduidelijke titel "questione" en niet onder iets duidelijks als "Moet een bedrijfsnaam de lading dekken?".


eBase - Portal voor de internetbranche

• nieuws • internetbureaus • opdrachtgevers • branches • nieuwe websites • gratis vacaturebank •

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Bedankt voor je reactie.. Blijf het moeilijk vinden.

 

Maar je hebt wel gelijk, ik gebruik liever questione. Ik als marketingman zou graag een 'willekeurige' naam willen kiezen en om deze naam middels de juiste marketingplannen een buzz te maken. Zorgen voor Rumour onder de doelgroep.... Het juist niet laten afhangen van een met zorg uitgezochte naam, dit laat toch niets aan de verbeelding over.

 

probleem is natuurlijk wel dat als mensen een schoenenmaker zoeken in de stad en ze zien een winkel met een mystieke naam... dan lopen ze die waarschijnlijk wel voorbij!

 

Keuzes, keuzes... pffff :-[

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Bedankt voor je reactie.. Blijf het moeilijk vinden.

 

Maar je hebt wel gelijk, ik gebruik liever questione. Ik als marketingman zou graag een 'willekeurige' naam willen kiezen en om deze naam middels de juiste marketingplannen een buzz te maken. Zorgen voor Rumour onder de doelgroep.... Het juist niet laten afhangen van een met zorg uitgezochte naam, dit laat toch niets aan de verbeelding over.

 

probleem is natuurlijk wel dat als mensen een schoenenmaker zoeken in de stad en ze zien een winkel met een mystieke naam... dan lopen ze die waarschijnlijk wel voorbij!

 

Keuzes, keuzes... pffff :-[

 

ik vind een 'verwijzing' naar de bedrijfsactiveiten wel mooi:

Microsoft (zeg indirect waar Microsoft zich mee bezig houdt)

eXploring (mijn bedrijfsnaam :P --> mensen denken aan computers/internet)

ZUNcrea (is van een klant van me --> creatief sieraden maken)

 

Dit soort namen zijn over het algemeen wel lastig te verzinnen.


Technisch innovator.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer
eXploring (mijn bedrijfsnaam --> mensen denken aan computers/internet)

 

Is maar net wat de achtergrond van de persoon is. Moest zelf toen ik je naam zag denken aan bolderkarren en backpacks.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Het voordeel van je activiteit of product in je naam van je bedrijf verwerken is dat je niet zo snel een totaal ander product of activiteit kan voeren. Je naam dwingt je wel te focussen. En dat is belangrijk. focus, focus, focus


Ondernemer en Leancoach. Begin vandaag nog met Lean en krijg rust, regelmaat en resultaat!

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

eXploring (mijn bedrijfsnaam --> mensen denken aan computers/internet)

 

Is maar net wat de achtergrond van de persoon is. Moest zelf toen ik je naam zag denken aan bolderkarren en backpacks.

 

ja, maar de meeste mensen denken toch aan computers (ik heb het zelfs gehoord van mensen die weinig met computers werken..). maar het is ook niet erg als men niet meteen weet in welke hoek ze moeten kijken


Technisch innovator.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Maar toch ben ik ervan overtuigd dat een sterk marketingconcept, met daarbij de juiste benadering van doelgroep, tijd, product, beleving elke naam waar kan maken! 

 

Ben ik gedeeltelijk met je eens want dat ligt aan het marketing budget. Met geld kun je natuurlijk naamsbekendheid genereren en die conditionering zit er via de media zo in. Kijk maar naar nationalevacaturebank.nl, heel Nederland zingt dat deuntje en weet dat het personeel via hun wel werkt.

 

Als je een kleiner budget heb is mijn ervaring dat het wel scheelt als je een naam bedenkt die de lading dekt. Scheelt een hoop uitleggen en je kunt dan je corebusiness nog een keer benadrukken door bijvoorbeeld een slogan (herhaling). Vooral niet vergeten dat de bedrijfsnaam als domein voor je website ook makkelijk op te pakken is. Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan? 8)


Hang al zo'n 10 jaar rond op internet en verdien er een leuk zakcentje mee :-))))

 

Freelance secretaresse nieuws

http://www.secretaresse-nieuwtjes.nl

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer
Als je een kleiner budget heb is mijn ervaring dat het wel scheelt als je een naam bedenkt die de lading dekt. Scheelt een hoop uitleggen

 

Ik ken een bedrijf dat als naam de initialen van de oprichters heeft: vhk. Een deel van het logo bestaat uit deze letters die daarnaast het chinese symbool voor 'vrede' of 'harmonie' voorstelt. Naam dekt niets, ze moeten het toch hebben van hun netwerk etc maar het geeft ze wel een leuke invalshoek als ze vertellen wat hun bedrijf doet en wat hun mentaliteit is. Uitleggen kan dus zeker een voordeel zijn.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer
Guest Verwijderd account

Met een groot budget en de juiste campagne kun je inderdaad elk merk sterk maken. Heb je het eerste echter niet, dat is een juist gekozen merknaam wel degelijk van belang om het merk te bouwen.

