• 0

Buitenvennootschappelijk vermogen in VOF

Ik heb al veel gelezen op dit forum over buitenvennootschappelijk vermogen (bij een VOF). Ik heb hier een aantal vraagjes over. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

 

De situatie is als volgt:

Eind 2009 een vof gestart met 2 anderen.

Ik heb 1x zelfstandigenaftrek en startersaftrek geclaimd. De andere vennoten beide 3x. Ik wil een (deel van een) pand aankopen. Bij voorkeur als buitenvennootschappelijk vermogen (voor het geval er een vennoot mee wil stoppen of zo).

 

Mijn vragen zijn:

1. Als ik het pand als buitenvennootschappelijk vermogen aan wil schaffen, staat het contract dan op mijn privenaam, op de VOF of moet er in het contract iets speciaals voor op worden genomen?

 

Ik begrijp dat er dan een aparte balans komt met de aanschaf van het pand op de balans. De kosten worden in deze aparte boekhouding meegenomen en er is ook gewoon recht op investeringsaftrek.

 

2. Wat zijn hier dan de opbrengsten? Moet er in de VOF dan een kostenpost worden geboekt (als een soort van huur) die in de aparte boekhouding als opbrengst wordt meegenomen.

Of is mijn winstaandeel in de VOF wat hoger en in de aparte boekhouding die enkel op het pand ziet wordt eigenlijk altijd een verlies gerealiseerd.

 

3. Omdat ik nog maar 1x startersaftrek heb toegepast, kan ik dan gebruik maken van versnelde afschrijving?

 

4. Geldt de energie investeringsaftrek ook voor buitenvennootschappelijk vermogen?

 

Ik hoop dat iemand me hiermee verder kan helpen. Alvast vriendelijk bedankt voor jullie reacties.

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als je buitenvennootschappelijk vermogen hebt, dan heeft dat niets met de VOF te maken natuurlijk.

Dat is dan jouw persoonlijke ondernemingsvermogen. En inderdaad op een aparte balans, ook gekoppeld aan je winstaangifte.

Verder gelden voor jou als ondernemer alle zaken als investeringsaftrek en startersaftrek etc. Dat heeft niets met je vennoten in de VOF te maken.

 

Link naar reactie
  • 0

Ok, dat is eigenlijk wel duidelijk, maar ik blijf met 2 vragen zitten:

 

1. Is er geen sprake van verhuur of terbeschikkingstelling of iets dergelijks, we willen namelijk wel gebruik maken van de investeringsaftrek en de eia?

 

2. Moet ik een apart BTW nummer aanvragen voor dit buitenvennootschappelijk vermogen?

 

Wederom bij voorbaat dank voor de genomen moeite.

Link naar reactie
  • 0

1. Lijkt mij van niet.

Maar je kan natuurlijk (wanneer het zo ver is) dit altijd schriftelijk voorleggen aan je belastinginspectie. Dan weet je zeker of je gebruik van deze faciliteiten kan maken in jouw specifieke geval.

 

2. Het lijkt mij niet dat hier sprake is van met BTW belaste activiteiten, dus ik zou denken van niet.

Link naar reactie
  • 0

Ik kan dit antwoord nergens vinden (belastingdienst, google etc..). In de situatie dat er een pand ter beschikking wordt gesteld aan een man-vrouw VOF en het pand is als buitenvennootschappelijk vermogen aangemerkt, wat gebeurt er als de VOF stopt/ uitgeschreven wordt? Kan het buitenvennootschappelijk vermogen blijven bestaan zonder onderneming die eraan vasthangt?

 

Of moet in het geval van staken van de VOF ook afgerekend worden over het buitenvennootschappelijk vermogen?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 269 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.