• 0

Kun je (bedrijfs)concepten patenteren?

Hallo,

 

Is het mogelijk om (bedrijfs)concepten te patenteren?

 

Bijvoorbeeld het concept van Preston Palace:

Bij Preston Palace betaalt u niet voor wat u eet of drinkt, maar u betaalt de lengte van uw verblijf. Vrij eten en drinken dus. Met volle teugen genieten. En een prijskaartje kunt u zelf heel simpel in de gaten houden. Het tarief is namelijk van te voren vastgesteld.

 

Alvast bedankt voor uw reactie!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

20 antwoorden op deze vraag

  • 0

Kort antwoord Nee niet in de EU en omstreken.

Aan de andere kant van de plas mogelijk wel.

 

Als je de formule krachtig maakt, en duidelijk weet te communiceren, b.v. als merk dan is dat de enige "bescherming" die je kunt "krijgen".

 

Dus als ik bijvoorbeeld een hamburgertent wil beginnen met als mascotte een clown (dat vinden de kinderen zo leuk). En als ik toch bezig ben verkoop ik ook wat patat. Dit alles in een leuke verpakking met een surprise erin. Hoewel het naar McDonalds neigt is het dat niet want mijn clown heet anders en dus de tent ook, tevens gebruik ik andere kleuren.

 

Kortom, een McDonalds heeft geen bescherming op het concept maar wel op de look van de clown en de naam?

Link naar reactie
  • 0

Dus als ik bijvoorbeeld een hamburgertent wil beginnen met als mascotte een clown (dat vinden de kinderen zo leuk). En als ik toch bezig ben verkoop ik ook wat patat. Dit alles in een leuke verpakking met een surprise erin. Hoewel het naar McDonalds neigt is het dat niet want mijn clown heet anders en dus de tent ook, tevens gebruik ik andere kleuren.

 

Kortom, een McDonalds heeft geen bescherming op het concept maar wel op de look van de clown en de naam?

 

Klopt

Maar ga er van uit dat elk frutzeltje wat ze onder welk recht dan ook vast kunnen leggen, vast gelegd hebben.

Verder is het natuurlijk verre van slim om een bestaand concept te kopieeren, maar wat denk je dat er gebeurt als je het kopieert.

Er komt een leger advocaten langs met 1600 of meer dagvaardingen waar je kunt verschijnen, en over 85 jaar krijg jij van de rechter gelijk.

tot die tijd hoef je alleen maar 2000 advocaten in te huren, en de proceskosten voor te schieten.

Link naar reactie
  • 0

Dus als ik bijvoorbeeld een hamburgertent wil beginnen met als mascotte een clown (dat vinden de kinderen zo leuk). En als ik toch bezig ben verkoop ik ook wat patat. Dit alles in een leuke verpakking met een surprise erin. Hoewel het naar McDonalds neigt is het dat niet want mijn clown heet anders en dus de tent ook, tevens gebruik ik andere kleuren.

 

Kortom, een McDonalds heeft geen bescherming op het concept maar wel op de look van de clown en de naam?

 

Klopt

Maar ga er van uit dat elk frutzeltje wat ze onder welk recht dan ook vast kunnen leggen, vast gelegd hebben.

Verder is het natuurlijk verre van slim om een bestaand concept te kopieeren, maar wat denk je dat er gebeurt als je het kopieert.

Er komt een leger advocaten langs met 1600 of meer dagvaardingen waar je kunt verschijnen, en over 85 jaar krijg jij van de rechter gelijk.

tot die tijd hoef je alleen maar 2000 advocaten in te huren, en de proceskosten voor te schieten.

 

Maar hoe zit dat dan in elkaar bij televisie-shows (programmalicenties)? Op dezelfde wijze?

Link naar reactie
  • 0

Je kan altijd proberen om aspecten van een idee te beschermen. Wees dan niet verbaasd als iemand er gemakkelijk een weggetje omheen weet te maken : (vergelijk het programma "De Miljonair" vs "The Bachelor").

