• 0

Als zzp-er iemand inhuren via pay-roll

Goedenavond,

 

Ik ben als zzp-er werkzaam in de bouw en werk eigenlijk alleen voor particulieren en VVE's.

 

Voor grote klussen huur ik vaak andere ZZP-ers in. Maar aangezien ik veel kleine klusjes heb wil ik kijken naar de mogelijkheid om een jongen in te huren via Pay-roll.

 

Is er een limiet voor het aantal uren dat ik hem mag inhuren? En blijf ik belastingtechnisch zo toch ZZP-er? Ik wil namelijk echt niet mensen zelf in dienst nemen met alle risico's en kosten loonadministratie.

Wat zijn de mogelijkheden?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Goedenavond,

 

Ik ben als zzp-er werkzaam in de bouw en werk eigenlijk alleen voor particulieren en VVE's.

 

Voor grote klussen huur ik vaak andere ZZP-ers in. Maar aangezien ik veel kleine klusjes heb wil ik kijken naar de mogelijkheid om een jongen in te huren via Pay-roll.

 

Is er een limiet voor het aantal uren dat ik hem mag inhuren? En blijf ik belastingtechnisch zo toch ZZP-er? Ik wil namelijk echt niet mensen zelf in dienst nemen met alle risico's en kosten loonadministratie.

Wat zijn de mogelijkheden?

 

Belastingtechnisch blijf je een eenmanszaak, een ZZP'er bestaat niet voor de belasting.

En juist omdat je het via een pay-roll bedrijf doet, komt de jongen niet op je loonlijst. Jij betaalt een tarief aan het pay-roll bedrijf en het pay-roll bedrijf betaalt een salaris aan de jongen en draagt de sociale lasten af.

 

Link naar reactie
  • 0

De term eenmanszaak heeft te maken met de rechtspositie van de persoon en belastingtechnische zaken zoals fiscale voordelen. Een eenmanszaak wordt geleid door 1 persoon, die juridisch en financieel verantwoordelijk is voor de onderneming.

 

Ook een eenmanszaak kan personeel in dienst hebben, bij het aannemen van personeel gelden dan wel een aantal verplichtingen. Deze verplichtingen en verantwoordelijkheden kun je overdragen aan een derde partij, zoals uitzendbureau of payrolling.

maakeenstart.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik wil namelijk echt niet mensen zelf in dienst nemen met alle risico's(...)

Wat versta je onder risico's? Houd er bijvoorbeeld rekening mee dat je als opdrachtgever risicoaansprakelijk bent voor de (payroll)werknemer. Ook moet je er zorg voor dragen dat de werknemer voldoende verzekerd is, denk hierbij ook aan schade opgelopen in het verkeer (het rijden van de ene naar de andere klus, even iets ophalen in een bouwmarkt etc..).

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie
  • 0

Interessant topic, dat over die risicoaansprakelijkheid bij een payroll werknemer wist ik ook niet.

Heb je dan ook een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering e.d. nodig voor payroll werknemer?

 

Heb je dit ook nodig als je iemand als zzp-er inhuurt of is dit dan aan de zzper om te regelen?

Link naar reactie
  • 1

Heb je dan ook een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering e.d. nodig voor payroll werknemer?

Jij bent verantwoordelijk voor je werknemers, dat geldt ook voor payrollers. Het verdient dus aanbeveling dat je aansprakelijkheidsverzekering ook voorziet in het inhuren van payrollers.

 

Heb je dit ook nodig als je iemand als zzp-er inhuurt of is dit dan aan de zzper om te regelen?

Dit is afhankelijk van de situatie. Je kunt als vuistregel 2 criteria hanteren: 'ondergeschiktheid' (hij staat onder jouw gezag en leiding) en 'aard van de werkzaamheden' (de werkzaamheden die hij uitvoert passen binnen de normale bedrijfsuitvoering van de opdrachtgever).

Ben jij glazenwasser en heb je een handje extra nodig en je huurt daarvoor een ZZP-er in, dan zal je aan de criteria voldoen en ben je voor hem/haar verantwoordelijk.

