• 0

Gegevens marktonderzoek

Wij zijn een ondernemingplan aan het maken.

Nu hebben wij gegevens nodig voor het marktonderzoek.

 

Wij willen een winkel beginnen voor de volgende producten.

* Skateboard en inline skates

* Kitesurf

* Surf en skate kleding.

 

Wij hebben het hele internet al afgezocht naar vaste cijfers, maar in deze branche niet kunnen vinden.

 

Ook hebben wij geen idee hoe we een branche als kitesurfen met cijfers kunnen onderbouwen.

 

Heeft iemand een idee waar wij cijfers voor deze branche vandaan kunnen halen, of hoe wij een gericht onderzoek kunnen doen.

 

Alvast bedankt.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Zoals wij het zien stijgt de vraag naar deze producten.

Alleen kunnen wij dit niet op zo'n manier in een onernemingsplan zetten.

Het mooiste is als je feiten heb. Alleen kunnen wij over deze specifieke branche's geen enkel onderzoek met feiter terug vinden.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Roger,

 

Je schrijft dat je het idee hebt dat de vraag naar artikelen uit jullie toekomstig assortiment groeit. Hoe kom je aan dat idee, heb je dat ergens gelezen, hoor je het van andere winkels in dezelfde branche, via verenigingen? Onderzoek hoe je aan dit idee komt en probeer die bronnen verder uit te diepen.

Zonder al te belerend te willen zijn - pas op dat je je eigen denkwijzes en voorkeuren niet teveel extrapoleert; niet iedereen denkt hetzelfde als een kitesurf-adept.

 

Je zou natuurlijk eens kunnen beginnen met rondbellen naar de diverse verenigingen en navragen of zij recentelijk een sterke groei gezien hebben of deze gaan verwachten. Verder moet je de vervangingsmarkt natuurlijk ook niet vergeten, deze kan zelfs vanwege het volume interessanter zijn. Je moet je dan wel weten te onderscheiden van de concurrentie.

 

Je kunt al veel gerelateerde adressen vinden op kitesurf.pagina.nl.

 

Groeten,

RemkoS

RE/MAX Totaal Makelaars

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Wat ook wel eens kan werken is de Product Manager van een producent of importeur vragen om cijfers. Je zult verbaasd zijn wat ze allemaal weten en vrijgeven.

 

En als je geld hebt: AC-Nielsen of GfK.

 

Een heel andere benadering is om de concurrentie goed in kaart te brengen:

1- Aantal gespecialiseerde winkels in NL

2- Omvang van die winkels: personeel, m2, omvang assortiment

3- Locatie: Wat zou de huur zijn

4- Aantal tijdschriften en de oplagen daarvan

5- Aantal advertenties in die bladen en de totale kosten daarvan

 

Met deze meta-informatie kom je een aardig eind om de doelgroepomvang (4) te bepalen en wat deze uitgeeft (1~3+5).

 

Met spullen en ervaring die je waarschijnlijk als adept zelf hebt, kun je uit 1~3 en 5 een berekening maken hoeveel omzet er nodig is om al die winkels van winst (>=0) te voorzien. Bekijk je eigen (en van vrienden) spullen en wat je ervoor betaald hebt en je hebt ruw de omzet per productgroep.

 

Wel een beetje tijdrovend en omslachtig, maar voor sommige producten de enige (enigszins) "betrouwbare" methode.

 

Of er een groeiende vraag is, is met deze methode niet te bepalen omdat het slechts een momentopname is.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 140 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.