• 0

Starter zoekt financiële en cijfermatige expertise [franchise formule]

Beste allemaal,

 

Ik probeer het kort en bondig te houden ;-)

 

Een hele tijd geleden ben ik zelfstandig ondernemer geweest en dat is helaas niet goed gegaan. Ik was op zoek naar risicokapitaal en uiteindelijk zijn we opgelicht. Conclusie was destijds dat ik meer met mijn enthousiasme dacht dan met mijn verstand en nu ik in een gezinssituatie zit, wil ik de fout van destijds voorkomen.

 

De Case:

 

Ik heb de mogelijkheid franchisenemer te worden van, uiteraard, een zeer interessante formule. Voordat ik dat franchisegesprek inga, ben ik wat voorwerk aan het doen. Ik ben op zich wel goed met cijfers maar ook weer niet zo heel goed. Ik zag een excelsheet ergens op dit mooie forum aangaande een businessplan maar ik zit eigenlijk nog een stap daarvoor. Concreet wil ik graag wat dingen laten berekenen voordat ik nog meer tijd en energie erin ga stoppen.

 

Ik denk even hardop:

 

-Hoeveel moet ik omzetten om netto erop vooruit te gaan (heb nu bijv. ook nog hypotheekaftrek wat alleen op mijn naam kan staan).

-Welke interessante regelingen zijn er (ik weet van de startersaftrek e.d maar wat betekent dit concreet voor mij in cijfers straks).

 

Er staat zoveel info online dat ik er even niet meer echt uitkom dus ik hoop dat iemand van jullie mij (aan de hand van cijfers die ik aanlever), mij een beetje op weg kan helpen. Wanneer je dat wil (en kan), merk ik dat wel.

 

Alvast een fijne avond allemaal.

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

19 antwoorden op deze vraag

  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Er is inderdaad een wirwar aan informatie.... Je zou zomaar verdwalen ;) Maar hier een helpende infohand.

 

Voor welke specifieke belastingtechnische (voordeel)regelingen je (wellicht) in aanmerking komt kun je hier lezen

Ook kun je deze informatie nalezen v.w.b. mogelijke subsidies/kredieten. Al staat in dat rijtje ook wel wat overlap met info van de Belastingdienst. Maar filter de lijst op "kredieten" ;)

 

Qua begrotingsvraag "brutokosten en wat houd ik netto over" lijkt het mij verstandig (lees: het meest voor de hand liggen) als je andere franchisenemers benaderd. Niet alleen qua omzet, maar ook hen ervaring m.b.t. de franchegever.

En... vraag aan de franchisgever wat de gemiddelde begroting/omzetprognose is van de andere afnemers van deze formule. Want, soms klinkt het mooier dan het is. Dus: benader diverse franchise ondernemers van deze formule voor feedback.

 

Je zegt dat het een zeer interessante formule is, maar check en double check alles. Bovendien verschilt het succes van de formule ook m.b.t. in/op welke locatie je je vestigt qua consument/publieke doorloop.

 

Verder ga ik er vanuit dat je je hebt verdiept in de de voor- en nadelen van een franchiseschap. For just in case deze informatie met interessante doorlinks.

 

Behoorlijk wat leeswerk. Maar sowieso succes met het ondernemen. Franchise is een mooie formule, maar bereid je goed voor. Binnen mijn vriendenkring ken ik 2 personen die er echt een succes van hebben gemaakt. En die van 1 zaak in die formule meerdere zaken (tot wel 9) hebben geopend vanuit de franchisenemer. Helaas ken ik er ook 1 die het niet gelukt is. Puur omdat hij zich niet "thuis" voelde in het (strakke)concept m.b.t. de francheregels en in zijn zaak niet zijn eigen ei kwijt kon. Bekijk dus ook de contractregels als je van de franchise af wilt.

 

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

 

Er staat zoveel info online dat ik er even niet meer echt uitkom dus ik hoop dat iemand van jullie mij (aan de hand van cijfers die ik aanlever), mij een beetje op weg kan helpen. Wanneer je dat wil (en kan), merk ik dat wel.

 

 

Je hebt het over concrete cijfers die je kunt aanleveren. En je vraagt ook om een cijfermatige onderbouwing om je op weg te helpen. Welke cijfers heb je dan op dit moment? Als je hulp wilt zonder alles direct openbaar te publiceren, stuur me dan een PM.

