• 0

Moet een bedrijfsnaam duidelijk maken wat het bedrijf doet?

Ik vraag me het volgende af;

 

Het vinden van een geschikte bedrijfsnaam is nogal lastig. Vaak zie je bedrijven die namen hebben, die direct te herleiden zijn op hun business.

 

Vero Moda

De Sleutelmaker

Jeans Express

 

etc...

 

Maar is dit nu juist een verstandige keuze of juist niet! Als je een jonge doelgroep wilt bereiken, is het dan wellicht beter om een mystieke, hippe naam te bedenken? Hierdoor creeer je misschien een cult, hype etc..

 

Met andere woorden, moet een bedrijfsnaam per definitie duidelijk maken wat het bedrijf voor business heeft? Zo ja, waarom?

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Eelco schreef

Voornaamste waar je rekening mee dient te houden bij het kiezen van een bedrijfsnaam is en blijft je doelgroep.

Daarin kan ik me ook heel goed vinden. Als we eens kijken naar de assurantie tussenpersonen (om eens een willekeurige groep te noemen), je ziet daar vrijwel nooit een klinkende naam, het zijn vooral persoonsnamen die op het briefpapier prijken. Hetzelfde geldt voor administratiekantoren en makelaars.

 

Dat komt omdat zij het veel van hun netwerk moeten hebben en vaak beginnen die organisaties klein en is de ondernemer het gezicht: klanten zeggen dan "voor verzekeringen moet je bij De Groot zijn".

 

Voor makelaars geldt dit ook, totdat ze zich ineens op internet begaven toen werd het anders. Blijkbaar wordt het internet geassocieerd met apartere namen, want daar heten makelaars ineens Funda.

 

Of te wel kijk naar jouw doelgroep en de benadering die jij voor ogen hebt (profilering). Wat verwacht de klant en wil jij die verwachting waarmaken. Of als je juist een compleet vernieuwend concept wilt neerzetten in die markt, dan zou je dus ook kunnen kiezen voor een volledig afwijkende naam dat niet gebruikelijk is in de markt. Doelgroep en profilering zijn dus belangrijke hoofdonderwerpen waarbinnen je criteria opstelt waaran elke naam aan getoetst moet worden.

 

Wat ik een beetje uit jouw verhaal begrijp is dat als je klein blijft. Zelfstandig ondernemer met hooguit 1 of 2 personeelsleden dat het niet erg is om een "eigen" naam te gebruiken (zie mijn gegevens) maar als je wil groeien dat je daar eigenlijk wel een beetje vanaf moet. Omdat je niet meer alleen het gezicht van het bedrijf bent maar meerdere mensen hierbij betrokken zijn.

 

Of heb ik het mis? Het ligt dus een beetje aan welk doel je voor ogen hebt met de bedrijfsnaam keuze

Bouwstenen zijn belangrijk en ook al dondert er soms 1 naar beneden, zolang ik cement heb blijf ik bouwen.

Link naar reactie
  • 0

Er zijn genoeg grote en succesvolle bedrijven die het doen met een eigennaam, vaak die van de oorspronkelijke oprichter(s)... denk aan Philips, PriceWaterhouseCoopers, Albert Hein, Blokker, etc.

 

Zoiets kost je echter wel de nodige marketing om bekend te maken, afgezien van netwerk-marketing waarbij je echt 'op de man' speelt en de eigennaam dus een logische keuze is. Als dat niet het geval is zou ik toch proberen voor een (ietwat) descriptieve naam te gaan.

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij maakt de omvang van de organisatie niet uit voor de naam. Al zal een freelancer vaak onder zijn/haar eigen naam naar buiten treden. Maar dat is dan ook wat je krijgt ;-)

 

Wat voor soort naam je kiest is idd onder andere van je doelgroep en identiteit afhankelijk, maar ook van je budget, doelstelling, producten etc.

 

Want je kunt voor een heel beschrijvende naam kiezen, maar deze heeft als nadeel dat als je je werkzaamheden/dienstverlening verlegt niet meer passend is. Dit voorkom je met een fictieve naam, maar daarbij is het moeilijker/duurder om de koppelen naar jouw bedrijf en jouw producten/service te maken. Echter als men eenmaal weet dat die naam bij dat product en kwaliteit (imago) hoort, dan raakt je klant dat ook niet snel meer kwijt.