 

Ik ben het met krd eens dat je met een beschrijvende naam meer focus op je activiteiten (moet) houden. Het kan echter in de toekomst wel zeer beperkend zijn voor je activiteiten die je door marktomstandigheden wenst te ontplooien.

 

Denk maar eens aan The Greenery (Website: The Greenery is in Europa één van de vooraanstaande ondernemingen op het gebied van groente, fruit en paddestoelen (GFP) met een omzet van circa € 1,6 miljard en 2.200 medewerkers.)

 

De distributie van bijvoorbeeld vis, die een vergelijkbare infrastructuur kent, wordt door de naam eigenlijk uitgesloten.

 

Een te fancy naam kan veroorzaken dat het berdrijf of product niet serieus wordt genomen. Tijdens de dot-com hype was deze benadering overigens een trend.

 

Kiezen voor een NL naam kan toekomstige expansie in de weg staan. Denk in dit geval bijvoorbeeld aan Kijkshop.

 

Mijn voorkeur gaat uit naar een fantasie merknaam die echter wel de juiste associatie heeft met het product of dienst. En de naam moet wel lekker bekken.....

 

Vorige week op MarketingOnline.nl:

Merknaam moet juiste klank hebben

Op zoek naar een naam voor een nieuw merk of product? Hou rekening met de kracht van de klank.

 

Klanksymbolisme wordt het genoemd, het verschijnsel waarbij mensen een naam of woord bepaalde eigenschappen toedichten op grond van de klank die het heeft. Onderzoek heeft aangetoond dat dit mechanisme - want dat is het: een automatisch optredend proces - grote invloed kan hebben op de manier waarop consumenten een merk c.q. product beoordelen en op de beslissing om het al dan niet te kopen. Zo bleek bijvoorbeeld dat voor een fictief ijsmerk de naam ‘Frosh’ het beter deed dan ‘Frish’, omdat aan de eerste naam in sterkere mate eigenschappen als ‘romig’, ‘zoet’ en ‘vol’ werden toegedicht. Belangrijke informatie voor wie zich bezighoudt met het bedenken van merknamen. Want het is kennelijk niet alleen zaak om een naam te kiezen die congruent is met de productcategorie, maar ook één waarvan de klank de juiste associaties oproept.

Bron: Journal of Consumer Research

 

Zoek eens op dit forum naar merk voor meer nuttige informatie. Evenuteel met gooz als gebruiker.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Als Naam dekt niets, ze moeten het toch hebben van hun netwerk etc maar het geeft ze wel een leuke invalshoek als ze vertellen wat hun bedrijf doet en wat hun mentaliteit is. Uitleggen kan dus zeker een voordeel zijn.

 

Die insteek heb ik ook. Mijn bedrijfje handelt in verwarmde kleding. Verzin hiervoor maar eens een bedrijfsnaam waarin het product is verwerkt. Het product zelf is immers nog vrij onbekend onder het grote publiek. Het toeval wil dat ik een poolhond heb van het ras Alaskan Malamute. Deze hond regelt de temperatuur van het lichaam via de neus. De neuskleur varieerd van zwart tot licht roze afhankelijk van de hoveveelheid zonlicht. Dus hoe minder zonlicht des te zwarter de neus des te meer de hond moet "verbranden" om op temperatuur te blijven. Ook de mens moet zijn lichaam op temperatuur houden. Dit kost een hoop energie. Die energie kun je besparen of aanvullen met verwarmde kelding van Malamut. En vervolgens noem ik een aantal voorbeelden die aansluiten bij de klantsituatie.

 

 

Gr, Niek

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Een jaar of zeven geleden heb ik een kleinschalige operatie gehad op het gebied van tunen van geveerde MTB wedstrijdfietsen (hoofdzakelijk dus veer/demper systemen) van een bekend Amerikaans merk.

Slechte verkrijgbaarheid (zeg maar geen) van onderdelen en zijn tijd te ver vooruit ben ik er maar mee gestopt.

De naam VeloDroom , het ging tenslotte om fietsen vanaf Fl3500 zou nu vanaf € 3500 zijn

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Mijn voorkeur gaat uit naar een naam waar je op de lange termijn meerdere kanten mee op kunt. Net zoals Philips dat doet met zijn divisies

 

Questione mode

Questione trainingen

Questione schoenen

Questione services

 

Klinkt niet verkeerd lijkt me

 

Perry

 

 

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

In de marketingwereld (vooral de sectie creatieve bureaus) wemelt het van de opmerkelijke namen: een wandeling door de ADformatie levert de volgende op:

 

Bottomliners

TBWA

HorvathSchenk

Het Stormt

LaMarque

Stopkracht

Sellmore

DownUnder

Crossmarks

Parship.nl

Butler Shine Stern & partners

FHV BBDO

Red cell not just film

Doorn & Roos

Lowe

Open communicatie

Anomaly

Hart voor de zaak

RapidSugar

Imagro

Bookmark

 

Een snelle telling levert op:

combinatie namen/achternamen: 3

afkorting: 2

kekke naam in het engels, zonder verwijzing naar activiteiten: 9

kekke naam in het nederlands zonder verwijzing: 2

kekke naam met verwijzing: 5

 

Een leuke naam is aardig ('red cell not just film' blijft wel hangen) maar een goede naam die de lading dekt trekt mij meer als ik het bedrijf zelf niet ken (Sellmore is een geniaal voorbeeld). Downunder of bookmark zegt me niet zoveel over het bedrijf erachter.

 

Verhaal achter eigen bedrijfsnaam: Nonex: always looking for non-existing experiences and esthetics in interior & furnituredesign.

 

Meer leuke verhalen achter bedrijfsnamen? ;D

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Hallo Menace,

 

What about "WALKABOUT"?

 

Naam is voor meerdere uitleg vatbaar:

- Aboriginals gebruiken deze term voor een reis.

- Alles over lopen/reizen.

- Rondlopen

 

Kijk maar wat je hier mee kan.

 

Primair was ik hier even aan het rondneuzen (Surfabout) en moet zeggen dat ik dit forum veel eerder gevonden had willen hebben. In de korte tijd dat ik hier rondkijk kom ik tot de conclusie dat dit een fanatstische advies en informatiebron is.

;)

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

 

Met andere woorden, moet een bedrijfsnaam per definitie duidelijk maken wat het bedrijf voor business heeft? Zo ja, waarom?

 

 

Dit hangt helemaal van je budget en doelstelling af. Er zijn vele bedrijven die zogenaamde fictieve namen gebruiken. Het probleem is echter dat je als je een fictieve naam hebt, mensen niet (meteen) kunnen zien wat je doet. Daarentegen is het voordeel weer dat zodra ze dat wel weten, het ook beter blijft hangen.

 

De tegenhanger van de fictieve naam is de descriptieve naam (beschrijvende naam). Zo'n naam verwijst direct naar het product, voordeel, gebruiksmoment, etc. Hierbij is het nadeel echter dat het moeilijker (juridisch) vast te leggen is en dat de consument snel de afzender vergeet, want wie weet nog van wie het luchtig toetje is??

 

Daarnaast heb je ook nog associatieve namen (Jaguar) en suggestieve namen (Kwit-fit).

 

De keuze voor een bepaalde naam hangt mede af van de communicatiekracht waarmee je deze naam kunt ondersteunen. Heb je weinig budget, dan heeft een beschrijvende naam een voorkeur, maar heb je meer budget om je naam bekend te maken en om de koppeling tussen bedrijf/product en USP te maken, dan is een fictieve naam beter..

 

Veel afwegingen dus.

 

Succes

 

(Op het Marketingforum wordt ook een discussie gevoerd over merknamen”: http://www.marketingforum.nl/forum/viewtopic.php?t=274&postdays=0&postorder=asc&start=0)

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Voornaamste waar je rekening mee dient te houden bij het kiezen van een bedrijfsnaam is en blijft je doelgroep. Zit je in een markt waar je voornamelijk te maken hebt met 'oudere' afnemers, dan werkt een flashy of on-nederlandse naam tegen je. Is je doelgroep daarintegen 'jongeren', dan kan je je onderneming een wat snellere of mystiekere naam geven, omdat jongeren dit meer aanspreekt. Lange of familie bedrijfsnamen zijn over algemeen ook geen goed idee als je doelgroep, jong, snel en wild is.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer
Een leuke naam is aardig ('red cell not just film' blijft wel hangen) maar een goede naam die de lading dekt trekt mij meer als ik het bedrijf zelf niet ken (Sellmore is een geniaal voorbeeld).