Ben je accountant en heb je een ZZP-er nodig om je glazen te wassen, dan zullen bovenstaande criteria waarschijnlijk niet opgaan. Dan is de ZZP-er zelf verantwoordelijk voor een goede verzekering.

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie
  • 1

Jij bent verantwoordelijk voor je werknemers, dat geldt ook voor payrollers.

Aanvulling/verduidelijking: de (werkgevers)aansprakelijkheid geldt voor alle ondergeschikten, dus ook voor personen met wie je geen of geen directe arbeidsovereenkomst heb zoals uitzendkrachten, stagiairs, vrijwilligers, meewerkende familieleden en - last but not least - ook ZZP-ers als deze opereren binnen de normale bedrijfsuitvoering van de opdrachtgever m.a.w. de zelfde werkzaamheden uitvoeren als werknemer, of als die werkzaamheden door een werknemer uitgevoerd hadden kunnen worden.

 

De wetgeving is al sinds 1999 uitgebreid op dit gebied; met name artikel 7:658 lid 4 BW.....

 

‘Hij die in de uitoefening van zijn beroep of bedrijf arbeid laat verrichten door een persoon met wie hij geen arbeidsovereenkomst heeft, is overeenkomstig de leden 1 tot en met 3 aansprakelijk voor de schade die deze persoon in de uitoefening van zijn werkzaamheden lijdt. De kantonrechter is bevoegd kennis te nemen van vorderingen op grond van de eerste zin van dit lid.’

 

.....maar het duurde uiteindelijk tot 2012 voordat de Hoge Raad een eerste arrest wees waarin een opdrachtgever schade aan een ZZP-er mogelijk moest gaan vergoeden op basis van werkgeversaansprakelijkheid. Zie ook mijn column van destijds

 

Het verdient dus aanbeveling dat je aansprakelijkheidsverzekering ook voorziet in het inhuren van payrollers.

Het verdient nog meer aanbeveling als de aansprakelijkheidsverzekering voorziet in een dekking voor alle feitelijk ondergeschikten, waaronder ook met name ZZP-ers die werkzaamheden uitvoeren die ook door werknemers gedaan of gedaan hadden kunnen worden: daar zit namelijk het allergrootste aansprakelijkheidsrisico, met name bij arbeidsongeschiktheid (zie column)

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Wellicht ietwat laat, maar waak voor het begrip "payroll/payrolling" als je daarmee denkt ontzorgd te worden omdat je dan geen werkgeversores zou hebben.

 

Zo ik de inleen/inhuursituatie "van de jongen" begrijp gaat het hier gewoon om de uitzendconstructie.

Bij het "echte payrollen" draagt de inlener zelf de eigen gekozen arbeidskracht aan die dan op de payroll-loonlijst komt te staan.

 

Check sowieso, of het nu uitzenden of payrolling is, de KvK-inschrijving van het uitlenende bedrijf op het mogen ter beschikking stellen van arbeidskrachten door diezelfde uitlenende firma en check ook of het bedrijf NEN-gecertificeerd is (www.normeringarbeid.nl).

 

Als de praktijk dat uitwijst zijn rechters overigens steeds vaker geneigd om de payroll-werknemer in dienst te achten van de inlenende partij (iets wat juist niet de bedoeling was/is).

 

Zoals al gezegd: voor de veilige werkomstandigheden blijf je ook als inlenende/aansturende partij verantwoordelijk/aansprakelijk jegens de ingeleende arbeidskracht.

Hans van Dongen Steunpunt Arbeidszaken - Arbeidsjuridische kwesties in het Nederlandse bedrijfsleven.

Link naar reactie
  • 0

Mocht ik als ondernemers van een eigen massagepraktijk waar weinig tot geen voorkomende gevaren en/of ongevallen plaats vinden. Iemand willen inhuren als particulier alleen dat deze persoon een btw nummer heeft (zoals een zzp'er) alleen zonder kvk inschrijving, dan gelden neem ik aan dezelfde risico's als het inhuren van een zzp'er?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 130 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.