• 0

Voor mijn nieuwe bedrijf verkoop ik mediastreamers.

Nu blijkt dat een bedrijf in Engeland ook een soort mediastreamer levert onder (bijna) dezelfde naam.

Het enige verschil is dat zijn een spatie in de naam hebben.

Ik heb dit bij het onderzoeken van de naam over het hoofd gezien en al redelijk geinvesteerd in de naam.

 

Mijn vraag is, wat zijn de risico's en hoe kan ik mij indekken tegen deze risico's?

Ik heb gezocht op internet en navraag gedaan bij bedrijven, maar die vragen gelijk een hoge prijs voor advies.

 

 

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/46720-bijna-zelfde-merknaam-in-buitenland/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

Hebben zij hun merknaam al geregistreerd? Hoe lang al? Is te traceren hoe lang zij in de markt actief zijn?

 

Botsen jullie belangen? Overlappen de verkoopkanalen e/o geografische markten? Is er risico op verwarring?

 

Het is denkbaar dat jullie geen van beide het merk geregistreerd hebben. Eerlijk gezegd weet ik niet of dan nog steeds geldt: wie het eerst komt het eerst maalt. Kan best zijn dat dan de eerste die registreert alsnog voorrang krijgt.

 

Uiteindelijk wordt het een afweging: risico op conflict nemen of uitwijken door een nieuwe naam te voeren. Je kan bv naar een combinatie van algemene en specifieke namen streven en dan de nadruk op de tweede gaan leggen. Citroen DS wordt Dee-esse en Citroen 2CV wordt eendje.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

  • 0

Heel veel gelezen. De andere partij lijkt zijn naam niet te hebben geregistreerd.

Deze partij lijkt langer in de markt actief. Zij hebben alleen de UK als afzetmarkt.

 

Er zou risico op verwarring kunnen ontstaan, omdat wij beide een soort mediastreamers/mediaspeler leveren. Echter is er een gescheiden afzetmarkt. Zij verkopen niet buiten de UK en ik niet buiten NL.

 

De reactie van een merkbureau: In principe is het zo dat wie het eerste een merk registreert daar dan ook de oudste rechten over verkrijgt. Wel bestaat er nog het deponeren ter kwader trouw. Je behoorde dan te weten dat het merk aan een derde partij toebehoort.

 

Het verschil is dus alleen een spatie. Ik denk zelf het mogelijke conflict af te wachten en bij conflict een andere merknaam aan te nemen. Is dat wijsheid of kan ik mogelijke een torenhoge boete verwachten?

 

  • 0

 

Sowieso geen boete. Het is een zaak tussen twee partijen. Zij kunnen claimen de eerste te zijn en dat jij verwarring veroorzaakt en daardoor schade. Dat kun je stuk voor stuk tegenspreken. Dat kan uiteindelijk alleen door de rechter beoordeeld worden, en die kan een eventuele schadeclaim toewijzen.

 

Maar wat voor schade is er, als je op gescheiden markten actief bent?

 

Dus niet bang zijn. Maar wel het onderscheid zo groot mogelijk maken. Kan ook in beeld en met behulp van toevoegingen. En eventueel uitwijken naar een nieuwe naam, of een toevoeging.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    2 leden, 49 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.