 

groetjes en succes,

Sharon

maakeenstart.nl

Link naar reactie
  • 0

Allen,

 

Daar ben ik nog even. Sharon heeft mij al aardig op weg geholpen maar omdat ik niet al haar tijd wil opsnoepen, wil ik graag nog even hier wat voorleggen.

 

Het gaat dan specifiek om deze site: http://www.eenmanszaakoprichten.nl/belasting/wat-hou-ik-netto-over/ (onderdeel BRUTO/NETTO).

 

Begrijp ik nu goed dat ik dankzij allerlei interessante startersaftrekposten het mogelijk is tot 25.000 bruto winst nauwelijks belasting te hoeven betalen (1105 euro).

 

Als ik kijk naar 50.000 is de inkomstenbelasting rond de 20% maar ... is het dan zo dat ik bepaalde aftrekposten dan nog mag opvoeren om dat bedrag nog verder naar beneden te krijgen. Ik denk hierbij aan:

 

- Zakelijke kosten zoals huur pand / personeel e.d.

- Mag ik de franchise start fee ook opvoeren als zakelijke kostenpost?

 

Of haal ik nu wat dingen door elkaar vanwege het late tijdstip.

 

Overigens schiet mij nu nog een belangrijke vraag te binnen. Toen ik mijn koophuis kocht had ik uiteraard vast werk en heb ik maandelijkse hypotheekrente teruggave. Na een reorganisatie ben ik in de WW terecht gekomen (waarin ik nu nog zit) en geniet uiteraard nog steeds een teruggave (zij het nu 42% ipv 52%). Het UWV motiveert werklozen om vanuit een uitkeringsituatie een eigen bedrijf te starten met het behoud van je uitkering gedurende 6 maanden. Je krijgt dan 29% minder uitgekeerd maar je kan je volledig op je te starten bedrijf richten zonder sollicitatieverplichting. Ook hoef je dit NIET terug te betalen (al verdien je een miljoen in het eerste jaar met je bedrijf) zolang je maar geen bepaalde toeslagen hebt.

 

Mijn vraag: nu ik in feite nog "loon" krijg vanuit het UWV maar daarnaast dus zelfstandig ondernemer ben, hoe zit het met mijn maandelijkse teruggave. Komt deze te vervallen in deze 6 maanden? Uiteraard werkt het op een hele andere manier wanneer die uitkering stopt maar wil wel graag weten hoe het werkt voordat het zover is. Iemand daar ervaring mee?

 

Dank alvast.

Link naar reactie
  • 0

Begrijp ik nu goed dat ik dankzij allerlei interessante startersaftrekposten het mogelijk is tot 25.000 bruto winst nauwelijks belasting te hoeven betalen (1105 euro).

 

In de snelheid lijkt die berekening aardig te kloppen, met de kantekening dat je ook nog 724 euro inkomensafhankelijke bijdrage moet betalen, die is formeel geen onderdeel van de IB aanslag maar word wel (automatisch) door de belastingdienst berekend en opgelegd.

 

Verder is om op dat plaatje te komen noodzakelijk dat je in 2014 aan het urencriterium (minimaal 1225 uur per jaar of deel daarvan) moet voldoen om zelfstandigenaftrek en startersaftrek te krijgen.

Als je nu nog moet starten is het even aankijken of je dat in 2014 haalt, en haal je dat niet dan mag je 7280 en 2123 uit dat plaatje strepen en kom je op heel andere bedragen..

 

25.000 - winst voor belasting

3.500 - 14% mkbvrijstellen

21.500 - belastbaar inkomen

7.850 belasting (7072 eerste schijf + 42% x (21.500 - 19645)= )

2.066 algemene heffingkorting (2.103 - 2% x (21500-19.645)= )

2.097 arbeidskorting (max mogelijk)

17.813 netto inkomen

 

1.161 inkomensafhankelijke bijdrage

 

besteedbaar inkomen ligt dan al gauw ruim 6000 euro lager besteedbaar inkomen

 

Als ik kijk naar 50.000 is de inkomstenbelasting rond de 20% maar ... is het dan zo dat ik bepaalde aftrekposten dan nog mag opvoeren om dat bedrag nog verder naar beneden te krijgen. Ik denk hierbij aan:

 

- Zakelijke kosten zoals huur pand / personeel e.d.

- Mag ik de franchise start fee ook opvoeren als zakelijke kostenpost?

 

Of haal ik nu wat dingen door elkaar vanwege het late tijdstip.

Nou een beetje wel.. je betaald namelijk belasting over je winst en daar zijn alle zakelijke kosten die jij noemt al vanaf. maar als jij daar tot nu toe in jou plaatje nog geen rekening mee had gehouden kun je die kosten eerst aftrekken voordat je de winst bepaald waarover je belasting gaat betalen.

