• 0

Kosten vallen positief uit [studiekosten verwerken in boekhouding]

Goedemorgen,

 

Dit jaar ben ik afgestudeerd en ik wil de restitutie van het schoolgeld terugboeken.

Echter is de restitutie hoger dan de kosten die ik doorberekend heb naar 2014.

Dit betekent dat mijn grootboekrekening "Cursussen en seminars" positief is.

 

Overige gegevens:

- Ik heb geen andere kosten grootboekrekening die er goed bij aansluit (alleen KM, kleine aanschaffen, verzekering e.d.)

- Ik heb hem nu geboekt als buitengewone laten en baten maar dat klinkt ook niet goed

 

Wat kan ik dan het beste boeken, hoeft iemand een idee?

 

Alvast bedankt voor de moeite.

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik heb een eigen bedrijf (opkoper van restpartijen en faillissementsgoederen) en wilde een studie ernaast volgen. Vandaar dat de kosten zakelijk geboekt zijn.

 

De studiekosten vallen onder "grootboekrekening Cursussen en seminars""

Op basis van die (beperkte) informatie zie ik geen reden voor de zakelijke aftrekbaarheid van de opleiding. Kun je meer vertellen over de opleiding?

 

Gefeliciteerd met je afstuderen trouwens!

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0
Ik heb de opleiding bedrijfseconomie gevolgd om meer inzicht te krijgen in de financiën, het logistieke gedeelte, de ao kant van het ondernemen e.d.. Vandaar dat de kosten zakelijk worden geboekt

Je bent eind 2010 een bedrijf gestart, je bent in 2011 (of eind 2010?) aan een algemene studie begonnen en je hebt al die jaren de studiekosten zakelijk opgevoerd??

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

In zijn algemeenheid worden de kosten van een dergelijke opleiding niet als ondernemingskosten aangemerkt. Daarvoor is de opleiding te persoonlijk. Een cursus boekhouden valt nog wat voor te zeggen. Of wat specifieker verwoord door de Hoge Raad:

[Er is geen sprake van bedrijfs- op beroepskosten] indien het gaat om kosten van scholing die er toe moet leiden dat de ondernemer zich een belangrijk grotere vakkennis verwerft en de studie aldus strekt tot een duurzame verbetering van zijn persoonlijke uitrusting (HR 10 februari 1960, nr. 14 190, BNB 1960/79BNB 1960/79).

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Ik ben in september 2011 gestart met deze opleiding, niet in januari 2010.

Door diverse vrijstellingen ben ik later ingestroomd.

 

Er werd toen aangegeven dat jaarlijks een percentage aftrekbaar is (dacht 73,5%). De vereiste om het zakelijk te boeken is het verbreden van de kennis. De opleiding bedrijfseconomie is voor een ondernemer niet algemeen, hoe dan ook deze opleiding is aftrekbaar. Maar dit is mijn vraag niet, kan iemand deze wel beantwoorden??

 

Link naar reactie
  • 0

In zijn algemeenheid worden de kosten van een dergelijke opleiding niet als ondernemingskosten aangemerkt. Daarvoor is de opleiding te persoonlijk. Een cursus boekhouden valt nog wat voor te zeggen. Of wat specifieker verwoord door de Hoge Raad:

[Er is geen sprake van bedrijfs- op beroepskosten] indien het gaat om kosten van scholing die er toe moet leiden dat de ondernemer zich een belangrijk grotere vakkennis verwerft en de studie aldus strekt tot een duurzame verbetering van zijn persoonlijke uitrusting (HR 10 februari 1960, nr. 14 190, BNB 1960/79BNB 1960/79).

 

Ik had dit bij de belastingdienst nagevraagd, beetje raar.

Link naar reactie
  • 0

Heb je van de Belastingdienst een schriftelijk antwoord gekregen? Dat zou dan namelijk wel eens een waardevol papiertje kunnen worden.

 

Waar ik bang voor ben, is dat je de Belastingtelefoon hebt gebeld. Daar zitten mensen die soms goed geschoold zijn, maar soms ook niet, en die alleen algemene informatie verstrekken. Zij kunnen bijvoorbeeld zeggen dat je je caviavoer zakelijk mag opvoeren, maar dat heeft - helaas - geen enkele waarde.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Hallo Werner,

 

Spijtig dat je in eerste instantie door mijn collega op het verkeerde been bent gezet.

 

Zoals door een aantal mensen hier boven al wordt gezegd: de kosten van de opleiding kunnen in dit geval niet als zakelijke kosten worden opgevoerd. Alleen als de opleiding gevolgd wordt voor het op peil houden of uitbreiden van bestaande kennis zijn de kosten aan te merken. In deze situatie is daar geen sprake van.

 

Je kunt de studiekosten misschien wel kwijt in je persoonlijke aftrek.

 

Ronald

Webcareteam Belastingdienst

Webcareteam van de Belastingdienst voor (startende) ondernemers

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de info.

 

Dus ik moet de zakelijke kosten prive opgeven via de inkomstenbelasting.

Dat wordt dan nog een heel karwei.

 

Ik heb even een berekening gemaakt en gelukkig zit er heel weinig verschil tussen (zelfs een plusje).

In mijn prive aangifte mag ik (min de corr van €500 p.j.) over de hele periode €7899 aftrekken terwijl ik zakelijk €7275,76 afgetrokken heb. (alle bedragen excl btw). De btw bedraagt 65 euro.

 

Zou ik dit mogen laten staan aangezien het in het voordeel is van de belastingdienst?

 

Link naar reactie
  • 0

Nee, je moet de aangiftes wel corrigeren, ook al is dat in ons nadeel en is het verschil klein. Hoe je dit doet voor de inkomstenbelasting, hangt af van de status van je aangifte. Je kunt met de bezwaarcheck per jaar bekijken hoe je dit doet. Je hebt daarvoor wel je aanslagnummers nodig. De btw corrigeer je met een suppletie of in je volgende aangifte. Als het over 2013 of eerder gaat, is het verstandig om dat via een suppletie te doen.

 

Nick

Webcareteam

 

Webcareteam van de Belastingdienst voor (startende) ondernemers

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 231 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.