• 0

BTW berekenen als grafisch vormgever voor bedrijf in USA

Beste,

 

Sinds kort lever ik ook diensten aan een bedrijf in Amerika. Het gaat hier om webdesign gerelateerde diensten.

 

Nu weet ik dat er in Amerika in ieder geval over dergelijke diensten geen btw gerekend mag worden. Na mijn eerste factuur kreeg ik dan ook het vriendelijke verzoek een factuur zonder btw te sturen. Nu houd ik de btw bedragen wel netjes bij in mijn administratie - maar hoe zit dit nu werkelijk bij de belastingaangifte?

 

Kan ik vanuit mijn bedrijf een factuur zonder btw sturen naar mijn klant? Hoe zit het uiteindelijk met de belastingaangifte voor deze werkzaamheden?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik heb onze rekenhulp ingevuld en het ziet ernaar uit dat de dienst is belast in de VS. Je moet je dus aan de wetgeving daar houden. Je stuurt een factuur zonder Nederlandse btw en geeft deze dienst niet op in je aangifte omzetbelasting.

Nick

Webcareteam Belastingdienst

 

 

Mag ik erop wijzen dat je WEL de dienst moet opgeven in je aangifte omzetbelasting onder de post omzet export buiten de EU. Je moet er alleen geen BTW over berekenen en hem dus niet in de BTW berekeningen betrekken.

Link naar reactie
  • 0

"Moeten" is wel sterk uitgedrukt.

Maar je moet de uitvoer (van goederen) vermelden in je BTW aangifte (bij 3a), diensten niet.

 

Het lijkt mij geen 'misdrijf' wanneer jij alles op een hoop gooit, als je geen splitsing in goederen/diensten kan maken voor de aangifte.

Maar persoonlijk zou ik het wel zo inrichten dat de splitsing mogelijk was (en dus alleen de uitvoer van goederen op de aangifte kwam).

 

Overigens zou ik niet weten of 'advies' en/of 'ontwerp' in jouw geval misschien geacht wordt om 'op te gaan' in de goederen. Dan lever je misschien helemaal geen diensten, maar alleen goederen.

Link naar reactie
  • 0

Het lijkt lood om oud ijzer omdat de dienst en de goederen beiden belast zijn met 0%. Toch loop je wel wat risico, de uitvoer van de goederen moet je kunnen aantonen. Mocht het onverhoopt het geval zijn dat je dat niet kunt dan kan de belastingdienst de BTW naheffen. Dat zal dat gaan aan de hand van de factuurwaarde, die dan te hoog is. Ook de ontvanger loopt kans meer te betalen bij invoer dan nodig is, omdat hij dan mogelijk ook invoerrechten betaalt over de waarde van de dienst.

Link naar reactie
  • 0

Overigens zou ik niet weten of 'advies' en/of 'ontwerp' in jouw geval misschien geacht wordt om 'op te gaan' in de goederen. Dan lever je misschien helemaal geen diensten, maar alleen goederen.

Dit is dus het antwoord ::).

 

De OB aangifte maakt onderscheid tussen leveringen en diensten. Ook volgens mij een verwarrend onderscheid, want diensten worden ook geleverd. Diensten vallen in de verzameling van leveringen. Men kan ook fictieve (immateriële) zaken leveren zoals rechten.

 

Als men onderscheid wil maken moet men de levering onderscheiden naar stoffelijke en onstoffelijke leveringen. Het is zelfs zo dat diensten onstoffelijke goederen zijn. Of materiële dan wel immateriële leveringen.

 

Verder alles wat van binnen naar buiten gaat is export. Export en diensten mag men ook niet vergelijken en of onderscheiden. Dus als een formulier vraagt om leveringen moet men beiden invullen. Vraagt men om diensten, dan is dat duidelijk.

 

Als dat niet zo is moet de auteur van het formulier dit wijzigen.

Link naar reactie
  • 0

Ik weet niet precies wat je nu hier bedoelt (met de auteur van het formulier en zo), maar om het e.e.a. te verduidelijken:

 

Het wordt heel duidelijk omschreven in de Elsevier BTW almanak (die ook door de BD zelf gebruikt wordt als naslagwerk):

 

"Diensten in landen buiten de EU vermeldt u niet op de aangifte."

 

en

 

"U doet aangifte van alle goederen die Nederland verlaten (bij rubriek 3)."

 

 

Link naar reactie
  • 0

Mijn goederen bestaan uit onderdelen die geassembleerd zijn tot een product. Ik maak daar winst op. (is dit een dienst of goederen?)

Mijn diensten bestaan uit het ontwerp van een hulpstuk voor specifieke toepassing, een advies hoe ermee te handelen, en een analyse van en een advies geven voor het aanpassen van een productieproces van de klant om ons product optimaal te kunnen inzetten. Tot nu toe doe ik dat in één prijs voor het totaalpakket.

 

Wat zou ik moeten doen om aan de regels van de BD te voldoen. Mijn inkoopprijs van de onderdelen op de factuur apart vermelden en alle waarderingen van de diensten specifiek vermelden?

 

Van de totaalprijs, is vaak het deel onderdelen maar een klein percentage van de totaalsom. Ook is het voor de klant niet zo interessant om al deze details te kennen.

Link naar reactie
  • 0

Een dienst wordt verricht, niet geleverd. Daarom bestaat er ook een onderscheid tussen de plaats van levering en de plaats van een dienst. In de wet is het begrip 'dienst' overigens negatief omschreven: "alle prestaties, niet zijnde leveringen van goederen".

 

Dat 1 ongesplitst bedrag in rekening wordt gebracht, houdt nog niet in dat een van prestaties de hoofdprestatie is waar de andere, bijkomende prestaties in opgaan. Dat kan wel, maar is afhankelijk van de feiten. Hoofdregel volgens de Nederlandse jurisprudentie is dat waar mogelijk de prestaties worden gesplitst, het Europese Hof van Justitie gaat uit van hoe de 'modale' consument tegen de prestatie(s) aankijkt. Een wat grijs gebied dus, waarbij je voor iedere prestatie die je verricht opnieuw moet afwegen of het feitelijk een of meer prestaties zijn.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 232 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.