• 0

VOF zonder omzet?

Ik ga een bedrijf starten, maar denk het eerste jaar met name bezig te zijn met de voorbereiding. De kans is groot dat ik het eerste jaar geen investeringen en geen omzet zal hebben (laten we dat even aannemen). Of ik kan voldoen aan het urencriterium is niet helemaal zeker. Ik heb verder geen inkomen, geen uitkering, geen financiering (maar dat is geen probleem).

Het 2e jaar ga ik uit van 25.000 bruto winst, de jaren daarna wordt het koffiedik kijken maar ik verwacht te stabiliseren rond de 75.000 Bruto.

Ik vraag mij af hoe een en ander fiscaal uitpakt als:

- Ik mij het eerste jaar al inschrijf bij de KvK en het urencriterium wel haal

- Ik mij het eerste jaar al inschrijf bij de KvK en het urencriterium niet haal

- Ik me het eerste jaar niet inschijf bij de KvK en de voorbereiding in stilte doe.

 

Luna

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik ga een bedrijf starten, maar denk het eerste jaar met name bezig te zijn met de voorbereiding. De kans is groot dat ik het eerste jaar geen investeringen en geen omzet zal hebben (laten we dat even aannemen). Of ik kan voldoen aan het urencriterium is niet helemaal zeker. Ik heb verder geen inkomen, geen uitkering, geen financiering (maar dat is geen probleem).

Het 2e jaar ga ik uit van 25.000 bruto winst, de jaren daarna wordt het koffiedik kijken maar ik verwacht te stabiliseren rond de 75.000 Bruto.

Ik vraag mij af hoe een en ander fiscaal uitpakt als:

- Ik mij het eerste jaar al inschrijf bij de KvK en het urencriterium wel haal

- Ik mij het eerste jaar al inschrijf bij de KvK en het urencriterium niet haal

- Ik me het eerste jaar niet inschijf bij de KvK en de voorbereiding in stilte doe.

 

Luna

 

in principe denk ik niet dat het fiscaal een probleem zal opleveren, ik vraag me alleen af waarom je al een bedrijf gaat oprichten als je dat jaar nog geen omzet behaalt? waarom start je niet na een jaar pas een bedrijf? of kan dat niet in verband met bedrijfsactiviteiten?

Technisch innovator.

Link naar reactie
  • 0

Waarom ik een bedrijf ga starten als ik nog geen omzet haal? Dat was juist mijn vraag: als ik dat zou doen, heeft dat dan positieve of negatieve gevolgen?

Voor de voorbereidende activiteiten zou het inderdaad wel handig zijn om al ingeschreven te zijn, maar noodzakelijk is dat niet.

 

Luna

Link naar reactie
  • 0

hoi

 

als je geen inkomen heb waar leef je van ?

en als je bezig bent met voor berijdingen kost dit geen geld ?

en heb je een var verklaring en btw nr ?

waar ben je verzekerd ?

als je een kvk nr hebben betekent niet dat je zomaar zelfstandig bent

dit zijn alemaal vragen waar de belasting mee komt

je heb ongeveer € 13000,- nodig om van te leven per jaar

 

gr sprinter

 

Link naar reactie
  • 0

Nieuwe rechtsvorm: vvddBV (voor vrouw en drie dochters besloten vennootschap)

 

Luna,

 

Om een goed antwoord te geven op je vragen is het goed om antwoord t geven op de vragen van Sprinter.

 

Een inschrijving bij de KvK en aanmelding bij de Belastingdienst heeft als voordeel dat je een BTW-nummer krijgt. Dit levert het recht op aftrek van BTW op.

 

Je verhaal over het al dan niet halen van het urencriterium is pas interessant voor de zelfstandigen en startersaftrek. Beide aftrekken zijn pas interessant als er een positief resultaat uit de onderneming wordt gehaald.

 

Ik ben toch wel benieuwd hoe je nu rond komt? Als je ergens loon ontvangt kun je het verlies in Box 1 van de inkomstenbelasting verrekenen.

 

Succes!

 

gr. AVI

www.aimin.nl

Link naar reactie
  • 0

Waarom ik een bedrijf ga starten als ik nog geen omzet haal? Dat was juist mijn vraag: als ik dat zou doen, heeft dat dan positieve of negatieve gevolgen?

 

Belastingtechnisch volgens mij niet. Je mag binnen een periode van 5 jaar maximaal 3 jaar gebruik maken van de startersaftrek. zie:

http://www.belastingdienst.nl/9229250/starters/inhoud/5a6baee.htm

Maak je pas na twee jaar winst dan kun je dus nog volledig van de startersaftrek gebruik maken.

Gr, Niek

 

 

Link naar reactie
  • 0

hahahaha het dilemma van iedere man maar het is waar volgens de belasting is € 13000,- het minmaalen waar van een gezin moet kunen leven

 

Geen idee waar ze dat op baseren dan.. maar ik weet ook niet wat ze onder een gezin verstaan. Voor 1 kleinbehuisd persoon lijkt het me wel een haalbaar bedrag, al klinkt het me niet prettig in de oren ;)

 

Maar op de vraag: Als die inschrijving handig is bij de voorbereidingen zou ik het niet laten. Ik denk dat potentiele leveranciers en afnemers je eerder serieus nemen als je tenminste een kvk inschrijving hebt.

 

Als je geen winst en geen kosten maakt veranderd er verder weinig, en aangezien je verder geen inkomen hebt kun je zeer voordelig in het ziekenfonds. Mocht je toch kosten gaan maken dan kun je in ieder geval de btw daarover aftrekken (computers, pennen en papiertjes zijn ook kosten!).

 

Alleen met die startersaftrek moet je een beetje oppassen, als de periode waarin je geen/weinig winst maakt langer dan 2 jaar gaat duren kom je in de knoei!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 211 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.