• 0

bewust een foute jaarrekening deponeren bij de KvK

Doordat wij een betalingsdispuut hebben met een voormalige cliente, is de jaarrekening over twee jaar nooit opgemaakt en niet gedeponeerd bij de kvk. Nu blijkt dat de cliente zelf jaarrekeningen over latere jaren heeft ingezonden bij de kvk, waarin de vorderingen die wij hebben niet zijn opgenomen. Dus zijn de jaarrekeningen niet correct.

Nu mijn vraag: wat zijn de gevolgen voor de onderneming? Buiten de persoonlijke aansprakelijkheid van de bestuurders bij een faillissement, en de mogelijke boete...

 

Quote:

An expert is a person who has made all the mistakes that can be made in a very narrow field.

Niels Bohr

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

Maar dat gaat jou toch niet aan?

 

En misschien heeft zij wel een juiste jaarrekening gedeponeerd. Het begrip 'juist' of 'onjuist' is toch niet altijd helemaal helder. Daar kunnen verschillende meningen over bestaan.

Trouwens is het haar jaarrekening en zij stelt deze vast. Wat jij daarvan vindt is niet haar probleem.

 

Overigens is (volgens mij, maar ik ben geen jurist) het opzettelijk foutieve jaarrekeningen deponeren behoorlijk "fout" in wettelijke zin.

Link naar reactie
  • 0

Dit is te herleiden, omdat mijn vorderingen hoger zijn dan het totaal aan vorderingen die op de balans genoemd worden...

 

Dus…?

 

Een kleine anekdote: Ik heb ooit in een grijs verleden een spookfactuur voor zo’n 30.000 euro gekregen. Althans ik vond het een spookfactuur.

 

Deze spookfactuur komt uiteraard niet voor op de balans die ik gedeponeerd heb. Stel nou dat diegene de spookfactuur gemaakt had ook zou kunnen herleiden dat dit het geval was, wat dan?

Denk jij dat die persoon iets er mee te maken heeft hoe ik mijn jaarrekening vaststel? Dat is uiteraard niet zo.

 

Niet dat ik zeg dat jouw factuur/facturen niet kloppen of zo, maar het gaat jou gewoon niet aan.

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

Niet dat ik zeg dat jouw factuur/facturen niet kloppen of zo, maar het gaat jou gewoon niet aan.

 

 

Daar heb je dan in mijn ogen ongelijk in, want het hele proces van publiceren is bedoeld om de crediteuren te 'beschermen'. Dus gaat het mij (en met mij de overige crediteuren) wel aan om te bepalen of en welke rechtsmaatregelen te nemen zijn. En daar wil ik graag wat meer van weten...

Quote:

An expert is a person who has made all the mistakes that can be made in a very narrow field.

Niels Bohr

Link naar reactie
  • 0

Doordat wij een betalingsdispuut hebben met een voormalige cliente, is de jaarrekening over twee jaar nooit opgemaakt en niet gedeponeerd bij de kvk. Nu blijkt dat de cliente zelf jaarrekeningen over latere jaren heeft ingezonden bij de kvk, waarin de vorderingen die wij hebben niet zijn opgenomen. Dus zijn de jaarrekeningen niet correct. Nu mijn vraag: wat zijn de gevolgen voor de onderneming? Buiten de persoonlijke aansprakelijkheid van de bestuurders bij een faillissement, en de mogelijke boete...

 

Het lijkt er toch sterk op dat je als boekhouder je voormalig klant in gijzeling wil nemen over een dispuut dat niet naar jouw tevredenheid is opgelost. Er zit een element van chantage in deze vraag.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Het lijkt er toch sterk op dat je als boekhouder je voormalig klant in gijzeling wil nemen over een dispuut dat niet naar jouw tevredenheid is opgelost. Er zit een element van chantage in deze vraag.

Chantage heeft weinig zin in deze, wetende dat er weinig tot niets te halen valt. Het gaat mij er meer om een dossier op te bouwen waarmee duidelijk gemaakt kan worden dat de vordering bij mij van de balans gehaald kan worden en de btw teruggevraagd, zonder kosten te maken die ook nooit betaald zullen worden...

Quote:

An expert is a person who has made all the mistakes that can be made in a very narrow field.

Niels Bohr

Link naar reactie
  • 0

Het gaat mij er meer om een dossier op te bouwen waarmee duidelijk gemaakt kan worden dat de vordering bij mij van de balans gehaald kan worden en de btw teruggevraagd, zonder kosten te maken die ook nooit betaald zullen worden...

 

Je kan gerust de BTW terugvragen als je de vordering opgeeft (dus afboekt). Je schrijft in je verzoek "alle pogingen tot incasso zijn gestaakt" of zoiets en dan komt het wel goed.

En zo lang je met de incasso bezig bent, moet je (vind ik dan, maar je moet het uiteraard zelf weten) alleen relevante zaken aandragen. En haar deponeringen zal de deurwaarder verder worst zijn, want het gaat erom wat de afspraken waren en jouw onbetaalde facturen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Deze discussie is een beetje de verkeerde richting op gegaan.

 

De oorspronkelijke vraag, ongeacht de motivatie is: wat zijn de gevolgen van een deponering van de jaarcijfers als die aantoonbaar onjuist zijn.

 

Dàt er een vordering is maakt het voor mij 'makkelijk' te zien dat de jaarrekeningen onjuist zijn. Verder is die vordering voor mijn vraag onbelangrijk.

Quote:

An expert is a person who has made all the mistakes that can be made in a very narrow field.

Niels Bohr

Link naar reactie
  • 0

En dan nogmaals:

 

Dat is behoorlijk "fout". Misschien 'onbehoorlijk bestuur'. Misschien 'fraude'. Wie zal het zeggen? (de rechter doet dat uiteindelijk trouwens).

 

Jij zeker niet. En wij ook niet. Want er staat niet eens vast dat de jaarstukken die gedeponeerd zijn (feitelijk) onjuist zijn.

Jij vindt dat ze onjuist zijn, maar jij bent geen partij. Dat is slechts jouw mening.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Het gaat om deponering van jaarrekeningen bij de KvK, zoals jijzelf als administratie kantoor regelmatig doet voor cliënten.

 

Wat gaf de KvK als antwoord toen je vroeg hoe ze met een foutieve jaarrekening omgaan?

 

Ik neem aan dat wanneer jouw cliënten je die vraag stellen je hun die informatie wilt kunnen geven en dan niet uit tweede hand...

Link naar reactie
  • 0

Deze discussie is een beetje de verkeerde richting op gegaan.

Deze discussie krijgt een interessante wending als je naar de psychologie kijkt. Als je een vordering hebt dan kun je in de rij aansluiten, die duwt naar een mogelijk faillissement waarbij wellicht fouten in de jaarrekening naar boven komen. Ik snap best dat je als leverancier boos bent wanneer je rekeningen niet betaald worden, maar de bloeddorst laat zich hier nauwelijks verhullen.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 127 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.