• 0

Aankoop bedrijfspand als oudedagsvoorziening

Beste Leden,

 

Ik zoek al een tijdje naar specifieke mogelijkheden en steeds kom ik terecht bij voorbeelden en mogelijkheden die niet aansluiten bij hetgeen ik voor ogen heb.

 

De situatie is alsvolgt;

 

- Ik ben Nederlander maar woon in China

- Ik heb 2 bedrijven in China waarmee ik in de + draai

- Ben nu al dik 8 jaar weg uit NL, en moet gaan denken aan oude dag voorziening. Pensioen opgebouwd in verleden is verwaarloosbaar, rechten op AOW worden ook elk jaar minder.

- Ik wil stap voor stap portfolio aan bedrijfspandjes opbouwen in NL. Op dit moment staat de teller op 0.

 

Is het mogelijk om vanuit China, bij Nederlandse bank aan te kloppen voor financiering?

Uitgaande van 40% Eigen financiering op totaal kosten aanschaf pand (ik denk in eerste instantie aan totaal waarde van omstreeks 120.000-150.000 euro voor eerste pand)

Is het beter of noodzakelijk een BV hiervoor te starten om onder te brengen? Of is andere vorm beter?

 

Wie kan mij in de juiste richting wijzen?

 

Ik heb gezocht maar bijna altijd gaat men uit van een situatie waarin ik als klant in NL woon of een bedrijf in NL voer.

 

Alvast bedankt,

 

Paul

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als oudedagsvoorziening zou ik niet op die manier beginnen. Waarom op basis van financiëring? Lijkt mij risicovol omdat je bij tegenvallende verhuur nog steeds kosten hebt. Koop dan kleiner en betaal 100%. Dat scheelt ook weer een hypotheekakte. Maar waarom zou je vanuit China willen verhuren? Je hebt geen zicht op je panden en lastiger contact met de huurder.

 

Ik begrijp dat je geen reguliere pensioenprodukten zoals een koopsompolis wilt. Maar als je het zelf wilt doen, loop je niet minder risico door je oudedagsvoorziening te beginnen met een andere vermogensverdeling? Ik den dan eerder aan sparen, obligaties en beleggingsfondsen...

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor reactie mmint,

 

Het plan is inderdaad het risico te spreiden. Dmv diverse bedrijfsruimtes aan te schaffen en niet binnen 1 toepassings categorie te blijven. Uiteindelijk wellicht 10-15 waarvan de helft in slechte tijden leeg kan staan bij wijze van voorbeeld.

 

Zelf heb ik moeite met alles wat met banken te maken heeft als het gaat om sparen, obligaties en beleggingsfondsen. Misschien onterecht maar ik geloof meer in echte stenen en eigendomspapieren als het gaat om de oude dag voorziening.Bank mag wel financieren, daar wil ik ze voor gebruiken.

 

Misschien in mijn geval dat 60% door mijzelf gefinancierd moet worden?

 

Ik heb natuurlijk nog een heel network van familie en relaties in NL, beheer van verhuur zie ik als geen problem.

 

Reden toch voor gedeelte financiering te zoeken is dat hiermee in de tijd sneller een portfolio aangelegd kan worden.

Link naar reactie
  • 0

In feite wil je dus met geleend (en een beetje eigen) geld gaan beleggen in onroerend goed. Ik blijf dat risicovol vinden. Het gaat om je oude dag en dan vind ik dat voorzichtigheid geboden is.

Zelf zou ik daarom nooit heel mijn hele vermogen op di manier inzetten. De manier die je kiest (hypotheek afsluiten, eigen panden verhuren) lijkt mij daarbij ook nogal volatiel qua rendement. Heb je huurders, dan haal je wellicht 6 tot 10% op de investering, maar dan komen de kosten (rente, verzekering, onderhoud, ozb, etc) die ook zonder huurders gewoon doorlopen. Mij teveel risico.

 

Ik heb helaas ook geen goede glazen bol en daarom kies ik zelf voor zeer ruime spreiding, zowel bij banken, beleggingsinstellingen, pensioenverzekeraars, maar ook andere bestemmingen zoals een windmolencooperatie.

Het grootste deel heb ik echter gestoken in het verlagen van mijn vaste lasten, met name door hypotheekaflossing en energiebesparing/opwekking. Lagere lasten geven mij nu al meer vrijheid en minder zorgen om de oude dag. Misschien kan jij daar ook iets mee?

 

Heb je zelf al gekeken naar andersoortige beleggingen?