 

Ik heb eens even gekeken wat Sellmore dan doet. Op de website staat het volgende:

"SellMore levert een compleet pakket artikelbeveiligingssystemen voor alle (groot)winkelbedrijven" (zie www.sellmore.nl).

 

Ik krijg niet het gevoel dat de naam SellMore de lading dekt.

Zie dan ook het geniale niet helemaal.

Vind het trouwens wel een gave naam!

 

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Ik heb eens even gekeken wat Sellmore dan doet. Op de website staat het volgende...

 

Het marketingadviesbureau/reclamebureau Sellmore heeft blijkbaar niet de domeinnaam Sellmore.nl ingenomen. Deze naam is zo goed dat er meer mensen op hetzelfde idee gekomen zijn, wat dus eigenlijk allesbehalve geniaal is. Zeker voor een reclamebureau.


NIMBY? 🏗   Volg jouw buurtberichten van plaatselijke, provinciale en landelijke overheden...

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Selmore heeft een suggestieve naam gebruikt door er één L uit te halen, dus niet Sellmore (wat een descriptieve naam is, omdat die direct zegt wat er bedoeld wordt, meer verkopen) maar Selmore.

 

Hun site is te vinden op www.selmore.nl of www.selmore.com

 

Ik vind het op zich een aardige naam, maar hij wordt voor mij pas geniaal als zij ook laten zien, doormiddel van veel effies of stijgende verkoopcijfers van hun klanten, dat hun werk de aanzet is tot hogere verkopen.

Anders hadden ze iedere willekeurige naam kunnen kiezen.

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Een naam die dat wel doet en in dezelfde range ligt: Envirosell, het onderzoeksbedrijf van Paco Underhill. Pionier op het gebied van sociale wetenschap in winkelomgevingen, en heeft zijn bedrijf en kennis uitgebouwd naar een eenzame hoogte.

 

www.envirosell.com

 

Quote website:

 

Envirosell is a behavioral market research and consulting company.

 

Our specialty is examining consumer shopping behavior using a combination of in-store video recording, observation and customer intercept interviews. We are a testing agency for Fortune 500 banks, stores, restaurant chains and consumer product companies, with offices in New York City, Europe, Brazil, Japan, México and Turkey.

 

While we maintain a global presence, we continue to serve our international clients out of our New York office when appropriate.

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Eelco schreef

Voornaamste waar je rekening mee dient te houden bij het kiezen van een bedrijfsnaam is en blijft je doelgroep.

Daarin kan ik me ook heel goed vinden. Als we eens kijken naar de assurantie tussenpersonen (om eens een willekeurige groep te noemen), je ziet daar vrijwel nooit een klinkende naam, het zijn vooral persoonsnamen die op het briefpapier prijken. Hetzelfde geldt voor administratiekantoren en makelaars.

 

Dat komt omdat zij het veel van hun netwerk moeten hebben en vaak beginnen die organisaties klein en is de ondernemer het gezicht: klanten zeggen dan "voor verzekeringen moet je bij De Groot zijn".

 

Voor makelaars geldt dit ook, totdat ze zich ineens op internet begaven toen werd het anders. Blijkbaar wordt het internet geassocieerd met apartere namen, want daar heten makelaars ineens Funda.

 

Of te wel kijk naar jouw doelgroep en de benadering die jij voor ogen hebt (profilering). Wat verwacht de klant en wil jij die verwachting waarmaken. Of als je juist een compleet vernieuwend concept wilt neerzetten in die markt, dan zou je dus ook kunnen kiezen voor een volledig afwijkende naam dat niet gebruikelijk is in de markt. Doelgroep en profilering zijn dus belangrijke hoofdonderwerpen waarbinnen je criteria opstelt waaran elke naam aan getoetst moet worden.


Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Selmore heeft een suggestieve naam gebruikt door er één L uit te halen, dus niet Sellmore (wat een descriptieve naam is, omdat die direct zegt wat er bedoeld wordt, meer verkopen) maar Selmore.

 

Eerlijkgezegd vind ik dat een bad idea, als je niet beschikt over het domein met de gebruikelijke spelling. Niet dat de naam zelf slecht is, maar als je zoiets in een (telefoon)gesprek laat vallen lijkt me de kans groot dat de andere op het domein met dubbel-L uitkomt.

 

Zelf vind ik het vaak wel prettig als je aan een bedrijfsnaam in ieder geval een beetje kunt zien wat men doet, maar dat is zeker geen essentie. Hoe groter je marketingbudget, hoe fictiever je naam kan worden, zo lijkt me.

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 5 leden online en 127 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept