• 0

binnenlandse of buitenlandse belastingplichtige Duitsland

Per 1 jan 2013 zijn mijn man en ik geemigreerd naar Duitsland en op het moment ben ik het C formulier aan het invullen over het jaar 2013 wat we voor 1 september moeten indienen.

Ik heb ons laten aanmerken als binnenlands belastingplichtige, maar kan niet goed wijs uit de eventuele gevolgen, en zit nu te dubben of ik beter de keuze kan maken (omdat het om Duitsland gaat) als buitenlandse belastingplichtige en dan te kiezen voor de 90% regel die voor Duitsland geldt.

Als ik het goed begrijp is in ons geval het enige verschil tussen die twee (binnenlands en buitenlands+90%) dat we met de keuze voor de 90% regel in Nederland geen belastingvoordeel krijgen over heffingskortingen over groene beleggingen, de levensloopverlofkorting en de jonggehandicaptenkorting. Van geen van drie maken we gebruik. Of zie ik iets over het hoofd?

Wat is het voordeel/nadeel? Per 1 januari 2015 gaat de nieuwe regeling 'kwalificerende buitenlandse belastingplichtige' in en ik weet op dit moment niet zeker of in 2015 ons gezamenlijk inkomen voor 90% uit Nederland zal komen. Ik denk erover vertaalwerk te gaan doen, en aangezien dat thuis (in Duitsland) zal gebeuren, zal dat als duits inkomen gelden (toch?)

Echter, over 2013 en ook dit jaar 2014 weet ik wél zeker dat we al ons inkomen voor de volle 100 % uit Nederland (zullen) verkrijgen, omdat we daar beiden werkzaam zijn. Waar ik bang voor ben is dat dan in 2015 eventueel de terugploegregeling om de hoek komt kijken als we de 90 % niet halen.

Wat betekent precies de opmerking die ik in alle info tegenkom dat de terugploegregeling per 1 januari 2015 ook vervalt? Wordt er dan niet meer teruggekeken naar de 8 voorgaande jaren, en maak ik me druk om niks, of zit er toch nog dat addertje onder het gras?

Iemand? Heel graag!

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

• 0

Met alle respect: hier ben je toch als fiscaal intermediair een tijd mee bezig, om alles op een rij te zetten en scenario’s te bekijken bedoel ik.

Mijns inziens zal je weinig zinvolle antwoorden kunnen verwachten van een forum op basis van deze informatie.

Wat is er mis mee om een deskundige in te schakelen voor deze hele specifieke casus?

• 0

Dag Peter,

Je hebt gelijk, ik ben veel te langdradig geweest.

Kort samengevat is waar ik niet uitkom wat ze bedoelen in de nieuwe regeling met de laatste regel in onderstaande tekst van de belastingsite: 'De zogenoemde terugploegregeling waarbij een inkomensherziening plaatsvindt, vervalt ook'.

Er zijn overigens gelukkig al tal van sites waarop allerlei scenario's op een rijtje worden gezet, maar daar kan ik een antwoord op bovenstaande niet vinden. Misschien leest er iemand van de belastingdienst mee en kan die soelaas bieden?

Van de site van de belastingdienst

Regeling voor kwalificerende buitenlandse belastingplicht vanaf 2015

Tot en met uw aangifte 2014 die u in 2015 doet, kunt u nog zelf kiezen voor binnenlandse belastingplicht. Als u dit doet, krijgt u dezelfde aftrekposten en heffingskortingen als een inwoner van Nederland. Vanaf 2015 gaat dit veranderen. Er is geen overgangsregeling.

Veranderingen vanaf 2015

Vanaf 2015 geldt de zogenoemde regeling voor gekwalificeerd buitenlands belastingplichtigen. U bent een gekwalificeerd buitenlands belastingplichtige als u woont in een EU-land, in Liechtenstein, Noorwegen, IJsland, Zwitserland, op Bonaire, Sint Eustatius of Saba, én over meer dan 90% van uw wereldinkomen in Nederland belasting betaalt. Voldoet u aan alle voorwaarden van deze nieuwe regeling? Dan hebt u recht op dezelfde aftrekposten, heffingskortingen en heffingsvrij vermogen als een inwoner van Nederland.

Voldoet u niet aan alle voorwaarden? Bijvoorbeeld omdat u over minder dan 90% van uw wereldinkomen in Nederland belasting betaalt? Dan mag u bijvoorbeeld de rente van de lening voor uw eigen woning niet meer aftrekken in uw aangifte. U kunt ook niet meer kiezen voor behandeling als een binnenlands belastingplichtige. Wij beoordelen of u aan de voorwaarden voldoet.

De zogenoemde terugploegregeling waarbij een inkomensherziening plaatsvindt, vervalt ook.

• 0

Overigens heeft dit niets met ondernemen te maken, mijns inziens.

Een C-biljet is voor buitenlandse belastingplichtigen (mensen die niet in NL wonen, maar hier wel inkomsten genieten) maar niet expliciet voor ondernemers.

• 0

Dag Peter,

Het invullen van het C-biljet heeft voor ons alles te maken met ondernemen.

In plaats van gewoon online aangifte te doen voor ons bedrijf zoals we dat gewend waren, moeten we nu voor de eerste keer sinds onze emigratie in 2013 handmatig en ouderwets een C-biljet invullen, overigens voor ons de enige manier om als ondernemer aangifte te kunnen doen.

We zijn inderdaad mensen die niet in Nederland wonen, maar genieten wel inkomsten in Nederland, namelijk winst uit onderneming. En gezien andere berichten m.b.t. ondernemen over de grens op HigherLevel nam ik aan dat we niet de enigen zijn, vandaar dat ik mijn vraag hier voorlegde.

• 0

Dankjewel Peter!

**kleine aanvulling voor Nederlanders die in Duitsland wonen en een bedrijf hebben in NL:

Ik wilde het C formulier 2013 aanpassen door overal 90% regeling van te maken, maar kom in de Toelichting een geniepig regeltje tegen bij de rekenhulp:

Let op!

U komt alleen in aanmerking voor de 90% regeling als u in Nederland belaste inkomsten uit loondienst, pensioen of uitkering had.

Einde verhaal, we 'kiezen' nu als ondernemer gedwongen om als binnenlands belastingplichtige aangemerkt te worden, al snap ik de reden niet waarom winst uit onderneming wordt uitgesloten van de 90% regeling.

• 0

Wat betekent precies de opmerking die ik in alle info tegenkom dat de terugploegregeling per 1 januari 2015 ook vervalt? Wordt er dan niet meer teruggekeken naar de 8 voorgaande jaren, en maak ik me druk om niks, of zit er toch nog dat addertje onder het gras?

Iemand? Heel graag!

Inderdaad, de inhaal- en terugneemregelingen vervallen per 1 januari 2015. Er is geen overgangsrecht, dus vanaf dat moment is het direct afgelopen met die ongein, zonder addertjes. Overigens gelden die regelingen nu ook al niet voor belastingplichtigen die ten minste 90% van hun inkomen in Nederland verdienen, op grond van een beleidsbesluit naar aanleiding van eerdere, Europese jurisprudentie.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar