• 0

Nieuwe onderneming zonder winst komende jaren / terugvragen BTW

Beste iedereen,

 

Maart een jaar geleden heb ik me laten inschrijven bij de K.V.K. als nieuw bedrijf. Sindsdien vul ik per kwartaal de belastingen aan. Echter gezien de markt waar ik me op begeef en me gelimiteerd advertentie budget draai ik op dit moment nog geen winst. En ben ik volledig afhankelijk van me 'eigen vermogen'. Al zijn de uitgaande kosten minimaal, ± 500 EUR per kwartaal, kan ik tot op heden wel iedere keer belasting terug vragen. Inkomsten zijn er zo goed als nog niet. Maar van wat ik begreep is dat niet oneindig en zou het zo kunnen zijn dat de belastingdienst alle terug betaalde BTW + rente gaat terug eisen.

 

Al ben ik er voor de volle 100% van overtuigd dat er uiteindelijk winst gedraaid gaat worden, zal dat niet binnen nu en een jaar gebeuren. En ik wil natuurlijk voorkomen dat de belastingdienst de BTW + rente gaat terug vragen met alle gevolgen van dien. Dus ik ben opzoek naar tips / advies hoe dit als beste aan te pakken.

 

Hoe dit als beste aan te pakken?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste iedereen,

 

Maart een jaar geleden heb ik me laten inschrijven bij de K.V.K. als nieuw bedrijf. Sindsdien vul ik per kwartaal de belastingen aan. Echter gezien de markt waar ik me op begeef en me gelimiteerd advertentie budget draai ik op dit moment nog geen winst. En ben ik volledig afhankelijk van me 'eigen vermogen'. Al zijn de uitgaande kosten minimaal, ± 500 EUR per kwartaal, kan ik tot op heden wel iedere keer belasting terug vragen. Inkomsten zijn er zo goed als nog niet. Maar van wat ik begreep is dat niet oneindig en zou het zo kunnen zijn dat de belastingdienst alle terug betaalde BTW + rente gaat terug eisen.

 

Al ben ik er voor de volle 100% van overtuigd dat er uiteindelijk winst gedraaid gaat worden, zal dat niet binnen nu en een jaar gebeuren. En ik wil natuurlijk voorkomen dat de belastingdienst de BTW + rente gaat terug vragen met alle gevolgen van dien. Dus ik ben opzoek naar tips / advies hoe dit als beste aan te pakken.

 

Hoe dit als beste aan te pakken?

 

 

Beetje rare vraag, je bent 1,5 jaar geleden begonnen met een onderneming, en je hebt nagenoeg nog geen opdracht uitgevoerd. Mijn vraag zou dan zijn, hoe kan dat?

 

Hoe betaal je nu een brood in de winkel?

Wat doe je overdag en wat voor bedrijf ben je gestart, waarom denk je dat je ooit winst gaat maken?

 

En het kan natuurlijk zo zijn, dat je een bezoek krijgt van een belastinginspecteur en dat deze constateert dat er geen sprake is of ooit is geweest van een onderneming.

 

Tijdens dat bezoek zal je zelf aan moeten tonen dat er wel sprake is van een onderneming, daar zijn denk ik geen tips voor.

 

Ondernemen is iets wat je vooral doet.

 

Link naar reactie
  • 0
Hoe dit als beste aan te pakken?

Een onderneming is fiscaal geen onderneming als het geen bron van inkomsten is. Mijn tip: behandel het als een hobby en geef evt. incidentele inkomsten in je IB aangifte op als "overige inkomsten". Zodra je activiteiten wel een structurele bron van inkomsten zijn kun je altijd nog het als dusdanig aangeven.

Link naar reactie
  • 0

Hoe dit als beste aan te pakken?

Een onderneming is fiscaal geen onderneming als het geen bron van inkomsten is. Mijn tip: behandel het als een hobby en geef evt. incidentele inkomsten in je IB aangifte op als "overige inkomsten". Zodra je activiteiten wel een structurele bron van inkomsten zijn kun je altijd nog het als dusdanig aangeven.

 

Super bedankt voor je reactie en tip!

 

Als hobby behandelen? Hoe bedoel je dat precies? Want ik sta wel ingeschreven bij de kvk en moet dus i.i.g. belastingaangifte doen. Kan ik dan wel me onkosten nog aangeven? Dus dat betekend eigenlijk verder gaan zoals het al was.

Link naar reactie
  • 0

Er zit nogal een verschil tussen omzetbelasting en inkomstenbelasting wat betreft de invulling van het begrip onderneming/ondernemer. De btw-richtlijn gaat bijvoorbeeld uit van het begrip 'belastingplichtige' in plaats van ondernemer en bedoelt daarbij ieder die zelfstandig een economische activiteit verricht, ongeacht het oogmerk of resultaat.

 

Ook de voorbereidingen voor een toekomstige economische activiteit kunnen al tot ondernemerschap leiden, maar dan moet je dat wel objectief kunnen onderbouwen (zeg maar: waaruit blijkt dat je dat van plan bent). Het doel moet daarbij zijn het behalen van opbrengst, maar opbrengst staat niet gelijk aan winst. Ook bij een verlies, kun je toch opbrengst hebben.

 

Als je met feiten kunt onderbouwen waarom je de activiteiten onderneemt, ben je vaak al een heel eind met het bepalen of je wel of niet belastingplichtig bent voor de omzetbelasting.

 

Voor de inkomstenbelasting is het uitgangspunt dat de belastingdienst vaak hanteert: het is hobby totdat je winst maakt en zodra je winst maakt, gaan we eens kijken wanneer de onderneming (of werkzaamheid) dan is gestart. De eerdere kosten kun je dan vaak op dat moment alsnog in aanmerking nemen, vaak maakt dat ook niet zo heel veel uit, omdat het doorgaans om relatief kleine bedragen gaat. Maar dat is meer een praktische afweging.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 263 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.