 

Nb. Uiteraard zijn er ook voorbeelden van mensen die met geleend geld steeds meer panden aanschaften en daar rijk mee werden. Wellicht ben jij dapperder en durf je meer te gokken. In dat geval zou ik gewoon eens vrijblijvend je plannen aan een bank voorleggen om te zien welk deel ze tegen welke rente willen financiëren. Ik ben genieuwd!

 

Ik denk dat een onroerendgoed BV voor één pandje overdreven is en kosten onnodig verhoogt. Wellicht is het bij meerdere panden wel beter. Succes!

 

Link naar reactie
  • 0

Als je toch aan stenen denk, of onroerend goed zijn misschien vakantie woningen in een park interessant.

Bedrijfspanden kunnen heeel lang leegstaan en gebonden aan de ligging en veranderende infrastructuur.

Het park garandeert meestal een rendement en ze verzorgen het hele management en heeft goed toezicht. Dan zijn ook prijzen van 150 k zonder hypotheek haalbaar.

Wanneer je zelf in Nederland bent kun je ook volgens een huurregeling daar verblijven.

Succes.

 

Link naar reactie
  • 0

Wederom bedankt voor de reactie,

 

Misschien als je goed kunt doorzien welke risico's er aan beleggingen hangen zijn het mogelijkheden die het overwegen waard zijn.

 

Zelf zie ik dat wat vroeger zeker was de laatste 10 jaar een stuk minder solide. Er zijn al verschillende beleggings fondsen hard onderuit gegaan en mijn gedachte is eerst een fundatie te leggen waarna het wellicht mogelijk wordt om meer speculatieve investeringen te doen met rendement.

 

Je noemt bijvoorbeeld wind energie, hieraan zit meestal een beperkte looptijd (20jaar) en ook risico's aan zoals mechanisch fallen etc.

 

Structureel lagere lasten is inderdaad een uiteindelijk een doel maar structurele winsten is het streven.

 

Nogmaals ik woon niet in Nederland maar wil wel in Nederland beleggen om daar op termijn een rendement uit te halen. Mbt bedrijfs panden denk ik niet dat 40-60% een kleine Eigen bijdrage is maar juist een risicoloze propositie is naar een bank hierin mee te gaan.

 

De crux van mijn vraag is denk ik dan ; is het mogelijk in mijn situatie hier financiering voor te krijgen? En zo ja, heeft iemand een suggestie waar ik het beste aan kan kloppen?

Ik denk dat 5 jaar voldoende is de financiering in te lossen.

Link naar reactie
  • 0

Als je toch aan stenen denk, of onroerend goed zijn misschien vakantie woningen in een park interessant.

Bedrijfspanden kunnen heeel lang leegstaan en gebonden aan de ligging en veranderende infrastructuur.

Het park garandeert meestal een rendement en ze verzorgen het hele management en heeft goed toezicht. Dan zijn ook prijzen van 150 k zonder hypotheek haalbaar.

Wanneer je zelf in Nederland bent kun je ook volgens een huurregeling daar verblijven.

Succes.

 

 

Bedankt voor de reactie Brood,

 

Hier ga ik induiken, als je suggestie hebt hoor ik dat graag.

Link naar reactie
  • 0

Als je toch aan stenen denk, of onroerend goed zijn misschien vakantie woningen in een park interessant.

Bedrijfspanden kunnen heeel lang leegstaan en gebonden aan de ligging en veranderende infrastructuur.

Het park garandeert meestal een rendement en ze verzorgen het hele management en heeft goed toezicht. Dan zijn ook prijzen van 150 k zonder hypotheek haalbaar.

Wanneer je zelf in Nederland bent kun je ook volgens een huurregeling daar verblijven.

Succes.

 

 

Eens! Ik woon nu ook al 3 jaar in China. Omdat ik een huis heb in Nederland, levert dit soms wat stress op. Vooral als de huurder achterloopt met betaling. Het is soms toch wel lastig, omdat mijn ouders het vaak ook druk hebben met hun zaak. Zelf denk ik nog niet zo veel aan mijn pension (hoewel deze post mij leert dat ik daar wel over na moet gaan denken :))

 

Op dit moment ben ik ben ik druk op zoek naar een geschikte woning in China, als investering en om er zelf in te wonen. Uiteraard zijn hier wat meer risico's aan verbonden.

https://www.teasenz.nl - Online theewinkel voor authentieke losse thee direct uit China.
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 280 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.