 

De franchise fee zal ook aftrekbaar zijn al hangt het van de aard en omvang van de fee af of je ze in 1x in het eerste jaar mag opvoeren als kosten om de winst te drukken of dat je moet afschrijven over meerdere jaren.

 

 

Overigens schiet mij nu nog een belangrijke vraag te binnen. Toen ik mijn koophuis kocht had ik uiteraard vast werk en heb ik maandelijkse hypotheekrente teruggave. Na een reorganisatie ben ik in de WW terecht gekomen (waarin ik nu nog zit) en geniet uiteraard nog steeds een teruggave (zij het nu 42% ipv 52%). Het UWV motiveert werklozen om vanuit een uitkeringsituatie een eigen bedrijf te starten met het behoud van je uitkering gedurende 6 maanden. Je krijgt dan 29% minder uitgekeerd maar je kan je volledig op je te starten bedrijf richten zonder sollicitatieverplichting. Ook hoef je dit NIET terug te betalen (al verdien je een miljoen in het eerste jaar met je bedrijf) zolang je maar geen bepaalde toeslagen hebt.

 

Mijn vraag: nu ik in feite nog "loon" krijg vanuit het UWV maar daarnaast dus zelfstandig ondernemer ben, hoe zit het met mijn maandelijkse teruggave. Komt deze te vervallen in deze 6 maanden? Uiteraard werkt het op een hele andere manier wanneer die uitkering stopt maar wil wel graag weten hoe het werkt voordat het zover is. Iemand daar ervaring mee?

Belasting krijg je alleen terug als je het betaald hebt, de hoogte van je hypotheek aftrek hangt dus sterk af van je verzamelinkomen (zo heet de optelsom van je loon, je uitkering en je winst uit onderneming en evt andere inkomsten bronnen)

Zoals je al ontdekt hebt daalde jou teruggave van 42% toen je naar een uitkering ging

 

Stel dat dat voorbeeld met 25.000 euro het scenario word, dan word jou hypotheekteruggave ook maar max 1105 euro.. (want zoals ik al zei je kunt niet meer terugkrijgen dan je hebt betaald)

 

Kortom hypotheekrente teruggaaf is een factor van belang om rekening mee te houden als je financiele plaatjes gaat maken..

kijk ook eens op deze site, daar kun je zelf berekeningen maken (nadat je de uitgangspunten waar je rekening mee moet houden snapt..

http://www.berekenhet.nl/ondernemen/index.html

 

Link naar reactie
  • 0

Hi Roel, dank voor je snelle terugkoppeling. Zie mijn vragen/opmerkingen in CAPS.

 

Begrijp ik nu goed dat ik dankzij allerlei interessante startersaftrekposten het mogelijk is tot 25.000 bruto winst nauwelijks belasting te hoeven betalen (1105 euro).

 

In de snelheid lijkt die berekening aardig te kloppen, met de kantekening dat je ook nog 724 euro inkomensafhankelijke bijdrage moet betalen, die is formeel geen onderdeel van de IB aanslag maar word wel (automatisch) door de belastingdienst berekend en opgelegd.

 

DUIDELIJK! EN DIT BEDRAG WORDT IN 1 KEER OPGELEGD TOCH?

 

Verder is om op dat plaatje te komen noodzakelijk dat je in 2014 aan het urencriterium (minimaal 1225 uur per jaar of deel daarvan) moet voldoen om zelfstandigenaftrek en startersaftrek te krijgen.

Als je nu nog moet starten is het even aankijken of je dat in 2014 haalt, en haal je dat niet dan mag je 7280 en 2123 uit dat plaatje strepen en kom je op heel andere bedragen..

 

IK MOET HET FRANCHISEGESPREK NOG VOEREN. IK VERWACHT OOK EIGENLIJK NIET DAT IK VOOR 1 OKTOBER AAN DE SLAG GA. NU IK HET BOVENSTAANDE LEES, IS HET DAN NIET SLIMMER OM OP 1 JANUARI 2015 TE STARTEN ZODAT ALLE AFTREKPOSTEN HEB (EN DUS BIJV. OOK AAN HET URENCRITERIUM KOM EN DE MEEWERKAFTREK KAN INDIENEN). OF IS HET JUIST WEL SLIM OM OP 1 OKTOBER TE BEGINNEN EN BEPAALDE ZAKEN ALS BIJV. HET VOORWERK / FRANCHISEVERGOEDING MEE TE NEMEN OMDAT IK DIT JAAR GEWOON 42% BELASTING BETAAL.