 

En je weet : een patent/recht is net zo sterk als de portemonnee van de partij erachter.

 

Voorbeeld hiervan : een engelsman heeft het concept van "Love Letters" in 7 regels opgeschreven en gedeponeerd. Blijkbaar hadden de makers in Europa vervolgens geen zin in gezeik met advocaten in de USA en hebben licentie betaald.

 

Aan de andere kant : "The Antiques Road Show" en "Tussen Kunst en Kitsch" : TK&K heeft nooit een cent betaald. Idem voor "Opsporing verzocht".

 

Een schimmige wereld dus, die van programma-licenties.

Link naar reactie
  • 0

"Patent" is inderdaad spreektaal geworden, maar het is eigenlijk gewoon het angelsaksische woord voor octrooi. Mijn prof, advocaat in de zaak Me-We heeft gezegd dat we onder geen beding "patent" mochten gebruiken. Maar ja, als iedereen dat doet, wie ben ik dan....?

Link naar reactie
  • 0

"Patent" is inderdaad spreektaal geworden, maar het is eigenlijk gewoon het angelsaksische woord voor octrooi. Mijn prof, advocaat in de zaak Me-We heeft gezegd dat we onder geen beding "patent" mochten gebruiken. Maar ja, als iedereen dat doet, wie ben ik dan....?

Wat ik nu zeg is muggengezift, maar ik doe het toch: in Nederland kennen we geen patent, maar een octrooi.

 

Je bedoeld patend met een d op het eind denk ik. 8)

lekker belangrijk allemaal ???

Link naar reactie
  • 0

Onderdelen van een business concept of business model kun je inderdaad wel patenteren / octrooi op krijgen.

Zie bijvoorbeeld het boek:

Pavento, M. (1999); Patent Protection for E-Commerce Business Models; Atlanta: Jones & Askew.

 

Boek is onvindbaar.

Zoals de titel al aangeeft gaat dit om een boek dat inspeelt op de Amerikaanse situatie.

Daar kun je inderdaad concepten patenteren.

Omdat hier door de poster uitgegaan is van Nederlandse voorbeelden ga ik er vanuit dat hij het heeft over een Nederlands/Europees concept, die zijn dus niet patenteerbaar.

Link naar reactie
  • 0

Kort antwoord Nee niet in de EU en omstreken.

Aan de andere kant van de plas mogelijk wel.

 

Als je de formule krachtig maakt, en duidelijk weet te communiceren, b.v. als merk dan is dat de enige "bescherming" die je kunt "krijgen".

 

In de VS en Canada ook niet. Ideeen zijn niet patenteerbaar.

Link naar reactie
  • 0

Kijk ook eens op:

http://forum.digitalenterprise.org/cgi-bin/bulletin/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic;f=6;t=000234

 

Een en ander is wel zeer afhankelijk van wat je onder een business concept / business model verstaat.

Een idee is naar mijn mening op slimme wijze wel te patenteren, ook in Europa. Maar dan niet zo zeer het idee maar wel de uitvoering. M.a.w. je idee in iets patenteerbaars, zoals procestechniek, omzetten. Een idee zoals ik laat klanten vooruit betalen, is natuurlijk niet patenteerbaar.

Link naar reactie
  • 0

Kijk ook eens op:

http://forum.digitalenterprise.org/cgi-bin/bulletin/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic;f=6;t=000234

 

Een en ander is wel zeer afhankelijk van wat je onder een business concept / business model verstaat.

Een idee is naar mijn mening op slimme wijze wel te patenteren, ook in Europa. Maar dan niet zo zeer het idee maar wel de uitvoering. M.a.w. je idee in iets patenteerbaars, zoals procestechniek, omzetten. Een idee zoals ik laat klanten vooruit betalen, is natuurlijk niet patenteerbaar.

 

En dan zijn we weer bij het begin. ;)

Patenteren kan als het technische functionaliteit heeft.

Concepten zijn in Europa niet pateneteerbaar.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 251 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.