• 0

Sleutels ingeleverd, toch geen beëindiging huurovereenkomst?

Wij huurden ons bedrijfspand inmiddels bijna 8 jaar maar helaas hebben wij eind mei moeten besluiten om na 21 jaar ermee te stoppen omdat het niet meer rendabel was. Ik heb hiervoor contact opgenomen met onze verhuurder, waar wij altijd een goed contact mee hadden, en hem de situatie voorgelegd. Ons huurcontract zou per 1 december 2014 aflopen maar wij wilden graag per 31 juli 2014 het huurcontract beëindigen. Langer doorgaan betekende voor ons alsnog een collectie opstarten waar weer kosten aan zitten en pas als het seizoen weer begon zouden we er dan uit moeten, dit zouden wij financieel niet halen.

 

Wij waren zijn eerste huurders en de enigen die het daar zo lang hebben volgehouden en hij had begrip voor de situatie. Er was geen huurachterstand en wij wilden op tijd ingrijpen in plaats van met de kop in het zand doorgaan.

 

Hij ging er mee akkoord dat wij per 31 juli het pand zouden verlaten en de huurovereenkomst beëindigen. Een paar dagen later hoorden wij van hem dat onze buren ons pand erbij wilden huren, dus dat zou een fijne oplossing zijn, ook voor hem. Probleem opgelost....

 

Tussentijds kwamen er ook wat mensen op ons pad die het zonde vonden als ons merk van de markt zou verdwijnen en hebben wij met een college een samenwerking afgesproken waarbij zij voor ons de productie zou gaan doen. Wij konden dan ons bedrijf vanuit huis runnen omdat we alleen nog maar een kantoor nodig hadden. Hierover hebben we de verhuurder ook op de hoogte gebracht toen hij bij ons langs kwam en hij had hier geen problemen mee.

 

Wij zijn begonnen met het uitruimen van het pand en 2 weken voordat we eruit zouden gaan, kwam de verhuurder met zijn vrouw nog bij ons langs. Hij vertelde dat de deal met de buren om ons pand erbij te huren niet doorging want ze hadden een ander pand gevonden. Verder hebben we het over wat andere koetjes en kalfjes gehad en wenste ze ons veel succes met de verdere gang van zaken. Zij gingen weer naar hun vakantiehuis want ze zijn maar zelden in Nederland.

 

Een week voordat we eruit gingen is de makelaar langs geweest die het weer moet gaan verhuren voor de verhuurder en hebben we de zaken die wat ons betreft in het pand konden blijven mocht een nieuwe huurder dat wel of niet willen, besproken.

 

Ik heb de verhuurder gemaild wanneer de oplevering plaats kon vinden en omdat hij zelf in het buitenland zat, heeft hij een afspraak gemaakt met zijn 'huisbaas' die de oplevering zou doen.

 

Wij hebben dus op 31 juli het pand samen met zijn huisbaas opgeleverd en ook alle sleutels ingeleverd.

Ook de brievenbussleutels want ik had gevraagd of ik misschien nog enige tijd de eventuele post die langs de doorzendservice ging mocht ophalen, maar dat wilde hij niet.

De meterstanden zijn opgenomen voor Eneco en er is getekend voor de sleutels en de standen.

 

Voor de gemeentelijke belastingen en de bankgarantie heb ik een officiële beëindiging nodig en de mail van de verhuurder is niet voldoende, dus ik mailde hem hierover. Nu krijg ik een mail terug dat ze ons aan de huurovereenkomst houden die pas 1 december 2014 is afgelopen. Zij hopen zo spoedig mogelijk een nieuwe huurder te vinden en houden ons ervan op de hoogte. Er zijn in de 2 maanden dat wij hadden opgezegd geen posters e.d. opgehangen om nieuwe huurders te vinden, waarschijnlijk omdat ze dachten dat onze buren erin zouden gaan.

 

Ik heb voor de maand augustus geen factuur ontvangen die wij normaal altijd rond de 20e de maand ervoor krijgen.