 

25.000 - winst voor belasting

3.500 - 14% mkbvrijstellen

21.500 - belastbaar inkomen

7.850 belasting (7072 eerste schijf + 42% x (21.500 - 19645)= )

2.066 algemene heffingkorting (2.103 - 2% x (21500-19.645)= )

2.097 arbeidskorting (max mogelijk)

17.813 netto inkomen

 

1.161 inkomensafhankelijke bijdrage

 

besteedbaar inkomen ligt dan al gauw ruim 6000 euro lager besteedbaar inkomen

 

DENK DAT JE DE BOVENSTAANDE ZIN IETS ANDERS BEDOELD? MISSCHIEN HET VERSCHIL TUSSEN ALS JE ZELFSTANDIGE EN STARTERS AFTREK WEL KAN MEENEMEN.

 

Als ik kijk naar 50.000 is de inkomstenbelasting rond de 20% maar ... is het dan zo dat ik bepaalde aftrekposten dan nog mag opvoeren om dat bedrag nog verder naar beneden te krijgen. Ik denk hierbij aan:

 

- Zakelijke kosten zoals huur pand / personeel e.d.

- Mag ik de franchise start fee ook opvoeren als zakelijke kostenpost?

 

Of haal ik nu wat dingen door elkaar vanwege het late tijdstip.

Nou een beetje wel.. je betaald namelijk belasting over je winst en daar zijn alle zakelijke kosten die jij noemt al vanaf. maar als jij daar tot nu toe in jou plaatje nog geen rekening mee had gehouden kun je die kosten eerst aftrekken voordat je de winst bepaald waarover je belasting gaat betalen.

 

De franchise fee zal ook aftrekbaar zijn al hangt het van de aard en omvang van de fee af of je ze in 1x in het eerste jaar mag opvoeren als kosten om de winst te drukken of dat je moet afschrijven over meerdere jaren.

 

ALLES BIJ ELKAAR GENOMEN (ALLE MOOIE AFTREKPOSTEN) PLUS ALLE ZAKELIJKE KOSTEN ZOALS DUS DIE HUUR, LEASE, PERSONEEL, FRANCHISE FEE GAAT ER EEN HELE HOOP VAN AF. DE FEE IS IN DIT GEVAL 5000 EURO.

 

 

Overigens schiet mij nu nog een belangrijke vraag te binnen. Toen ik mijn koophuis kocht had ik uiteraard vast werk en heb ik maandelijkse hypotheekrente teruggave. Na een reorganisatie ben ik in de WW terecht gekomen (waarin ik nu nog zit) en geniet uiteraard nog steeds een teruggave (zij het nu 42% ipv 52%). Het UWV motiveert werklozen om vanuit een uitkeringsituatie een eigen bedrijf te starten met het behoud van je uitkering gedurende 6 maanden. Je krijgt dan 29% minder uitgekeerd maar je kan je volledig op je te starten bedrijf richten zonder sollicitatieverplichting. Ook hoef je dit NIET terug te betalen (al verdien je een miljoen in het eerste jaar met je bedrijf) zolang je maar geen bepaalde toeslagen hebt.

 

Mijn vraag: nu ik in feite nog "loon" krijg vanuit het UWV maar daarnaast dus zelfstandig ondernemer ben, hoe zit het met mijn maandelijkse teruggave. Komt deze te vervallen in deze 6 maanden? Uiteraard werkt het op een hele andere manier wanneer die uitkering stopt maar wil wel graag weten hoe het werkt voordat het zover is. Iemand daar ervaring mee?

Belasting krijg je alleen terug als je het betaald hebt, de hoogte van je hypotheek aftrek hangt dus sterk af van je verzamelinkomen (zo heet de optelsom van je loon, je uitkering en je winst uit onderneming en evt andere inkomsten bronnen)

Zoals je al ontdekt hebt daalde jou teruggave van 42% toen je naar een uitkering ging

 

Stel dat dat voorbeeld met 25.000 euro het scenario word, dan word jou hypotheekteruggave ook maar max 1105 euro.. (want zoals ik al zei je kunt niet meer terugkrijgen dan je hebt betaald)

 

DAT BEGRIJP IK ALLEEN WAT IK AANGAF: IK HEB IN FEITE EEN DUBBELINKOMEN. ENERZIJDS VANUIT DE WW WAAR IK BELASTING OVER BETAAL EN ANDERZIJDS VANUIT HET BEDRIJF (WAAR IK DUS VAN VERWACHT DAT IK DAAR NIET VEEL BELASTING OVER HOEF TE BETALEN VANWEGE DE EERDER GENOEMDE REDENEN). DE WW DUURT ZEKER NOG 6 MAANDEN VANAF HET PUNT DAT IK START EN DAALT NATUURLIJK WEL WAT (29%) MAAR DAN NOG VAL IK IN DE 33% SCHIJF EN ZOU IK DUS DAT WEL NOG TERUG MOETEN KRIJGEN OMDAT IK HET IMMERS BETAALD HEB. CORRECT?

 

 

Kortom hypotheekrente teruggaaf is een factor van belang om rekening mee te houden als je financiele plaatjes gaat maken..

kijk ook eens op deze site, daar kun je zelf berekeningen maken (nadat je de uitgangspunten waar je rekening mee moet houden snapt..

http://www.berekenhet.nl/ondernemen/index.html

 

THANKS HIERVOOR. DEZE SITE HEB IK AL VAKER VOORBIJ ZIEN KOMEN MAAR HEB OOK DE ERVARING DAT ZE ER REGELMATIG NAAST ZITTEN. DIT IS WEL EEN CONSTATERING VAN 5 JAAR GELEDEN OVERIGENS. MAAR ZEKER IETS OM EVEN NAAR TE KIJKEN. NOGMAALS DANK ROEL!

Link naar reactie
  • 0

Ik heb bij de beantwoording van de langere vragen de hoofdletter aangepast naar kleine letters.. dat leest wat prettiger..

 

 

...met de kantekening dat je ook nog 724 euro inkomensafhankelijke bijdrage moet betalen, die is formeel geen onderdeel van de IB aanslag maar word wel (automatisch) door de belastingdienst berekend en opgelegd.

 

DUIDELIJK! EN DIT BEDRAG WORDT IN 1 KEER OPGELEGD TOCH?

Dat ligt eraan, als jij een voorlopige aanslag aanvraagt waarin winst uit onderneming word vermeld dan krijg je ook daarvoor een aparte voorlopige aanslag die je in termijnen mag betalen dat gaat automatisch hoef je niks extra's voor te doen, behalve dan in het voorlopige aanslag programmaatje een bedrag bij winst uit onderneming in te vullen.

 

In jou geval krijg je ivm met je huis al een standaard voorlopige aanslag opgelegd, als je gaat starten zul je moeten (laten) beoordelen of de voorlopige aanslag 2014 (en mogelijk 2015 tegen die tijd) aangepast moeten worden. Ik adviseer altijd om het wel te doen want als je een hoge hypotheekteruggave krijgt en dan na een jaar blijkt dat dat veel te veel was krijg je zowel de gewone ib om je oren als de terugbetaling van teveel ontvangen bedragen.

 

 

Ik moet het franchisegesprek nog voeren. Ik verwacht ook eigenlijk niet dat ik voor 1 oktober aan de slag ga. Nu ik het bovenstaande lees, is het dan niet slimmer om op 1 januari 2015 te starten zodat alle aftrekposten heb (en dus bijv. Ook aan het urencriterium kom en de meewerkaftrek kan indienen). Of is het juist wel slim om op 1 oktober te beginnen en bepaalde zaken als bijv. Het voorwerk / franchisevergoeding mee te nemen omdat ik dit jaar gewoon 42% belasting betaal.

Over het algemeen vind ik dat je moet beginnen als je goede voorbereidingen hebt getroffen en voorbereid van start kan.. fiscale aftrekposten moeten geen al te grote rol spelen in die beslissing te starten, alleen in uitzonderlijke gevallen kunnen fiscale argumenten leiden tot een latere of eerdere start.

Maar bekijk het eens zo.. Je start met behoud van uitkering, Dat is meestal geen vetpot na de 29% korting. Elke euro omzet die je verdient tussen 1 oktober en 31 december kan ook zorgen dat je alvast een belangrijk deel van de fee kan terugverdienen, daarnaast heeft elke nieuwe onderneming een aantal maanden nodig om "warm te lopen" / op gang te komen. dat wil je juist zoveel mogelijk onder de paraplu van de WW periode doen want als die 6 maanden zijn om en je omzet sukkelt nog te veel kan het lastig worden in je levensonderhoud te voorzien.