 

Er zijn veel keuzes die doorlopen moeten worden, waarna de keuze van de naam een logisch gevolg is. (meestal)

 

Vb: Yorin zij wilden anders zijn dan de bestaande media en anders dan hun afkomst Veronica. Zij willen anders zijn en jong, snel. De naam die zij hiervoor ontwikkeld hebben is dat ook. Zij zijn afgestapt van de bewandelde paden van afkortingen en samentrekkingen, zoals SBS5, RTL, NOS, VARA, VPRO, KRO, MTV, TMF etc.. Er is gekozen voor een eigentijdse onderscheidende fantasie naam, met de associatie naar 'you are in'.

Link naar reactie
  • 0

probeer naast de naam van je bedrijf ook meteen een marketing slogan te verzinnen, die daar op aansluit.

 

Ik denk dat de slogan meer dekt dan de bedrijfsnaam. Natuurlijk is het handig als je bedrijfsnaam vertelt wat het bedrijf voor producten of diensten aanbied, maar veel bekende bedrijven hebben een naam die totaal niet overeenkomen daarmee. Andere goed lopende bedrijven hebben dat weer wel. Ik wil maar zeggen dat het eigenlijk niet uitmaakt, het is maar net wat je uitstraalt.

 

Ons bedrijf heet Valeas, dit betekent "het ga je goed" in het latijn. Ik ga ervan uit dat niet veel mensen latijn hebben geleerd en dus helemaal niet weten wat we ermee bedoelen. Maar het is een kort woord en ik denk zelf makkelijk te onthouden.

 

Onze slogan is "helping people". Dit is in het kort wat we (willen gaan) doen. Ik denk dat de slogan meer pakkend is dan de bedrijfsnaam.

 

Succes met het kiezen van een naam, ik hoop dat je na deze reacties een keuze kunt maken.

 

Grt, Nightwalker

Op zoek naar een webdesigner? - Martijn Wessels Webdesign

Link naar reactie
  • 0

Misschien is het handig om te weten dat er productnamen zijn...

SBU namen en slogans, en bedrijfsnaam. ;)

 

En voor elke is een andere redenering te vinden uiteraard. We mixen nu alles door elkaar heen.

 

De laatste post zegt iets belangrijk... een slogan dekt meer.

Normaal gesproken is je USP verwerkt in je slogan. Zoals in de vorige slogan is "helping people" een slogan. Of dit selling point daadwerkelijk unique is... is iets anders uiteraard, maar het is wel duidelijk wat ze doen.

 

De naam Valeas is zeer gepast, een gemiddelde academici zal weten wat het betekent.. en op z'n minst.. is het te merken dat het latijns is.. en zal zeker mensen van deze groep enigzins wat zeggen en aanspreken. Hoewel ik persoonlijk dan eerder met een studenten vereniging of studenten sport vereniging associeer. Cura ut valeas = take care :D

 

Waar je tegenwoordig wel om moet denken is het internet... een naam als 123dating.nl is makkelijker te onthouden dan.. datingbureauwesterbroek.nl.

 

Oh ja.. wat is jong publiek? Wat is jong? Zijn het meiden? Jongens? Hoog opgeleid? Het maakt eigenlijk nog al een verschil in aanpak denk ik.

 

Succes met je naam.

Link naar reactie
  • 0

Nee.

 

Een nieuwe bedrijfsnaam kan het beste de essentie van de merkpositionering uitdrukken.

 

Wat die essentie is, hangt af van hoe je bedrijf zich onderscheidt op de markt.

 

Dat hoeft niet per se een instrumentele of functionele eigenschap te zijn, dat kan ook een gevoel zijn, of een morele waarde die belangrijk is voor je bedrijf.

 

Probeer dat vervolgens zo duidelijk in je naam te zeggen als je je maar kan veroorloven, rekening houdend met de breedte van je aanbod, de talen die er in je markt worden gesproken en merkenrechtelijke randvoorwaarden.

 

Bij het kiezen van een *domeinnaam* kan het verstandig zijn er *wel* achter te zetten wat je doet, voor je vindbaarheid.

 

 

Globrands naming & strategy bedacht voor grote opdrachtgevers bijvoorbeeld 'Senseo', 'Vifit', 'Menzis', 'wisselgesprek', etc etc. We hebben voor startende ondernemers een gratis boekje: "Hulp Bij Naamgeving". www.globrands.com

Link naar reactie
  • 0

Ik vraag me het volgende af;

 

Het vinden van een geschikte bedrijfsnaam is nogal lastig. Vaak zie je bedrijven die namen hebben, die direct te herleiden zijn op hun business.

 

Vero Moda

De Sleutelmaker

Jeans Express

 

etc...

 

Maar is dit nu juist een verstandige keuze of juist niet! Als je een jonge doelgroep wilt bereiken, is het dan wellicht beter om een mystieke, hippe naam te bedenken? Hierdoor creeer je misschien een cult, hype etc..

 

Met andere woorden, moet een bedrijfsnaam per definitie duidelijk maken wat het bedrijf voor business heeft? Zo ja, waarom?

Volgens mij maakt het geen donder uit. Kijk naar Verkade, Douwe Egberts, Philips, Albert Heijn etc. Allen zeer succesvolle bedrijven die ook niet allemaal een slogan hebben/hadden.

 

Toen ik mijn bedrijf inschreef bij de KvK, vond mevrouw het nodig om op tig verschillende manieren te zoeken naar een bedrijf met dezelfde naam of iets wat er op lijkt. Niets gevonden.. Vervolgens vond ze het een slecht naam, want er bleek niet uit wat voor bedrijf het is ::). Toen ik wees op bovenstaande bedrijven, kon ze niets meer bedenken om mij op andere gedachten te brengen. Had overigens niets uitgemaakt, want ik heb geen enkel moment getwijfeld.

 

Succes met het bedenken van jouw bedrijfsnaam!

 

Marije

Marije Miggiels

ZaakM, Zelfstandig Administratie Advies Kantoor Miggiels te Den Bosch

Uw bedrijfsmatige administratie goed geregeld!

http://www.zaakm.nl

Link naar reactie
  • 1
Volgens mij maakt het geen donder uit. Kijk naar Verkade, Douwe Egberts, Philips, Albert Heijn etc. Allen zeer succesvolle bedrijven die ook niet allemaal een slogan hebben/hadden.

 

Dit zijn allemaal familiebedrijven opgericht in een grijs verleden die nu tot (zeer) grote ondernemingen of multinationals uitgegroeid zijn. Hoe verhouden hun omzet, opgebouwde naamsbekendheid en marketingbudgetten zich tot die van kleine of startende ondernemingen?

 

Achter Verkade zit United Biscuits (beschrijvend), Douwe Egberts geniet in de zakelijke markt bekendheid als Sara Lee Douwe Egberts Coffee Systems en Philips heet voluit Koninklijke Philips Electronics N.V. (ook weer beschrijvend, evenals de naamgeving van hun divisies). Sara Lee (onderneming) heette tot vijfentwintig jaar terug overigens Consolidated Food Corp.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 1
Er zijn natuurlijk ook een hele hoop bedrijven die succesvol zijn zonder dat de bedrijfsactiviteiten uit de naam te herleiden zijn.

 

Ik ben benieuwd naar je voorbeelden. ;)

 

Een juiste tagging of labelling van activiteiten heeft voor mij bewezen communicatie- en kostenvoordelen, al helemaal voor kleine en (middel)grote of nieuwe ondernemingen. Of je moet een toereikend marketingbudget hebben. Metaforen e.d. kunnen ook goed werken, zolang er maar duidelijke associaties voor een breed publiek ingesloten zijn.

 

Zaakm Administraties, staat zoiets bijvoorbeeld niet in de naam bij jouw e-mailadres? Gratis gemiste communicatiekans.

 

Weekendgroet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Het gebruik van een fantasienaam of een verklarendenaam is heel wisselend, wie had gedacht dat een mega elektronica bedrijf een passende merknaam in een stuk fruit zou vinden (Apple uiteraard). Ik denk dan ook dat het moeilijk is om zomaar een uitspraak te doen over welke methode het beste is.

 

Mocht je een fantasienaam willen gebruiken maar toch twijfelen om eerder genoemde reden, kan je er ook voor kiezen om de kern van je product of dienst terug te laten komen in de pay off die je vast in het logo laat verwerken. Ook kan je kiezen voor een beelmerk in je logo waarin je uitbeeldt wat de kern van je onderneming is. Zo kan je een middenweg kiezen. Succes!

Link naar reactie
  • 0
Het gebruik van een fantasienaam of een verklarendenaam is heel wisselend, wie had gedacht dat een mega elektronica bedrijf een passende merknaam in een stuk fruit zou vinden (Apple uiteraard).

 

Ook deze onderneming is klein begonnen als Apple Computer Inc. (verklarend dus).

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Er zijn natuurlijk ook een hele hoop bedrijven die succesvol zijn zonder dat de bedrijfsactiviteiten uit de naam te herleiden zijn.

 

Ik ben benieuwd naar je voorbeelden. ;)

 

Een juiste tagging of labelling van activiteiten heeft voor mij bewezen communicatie- en kostenvoordelen voor kleine en (middel)grote, nieuwe ondernemingen. Of je moet een toereikend marketingbudget hebben.

 

Zaakm Administraties, staat zoiets bijvoorbeeld niet in de naam bij jouw e-mailadres? Gratis gemiste communicatiekans.

 

Weekendgroet,

 

Highio

Gut, voorbeelden... Er zijn er plenty, maar ik durf echt niet met zekerheid te zeggen dat die niet met een andere naam begonnen zijn ::). Toch blijf ik erbij dat het product of dienst niet in de bedrijfsnaam hoeft te zitten. Je zult hoe dan ook aan marketing moeten doen om naamsbekendheid te krijgen.

ZaakM is een afkorting (zelfstandig administratie advies kantoor Miggiels) en ik heb wel een onderschrift, maar in m'n e-mailadres staat gewoon ZaakM. Binnen 3 maanden heb ik 8 klanten en dat zal niet aan m'n bedrijfsnaam liggen..

Marije Miggiels

ZaakM, Zelfstandig Administratie Advies Kantoor Miggiels te Den Bosch

Uw bedrijfsmatige administratie goed geregeld!

http://www.zaakm.nl

Link naar reactie
  • 0

 

Een juiste tagging of labelling van activiteiten heeft voor mij bewezen communicatie- en kostenvoordelen, al helemaal voor kleine en (middel)grote of nieuwe ondernemingen. Of je moet een toereikend marketingbudget hebben.

 

 

Je kan elke bedrijfsnaam voorzien van tags en labels. Zoals je al zegt Apple computers. Het nadeel van een beschrijvende naam is dat het onderscheidend vermogen gering is en bescherming zo goed als onmogelijk. Maar groot of klein: je zal een merknaam moeten laden. Vandaar ook dat al die restaurants onder eindeloos veel namen toevoegen dat ze Chinees-Indisch, Pizzeria of Snackbar zijn. Dus de bedrijfsnaam hoeft niet duidelijk te maken wat je doet, maar in het gebruik van je bedrijfsnaam is het wel verstandig dat te doen. Beetje open deur eigenlijk.

 

Waaaaaagenwijd. ;D

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Er zijn drie soorten namen:

- Namen die je communicatie vooruit helpen (Apple, TomTom, Menzis)

- Namen die je communicatie niet tegenwerken (Conimex, Verkade, Albert Heijn)

- Slechte namen (De Waterbeddenconcurrent)

 

Een goede bedrijfsnaam vertelt wat de belangrijkste manier is waarop het bedrijf zich *positief onderscheidt* van andere aanbieders.

 

Dat is zelden hetzelfde als wat het bedrijf *doet*. Dat laatste kan inderdaad prima in een label, die je in het begin steevast aan de naam koppelt, en later eventueel weglaat.

 

Menzis koos ervoor mensgerichtheid met zijn naam te communiceren, Apple onderscheidt zich door zijn frisse, vernieuwende, verleidelijke visie op computers; TomTom door gebruiksgemak.

 

Oude merken zijn vaak gebaseerd op persoonsnamen en dat maakt wel degelijk uit, omdat de ene persoonsnaam andere associaties oproept dan de andere.

Bij auto's van het merk Ford worden alleen al door de naam andere kwaliteiten verwacht dan bij auto's van Ferrari. Dat hangt samen met de associaties die deze namen oproepen. Ford: solide, zakelijk, verantwoord; Ferrari: snel, uitbundig, individualistisch. Ferrari was waarschijnlijk niet zo groot geworden als het bedrijf auto's als die van Ford had gebouwd, en andersom ook niet.

 

Namen als Verkade en Albert Heijn zijn neutraal: niet goed en niet slecht. Maar hun merkwaarde is heel langzaam opgebouwd en niet te danken aan de naamgeving.

Ook een naam als Conimex kan geen kwaad, maar Conimex zou als nieuw merk anno 2010 denk ik minder ver komen dan 10 a 20 jaar geleden.

 

Het slechte aan een naam als De Waterbeddenconcurrent is dat hij alleen maar vertelt wat het bedrijf doet en zich vervolgens op een negatieve manier onderscheidt, in plaats van een positieve.

Je kan uitstekend de goedkoopste zijn, en toch andere unieke benefits voor je doelgroep hebben dan je lage prijs.

Globrands naming & strategy bedacht voor grote opdrachtgevers bijvoorbeeld 'Senseo', 'Vifit', 'Menzis', 'wisselgesprek', etc etc. We hebben voor startende ondernemers een gratis boekje: "Hulp Bij Naamgeving". www.globrands.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 94 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.