 

Hoe zit dat nu, is de huurovereenkomst beëindigd omdat de sleutels zijn ingeleverd en wij dus ook niet meer in het pand kunnen?

Of kunnen zij ons tot die tijd toch als huurder houden zodat wij de gemeentelijke belastingen enz moeten betalen als gebruiker?

En kunnen zij achteraf alsnog voor de maanden augustus tot en met november huur inhouden op de bankgarantie mocht er geen andere huurder komen?

 

Online Marketing in Jip & Janneke taal

www.onlinejunkies.nl

 

Droom jij van een eigen kledinglijn? Doe mee met de cursus Start je eigen kledinglijn: www.kledinglijnstarten.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Voor de gemeentelijke belastingen en de bankgarantie heb ik een officiële beëindiging nodig en de mail van de verhuurder is niet voldoende

Hoe ziet die mail er precies uit?

 

Als hier duidelijk uit blijkt dat hij akkoord heeft gegeven voor beëindiging overeenkomst, dan lijkt mij dat hij niet zomaar hierop kan terugkomen.

 

En wat wil de gemeente voor document, D.w.z. wat is "officieel"?

Link naar reactie
  • 0

je hebt een mondelinge overeenkomst, maar dat zegt nog niets... heb je de goedkeuring voor vroegtijdige beëindiging ook zwart op wit? zonder dat waordt het toch een beetje lastig, jouw woord tegen het zijne. (de gemiddelde (particuliere) verhuurder is gewoon een huisjesmelker en daar heb ik slechte ervaringen mee).

 

ik zou je adviseren een deskundige (rechtsbijstand?) in te schakelen en de verschuldigde huurpenningen met kennisgeving aan verhuurder te parkeren op een derdenrekening, dan ben jij in ieder geval ingedekt.

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
  • 0

Het is inderdaad mondeling afgesproken en ik weet dat dat niet slim is, maar onze verhuurder heeft een hekel aan alles op papier zetten en in dit geval was het dan toch een gunst om eerder het pand te kunnen verlaten. Tot nu toe hadden wij alleen maar goede ervaringen met hem dus heb ik er deze keer niet op aangedrongen om het duidelijk zwart wit te krijgen. Stom dus.......

 

Ik heb wel een mail waarin hij aangeeft dat ze het besluit te respecteren en begrip hebben voor de situatie en er is natuurlijk ook een afspraak voor de oplevering gemaakt via e-mail. Verder alles mondeling.

Online Marketing in Jip & Janneke taal

www.onlinejunkies.nl

 

Droom jij van een eigen kledinglijn? Doe mee met de cursus Start je eigen kledinglijn: www.kledinglijnstarten.nl

Link naar reactie
  • 0

Een oplevering geeft aan dat er sprake is van opzegging, lijkt mij.

 

Ik weet niet of de bedragen zodanig zijn dat het loont om contact op te nemen met een jurist, maar ik zou een mail terugsturen in de trent van:

 

"Beste verhuurder, wij hebben die-en-die-datum de afspraak gemaakt dat wij de huur per zus-en-zo zouden opzeggen. Dit heb jij bevestigd met de mail waarin je een afspraak maakt voor de oplevering."

 

Klaar, niks meer en niks minder.

Link naar reactie
  • 0

Wij dachten ook dat de oplevering een bewijs van de opzegging is. De sleutels zijn ingeleverd, de meterstanden opgenomen en alle ruimtes zijn gecheckt op schade.

 

Ik heb het ook zoals je hieronder stelt in een mail gestuurd en daar geen reactie meer op gehad.

 

Wij hebben geen toegang meer tot de ruimte. Ik had gevraagd of we de post nog zelf konden ophalen maar moesten de brievenbussleutels ook inleveren en kunnen ook niet meer bij de brievenbus, hiervoor hebben we de doorzendservice moeten regelen. Zo zijn wij dus zeker geen gebruiker meer.

Online Marketing in Jip & Janneke taal

www.onlinejunkies.nl

 

Droom jij van een eigen kledinglijn? Doe mee met de cursus Start je eigen kledinglijn: www.kledinglijnstarten.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 273 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.