• 0

Website en Corporate Identity fiscaal afschrijven

Dag allemaal,

Ik heb een vraag over hoe je de aanschaf van een website in je boekhouding verwerkt. Wij zijn een webshop en hebben dus een dure website (€5000<) aangeschaft. Mag je deze website in 1 keer afschrijven of moet dit in 5 jaar (20% per jaar?). Deze website is daarnaast betaald in 2 termijnen: 1 in 2013 en 1 in 2014. Mag je dan in 2014 pas beginnen met afschrijven? Aangezien deze website steeds in ontwikkeling is, verwachten wij binnen een jaar nogmaals €2000 aan extensies op de website uit te geven (extern ontwikkeld). Hoe verwerk je deze kosten vervolgens in je afschrijving op de totale website?

Daarnaast vroeg ik mij af hoe je corporate identity (€1000 aan uitgegeven) verwerkt. Mag je dat ook in één keer afschrijven?

En tot slot: boek je dit alles onder immateriële vaste activa?

Alvast bedankt!

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

• 0

Kijk, dat klinkt als een webshop die je mag beschouwen als een bedrijfsmiddel, in tegenstelling tot de digitale visitekaartjes die niet zelfstandig omzet genereren.

Wat mij betreft is de 5000-euro-webshop dus een investering in een bedrijfsmiddel:

- in het jaar van aangaan van de verplichting aanspraak maken op investeringsaftrek (let op de criteria o.a. mbt. betalingen

- afschrijven in vijf jaar vanaf de ingebruikname. (betaaldatum staat hier los van, maar iets wat je nog niet gebruikt, schrijf je niet af)

- toekomstige investeringen ook activeren en ook weer afschrijven, tenzij het gaat om 'onderhoud', dan ineens in de kosten nemen.

Corporate Identity e.d.: vind ik dat je zou moeten uitsmeren over de verwachte gebruiksduur, dus bijvoorbeeld over drie jaar. Het is echter geen investering omdat het niet gaat om een bedrijfsmiddel, dus ook geen investeringsaftrek, en nog af te boeken bedrag rangschikken onder 'vooruitbetaalde kosten'.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar