• 0

Kan iemand me helpen met IB 2013?

Kom er niet uit met de inkomstenbelasting, heb zelf al een balans, winst en verlies rekening maar weet niet hoe ik deze opgeef in het inkomstenbelasting programma 2013 voor de eenmanszaak.

 

Ik ben een kleine ZZP'er en zou het fijn vinden als iemand me kan helpen.

Is er iemand die met me samen het inkomstenprogramma wilt doorlopen via Skype, of persoonlijk geef me even een PB'tje.

 

B.v.d.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo Jurian, welk aangifteprogramma gebruik je? Als je geen ondernemer voor de inkomstenbelasting bent en dus een privé-aangifte doet, kun je dit niet op die manier invullen. Je geeft de opbrengsten en aftrekbare kosten in dat geval op bij het kopje ‘Inkomsten uit overig werk’.

 

Als je wél ondernemer bent voor de inkomstenbelasting (en dus een winstaangifte doet), kom je de winst-en-verliesrekening vanzelf tegen als je bij het kopje ‘Ondernemingen’ je onderneming ingevuld hebt. Ben je hiermee verder geholpen?

 

Nick

Webcareteam Belastingdienst

 

Webcareteam van de Belastingdienst voor (startende) ondernemers

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Paar vragen wat en hoe ziet hij het als kleine winst?

0 tot 10.000 winst?

 

Heb afgelopen jaren de zakelijke variant ingevuld, kan ik zomaar switchen?

De zakelijke heeft nu uitstel tot mei 2015.

 

Als ik wel de zakelijke moet invullen, en ja heb een balans en w/v rekening dan weet ik niet waar ik welke post moet invullen daar kom ik niet ui in de zakelijke ib

 

Hallo Jurian, welk aangifteprogramma gebruik je? Als je geen ondernemer voor de inkomstenbelasting bent en dus een privé-aangifte doet, kun je dit niet op die manier invullen. Je geeft de opbrengsten en aftrekbare kosten in dat geval op bij het kopje ‘Inkomsten uit overig werk’.

 

Als je wél ondernemer bent voor de inkomstenbelasting (en dus een winstaangifte doet), kom je de winst-en-verliesrekening vanzelf tegen als je bij het kopje ‘Ondernemingen’ je onderneming ingevuld hebt. Ben je hiermee verder geholpen?

 

Nick

Webcareteam Belastingdienst

 

Link naar reactie
  • 0

Wat we als kleine winst zien, hangt af van de persoonlijke situatie. Je vult altijd de aangifte in waarvoor je uitgenodigd bent. Als er op het beveiligde deel van onze website een winstaangifte klaarstaat, vul je die dus in.

Als je in de aangifte op het vraagteken naast een post op het ‘?’ klikt, krijg je een toelichting wat je bij die specifieke post in moet vullen. Heb je een specifieke vraag waar je vastloopt?

 

Nick

Webcareteam Belastingdienst

Webcareteam van de Belastingdienst voor (startende) ondernemers

Link naar reactie
  • 0

Ja hier de vragen die ik nu heb:

 

* Waar kan je invullen bijv. MKB Winstvrijstelling?

* Heb hier een winst en verliesrekening, maar weet niet waar ik welke post moet invullen in de aangifte bij winst en verlies?

* Ik en mijn partner hebben samen een koophuis, heb in haar prive aangifte en in mijn zakelijke dit aangegeven. Hoe kan ik hiermee spelen? Hoe weet ik zeker dat ik dit goed gedaan heb?

Link naar reactie
  • 0

Ja hier de vragen die ik nu heb:

 

* Waar kan je invullen bijv. MKB Winstvrijstelling?

Je hoeft de MKB-winstvrijstelling zelf niet in te vullen. Deze wordt automatisch berekend in de winstaangifte en is dan terug te vinden in het overzicht van je ingevulde aangifte.

 

* Heb hier een winst en verliesrekening, maar weet niet waar ik welke post moet invullen in de aangifte bij winst en verlies?

Het is lastig om je daar via een forum mee te helpen, omdat ik niet weet welke gegevens jij moet invullen.

 

* Ik en mijn partner hebben samen een koophuis, heb in haar prive aangifte en in mijn zakelijke dit aangegeven. Hoe kan ik hiermee spelen? Hoe weet ik zeker dat ik dit goed gedaan heb?

 

Je mag zelf de aftrekbare kosten verdelen. Dan is elke verdeling van deze kosten met betrekking tot de eigen woning toegestaan, lang je maar 100% van het bedrag in de aangifte(n) zet. Als je dat doet, doe je het volgens ons goed. Hoe je dat fiscaal gezien het meest gunstig doet, verschilt per geval.

 

Ik kan je niet met al je vragen helpen, dus misschien is het een idee om op zoek te gaan naar een accountant / boekhouder als je nog meer vragen hebt.

 

Dick

Webcareteam Belastingdienst

 

Webcareteam van de Belastingdienst voor (startende) ondernemers

Link naar reactie
  • 0

 

Ik kan je niet met al je vragen helpen, dus misschien is het een idee om op zoek te gaan naar een accountant / boekhouder als je nog meer vragen hebt.

 

Dick

Webcareteam Belastingdienst

 

 

Sorry Dick,

Je hebt vast met de beste bedoelingen gereageerd en het kan aan mij liggen, maar volgens mij was het idee van Higherlevel.nl bij oprichting dat ondernemers andere (startende) ondernemers hier zouden helpen.

 

Hoewel ik het geweldig vind dat de Belastingdienst en andere partijen hier ook actief zijn geworden, vind ik het wat raar dat iemand van de webcare van de Belastingdienst op dit forum adviseert een boekhouder of accountant te zoeken omdat HIJ iemand niet kan helpen met al diens vragen. Als Jurian hulp had gewild van de Belastingdienst had hij de Belastingtelefoon wel gebeld.

 

Wat ik vooral onbegrijpelijk vind in je reactie is om een ondernemer die aangeeft zichzelf als kleine zzp'er te zien, te adviseren op zoek te gaan naar een ACCOUNTANT! Je maakt mij heel erg blij als je belooft dat je DAT op dit veelgelezen forum NOOIT, maar dan ook NOOIT meer zult doen.

 

Accountants zijn er voor grote bedrijven met meerdere BV's en ondernemers die om een of andere reden accountantsverklaringen nodig hebben. Kleine zelfstandigen zoals Jurian meldt te zijn, kunnen (veel) beter en goedkoper terecht bij een boekhouder / administratiekantoor voor hun boekhouding en bij een fiscalist met hun fiscale vragen.

 

Zou fijn zijn als alle (webcare en andere) medewerkers van de Belastingdienst die contacten met ondernemers onderhouden dat onderscheid eindelijk eens leren kennen. ;D

 

 

@jurian2,

Zelf je aangifte inkomstenbelasting invullen is best te doen als de enige bijzonderheid is dat jij ondernemer bent en jij en je vriendin samen een hypotheek hebben.

 

Ben je er inmiddels al verder mee gekomen?

 

Als je nog steeds hulp wilt, vertel dan aub even wat voor soort bedrijf je hebt en met welk boekhoudpakket je die winst & verliesrekening en balans hebt gemaakt. En als je hier vertelt van welke posten je niet weet waar die horen, kan iemand hier je wellicht op weg helpen. Eigenlijk geldt op dit forum hoe preciezer jij vertelt waar je hulp bij nodig hebt, hoe groter de kans is dat een van de hier aanwezige ondernemers met je wil meedenken.

 

Niet aan de telefoon of via Skype, maar hier op dit forum zodat zo veel mogelijke andere ondernemers ook kunnen leren van jouw vragen en de antwoorden die je krijgt.

 

Als je eenmaal alle cijfers van je onderneming in het aangifteprogramma van de Belastingdienst hebt gestopt, kun je daarna in dat programma kijken hoe je het meest gunstig de hypotheekrente kunt verdelen tussen je vriendin en jou, door verschillende verdelingen in te vullen in de aangifte en dan te kijken hoe je samen de minste belasting moet bijbetalen of het meeste terugkrijgt (neem aan dat je terugkrijgt als jullie geen voorlopige teruggave hebben aangevraagd).

Zo werkt dat toch, Joost, Marcel, Roel of een van de andere fiscale wonders alhier?

 

Tot zover de twee centen van een ondernemer met veel bewondering voor de Belastingdienst, maar die nu even vindt dat jullie niet je gebruikelijke niveau halen.

 

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0
met veel bewondering voor de Belastingdienst, maar die nu even vindt dat jullie niet je gebruikelijke niveau halen.
Mwah, ik vind juist dat BD webcare al vrij ver is gegaan bij de uitgebreide beantwoording van de vragen...

 

@TS:

Heb hier een winst en verliesrekening, maar weet niet waar ik welke post moet invullen in de aangifte bij winst en verlies?
Heb je wel al geprobeerd je cijfers in te vullen in het aangifte programma of gebruik je soms een ander pakket? Welke posten weet je niet in te voeren? Heb je de toelichting al goed bekeken?
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 96 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.