 

 

besteedbaar inkomen ligt dan al gauw ruim 6000 euro lager besteedbaar inkomen

 

DENK DAT JE DE BOVENSTAANDE ZIN IETS ANDERS BEDOELD? MISSCHIEN HET VERSCHIL TUSSEN ALS JE ZELFSTANDIGE EN STARTERS AFTREK WEL KAN MEENEMEN.

Ja het was al laat :) het moest iets zijn als: besteedbaar inkomen ligt dan al snel ruim 6000 euro lager door het ontbreken van zelfstandigen- en startersaftrek.

Het is niet erg dat je meer belasting betaald als je je maar niet vooraf rijk hebt gerekend.

 

 

Ik heb in feite een dubbelinkomen. Enerzijds vanuit de ww waar ik belasting over betaal en anderzijds vanuit het bedrijf (waar ik dus van verwacht dat ik daar niet veel belasting over hoef te betalen vanwege de eerder genoemde redenen). De ww duurt zeker nog 6 maanden vanaf het punt dat ik start en daalt natuurlijk wel wat (29%) maar dan nog val ik in de 33% schijf en zou ik dus dat wel nog terug moeten krijgen omdat ik het immers betaald heb. Correct?

Ja hoor zolang jij een bedrag aan belasting hebt betaald kun je dat weer terugkrijgen als je aftrekposten hebt, het lijkt erop dat je dit jaar geen zelfstandigenaftrek gaat halen dus dan dan zal dat voor dit jaar nog wel goed zitten, al zal het minder zijn dan andere jaren.

 

In je sommetjes voor volgend jaar moet je dus rekenen met het bedrag dat je maandelijks betaald aan de hypotheekverstrekker als vaste last zonder rekening te houden met evt fiscaal voordeel.

Veel mensen vergissen zich nog wel eens omdat ze dan het netto bedrag dus na belastingvorodeel van bijv 52%, dat de hypotheekverstrekker ooit heeft uitgerekend en dan ga je heel snel nat op de kosten van levensonderhoud..

Link naar reactie
  • 0

We zijn intussen 2 weken verder. Ik heb de mannen inmiddels ook ontmoet en we hadden een goede klik. Ik sta nog steeds achter het concept maar ik ga, uiteraard, eerst hier goed peilen om de behoefte er wel is. Ik denk namelijk van wel maar toch hoor ik hier en daar in mijn omgeving wat twijfel. Is op zich niet erg want iedereen heeft zijn eigen voorkeuren maar toch...

 

Toch nog even een aantal vragen:

 

- Op het moment dat de franchisegever nog bezig is met het schrijven van een handboek, wat betekent dit voor mij?

- Er sprake van een sterk verlaagde franchisefee waardoor het risico een stuk minder is geworden (zeker met een doorstroom vanuit mijn WW situatie). Daarbij heb ik de franchise overeenkomst ontvangen (ter beoordeling) en mag ook nog aanvullingen voorstellen die ik belangrijk voor mijzelf vind. Ik vind op internet tal van bedrijven die franchise overeenomsten kunnen checken maar wat zijn nou DE bedrijven die echt om hun expertise hierin bekend staan. Ok dit is reclame maar wel een heel belangrijk onderdeel.

- Gezien het feit dat ik GEEN fysieke winkelvestiging heb, betekent dit dat ik geen vestigingsonderzoek hoef te laten doen?

 

Ik hou jullie op de hoogte van dit alles. Wederom dank voor de (eventuele) reacties.

 

Groeten!

Link naar reactie
  • 0

De formule bestaat nog niet zo heel lang en ze hebben onwijs veel mailtjes gehad van "geïnteresseerden/nieuwsgierigen". Door een bepaald franchisefee te vragen wilden ze de nieuwsgierigen van de echt geinteresseerden onderscheiden om vervolgens in het gesprek aan te geven dat er een ander bedrag van toepassing is.

Link naar reactie
  • 0

Hi NewBee,

 

Is het mogelijk voor je om eens bij wat bestaande franchisenemers in de winkel te gaan kijken? Dan bedoel ik niet direct vragen aan ze gaan stellen - dat is uiteraard ook belangrijk, maar ik zou het eerst even met de franchisegevers bespreken.

 

Nee, ik bedoel gewoon eens een halfuurtje in de winkel rondkijken. Hoeveel klanten komen er langs? Waar zijn die in geïnteresseerd? Welk percentage gaat de winkel uit met een aankoop? Hoeveel kopen ze dan ongeveer?

 

Dat soort observaties kunnen je helpen om de aannames in het ondernemingsplan verder te testen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 290 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.