• 0

als Belg een onderneming starten in Nederland

Hallo,

graag zou ik in Nederland goederen verkopen in de dienstensector.Het bedrijf zal enkel zelfstandige ondernemers die in Nederland gevestigd zijn uitbetalen, éénmaal het project uitgerold is richting België zal ik uiteraard hoofdzakelijk verder werken in België, maar ik wil ondertussen al starten via een Nederlands opgericht bedrijf. Uiteraard wil ik belastingen in België verder afdragen, het gaat mij niet over ontduiken of dergelijke maar wel om mijn commissie te kunnen ontvangen. Uiteraard wik ik helemaal legaal werken, zonder moeilijke constructies.

Is het ok als ik : -1 een postadres neem of is een vestigingsadres bvb. postadresnl.be beter ?

- 2 een Nederlands rekeningnummer openen 9 om mijn commissie op te laten storten

- een KVK nummer aanvraag doe in Nederland (ergens aan de grens )

Ik woon en heb een domicilie in België , en ben tevens Belg

Kan iemand mij informeren of bovenstaande stappen correct zijn indien ok wat kost een KVK inschrijving?

met positieve groeten

Peter

business4u2

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

-1 een postadres neem of is een vestigingsadres bvb. postadresnl.be beter ?

 

Je hebt een vestigings(registratie)adres in Nederland nodig voor inschrijving bij de KvK.

Voor aanvraag BTW-nummer bij de belastingdienst gelden dezelfde voorwaarden.

 

De inkomstenbelasting draag je al af in België omdat je daar je domicilie hebt.

 

KvK: Eenmalige inschrijfvergoeding € 50,-

 

Groet,

Sharon

 

 

 

 

maakeenstart.nl

Link naar reactie
  • 0

Alvast bedankt Sharon,

Dus mijn stelling moet aangevuld worden met een BTW nummer in Nederland dan, ik zal dus een BTW nr hebben in Nederland en nog eentje in België. Kvk en btw kan ik gewoon in eigen persoon gewoon aanvragen bij jullie rijksdienst?

misschien bel ik even zo een instantie op om te vragen wat ik allemaal moet meehebben de dag van inschrijving....

Link naar reactie
  • 0

Als je je bij de KvK inschrijft, geven zij dat aan ons door. Wij gaan dan beoordelen of er sprake is van een btw-plichtige onderneming. Je krijgt daarover binnen 5 werkdagen na inschrijving bij de KvK bericht. Als er sprake is van btw-plicht, dan krijg je gelijktijdig ook je btw-nummer.

 

Nick

Webcareteam Belastingdienst

 

Webcareteam van de Belastingdienst voor (startende) ondernemers

Link naar reactie
  • 0

Het bedrijf start op dit jaar in Nederland, en is nog niet erkend in België (...)

 

Leg eens uit. Wat betekent dat?

 

“Niet erkend in België”. Heb je bedrijven in België die “erkend” zijn en anderen die “niet erkend” zijn? En wat betekent dat dan precies?

 

In Nederland heb je dan niet. Hier heb je een bedrijf, of niet.

 

Mijn persoonlijke mening: Als ik (ik woon in NL) iets zou willen doen met klanten in België, dan zou ik mij als ondernemer (dus bedrijf) registreren hier in NL en dan zaken doen in België. Zou er niet aan moeten denken om te proberen te begrijpen hoe de belastingwetgeving enz. in België werkt, hoewel ik daar helemaal niet eens woon.

 

Het lijkt mij (of ik snap niets van de Belgische wet – met “erkenningen” om ondernemer te mogen worden, bijvoorbeeld) dat jij het jezelf erg moeilijk maakt zo. Het is wel binnen de EU, hé. Met alle ‘vrijheid van handel’ van dien.

 

Link naar reactie
  • 0

Ja inderdaad de EU, maar het bedrijf voor wie ik wil werken als zelfstandige in bijberoep (in Belgie) start op in Nederland en vraagt aan de distributeurs om in Belgie nog niet te handelen ivm. bepaalde goedkeuringen.... zij plaatsen ook in de algemene voorwaarden om een vestiging te hebben in Nederland als ik in Nederland toch al wil starten in afwachting dat België opengaat (daar is nog geen datum voor)

met positieve groeten

Link naar reactie
  • 0

Beste, ik heb wat opzoek werk gedaan , ookop dit forum, heb nog wat bijkomende info nodig betreft zelfde onderwerp als dit oude onderwerp.

 

een natuurlijk persoon onderneming opstarten (misschien vennootschap), een zaak openen in NL grondgebied (kopen en verkopen van artikelen).

 

de gevolgen op vlak van :

 

oprichting:

 

Dient men in België(B) een ondernemingsnummer aan te vragen en in Nederland (Nl)?

 

 

btw technisch:

 

Dient men in B en in NL een btw nummer te laten activeren?

 

zorgverzekering:

 

Dient men in B en in NL zich te registeren en bijdrage te betalen?

 

belastingtechnisch:

 

dient men belast te worden in B en in NL?

 

kan één boekhouder beide belastingen indienen , bijvoorbeeld dat ik kies voor een B boekhouder die beide aangiftes indient. en ik bedoel : kan hij dat? dus is dat mogelijk om een NL aangifte in te dienen door een Belg wonend in België, desnoods doe ik het zelf als het niet veel moeite is... .

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo, ik zou graag als belg die in Nederland woont een bedrijf opstarten in Nederland. 

Ik heb een vaste job in België en zou deze zelfstandige job als bijverdienste willen uitvoeren, met wat moet ik rekening houden ? Kan ik dit voor mekaar krijgen?

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Beste Xato2019,

 

allereerst welkom op ondernemersforum Higherlevel.

 

Ik zie geen punten waar je rekening mee zou moeten houden buiten zaken die voor alle Nederlandse starters gelden.

 

Ik zie geen enkel bezwaar om je (u) in te schrijven bij de Nederlandse KvK.

 

Waar betaal je nu inkomstenbelasting?

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 125 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.