• 0

Welke voorwaarden mag ik als verhuurder opnemen bij indeplaatsstelling

Beste forumleden,

 

graag zou ik advies van jullie hebben omtrent het volgende:

 

ik verhuur momenteel een horeca zaak waar nog een huurcontract voor ruim 3 jaar op zit. De huidige huurder heeft echter aangegeven dat hij de zaak wil verkopen en wel op korte termijn. De huidige huurder heeft echter nog een schuld openstaan van €10.000 bij mij (huurachterstand en een lening; beide zakelijk). Met de verkoop van de zaak is een bedrag gemoeid van ongeveer €100.000. Nou wil ik graag als verhuurder meer zekerheid inbouwen om er voor te zorgen dat allereerst de schuld wordt ingelost. Een mondelinge toezegging van de huurder geeft mij te weinig zekerheid.

 

Ik zat zelf te denken aan een indeplaatsstelling overeenkomst met de huidige huurder: verhuurder gaat niet eerder akkoord met een nieuwe huurder (die het contract overneemt) voordat schuld is ingelost, of iest in deze trend.

Nou is mij niet geheel duidelijk hoe sterk dit juridisch is: In principe moet de verhuurder met die overdracht instemmen, tenzij de aangedragen nieuwe huurder niet solvabel blijkt te zijn of hij geen moraliteitsverklaring (verklaring van goed gedrag die hij kan aanvragen bij de gemeente waar hij woont) heeft. En de nieuwe huurder is zeer waarschijnlijk solvabel genoeg....

 

Ik kan wellicht juridische stappen ondernemen, maar daar zit ik eigenlijk niet op te wachten.

 

Kortom, ik zoek iets meer zekerheid dan een mondelinge toezegging van de huurder om de schuld af te betalen. Het vermogen is er wel bij verkoop, maar de zekerheid bij mij als verhuurder niet.

 

Alvast bedankt voor jullie suggesties.

 

Mvgr,

 

Presto

 

 

 

[titel verduidelijkt - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Presto

 

Bij een bedrijfsovername en dus indeplaatsstelling is het eerst jouw recht om de nieuwe huurder door te kunnen lichten. Jij mag de indeplaatsstelling op gedegen zakelijke gronden weigeren. Daarbij lijkt mij dit het uitgelezen moment om de achterstand en lening op te eisen.

 

Dat hoeft niet per se via de indeplaatsstelling. Wat staat er in de overeenkomst van geldlening over opeisbaarheid indien de huurder de huurovereenkomst opzegt? Is daar aan gedacht en grijpen die twee overeenkomsten op dat punt in elkaar?

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Dag Joost,

 

bedankt voor je reactie.

 

Ik heb geen probleem met een andere huurder en vraag mij dus af of de schuld/leningsovereenkomst van de bestaande huurder een door jouw gestelde gedegen zakelijke grond is om niet akkoord te gaan met een indeplaatsstelling...

 

 

In de overeenkomst heb ik (onder andere) opgesteld:

 

4. De betalingen dienen iedere maand uiterlijk voor de tweede werkdag van de betreffende maand ontvangen te zijn op rekeningnummer ...................

 

5. Indien deze regeling niet stipt wordt nagekomen vervalt de betalingsregeling en is het gehele, dan openstaande bedrag direct en in rechte opeisbaar. De schuldeiser is vrij tot het - zonder nadere aankondiging- treffen van incassomaatregelen, waaronder gerechtsmaatregelen. De hoge gevolgkosten zijn voor rekening van de schuldenaar.

 

6. De betalingsregeling wordt afgesloten onder voorbehoud van alle rechten en weren van de schuldeiser.

 

 

punt 4 wordt al niet aan voldaan en dat zou mij dus de mogelijk geven om juridische stappen te ondernemen, maar zoals gezegd voel ik daar niet veel voor. Mede omdat er straks wel de financiële mogelijkheid bestaat voor de huidige huurder om aan de verplichtingen te voldoen.

 

Over de opeisbaarheid indien de huurder de huurovereenkomst opzegt/overdracht naar andere huurder heb ik niets opgenomen.

 

 

Wellicht heeft er iemand nog een concrete suggestie om voor mij iets meer zekerheid in te bouwen om de schuld te verrekken. Bij verkoop van de zaak zal de huurder voldoende financiële middelen hebben, maar ik heb geen zin om als laatste in de rij te staan als schuldeiser (mocht dit het geval zijn)

 

Mvgr,

 

Presto

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 164 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.