• 0

Beste mensen,

Ik ben nieuw op het forum. Voor mijn vraag heb ik reeds veel gegoogled maar ik kan het antwoord niet vinden.

Situatieschets:

Ik ben fysiotherapeut en fulltime in dienst bij een stichting. Hiervoor draag ik pensioen af aan pfzw. Sinds een paar jaar heb ik naast mijn dienstverband nog een zeer kleine eigen praktijk. Omdat ik dacht dat je als zzper niet verplicht was pensioen af te dragen, heb ik dat ook nooit gedaan. Ik zie het als leuke neveninkomsten; uiteraard doe ik wel de ondernemers IB aangifte.

Nu krijg ik een brief van spf, het pensioenfonds voor vrijgevestigde fysiotherapeuten, dat ik verplicht ben bij hun een pensioenafdracht te doen, met terugwerkede kracht over de periode dat ik een praktijk heb. Dit pensioenfonds is berucht om zijn torenhoge premies en slechte rendement. Er loopt zelfs een zaak bij de stichting meldpunt collectief onrecht.

1. Is dit werkelijk een verplichting zoals zij doen voorkomen op hun website?

2. Mag ik bij de berekening van het pensioengevende salaris opnieuw rekening houden met de door hun vastgestelde franchise? Ondanks dat pfzw hier in hun pensioenpremie berekening al rekening mee heeft gehouden.

3. Indien de franchise maar "een keer kan worden ingezet", is het dan mogelijk om door pfzw een herberekening te laten doen en bij hun een nabetaling te doen, om zodoende de frachise in te zetten om de premie bij spf te kunnen drukken?

Ik vind het dus geen enkel probleem om extra te moeten betalen bij pfzw, maar zoals jullie begrijpen probeer ik de torenhoge premies van de spf zo veel mogelijk te ontlopen. Of bedenk ik me nu dingen die helemaal niet mogelijk zijn.

Alvast dank!

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/46869-verplichte-aanmelding-2e-pensioenfonds/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

• 0

Hoe kan je nou een brief krijgen van PFZW ineens?

PFZW is voor werkgevers in de sector ‘zorg en welzijn’ en hun personeel.

Wat jij buiten jouw werkgever (kennelijk in de sector ‘zorg en welzijn’ dan) om doet gaat hen toch niet aan, lijkt mij. Althans: zolang je zelf geen personeel hebt dan natuurlijk.

• 0

1. Is dit werkelijk een verplichting zoals zij doen voorkomen op hun website?

Ja, door de Minister van Sociale zaken en Werkgelegenheid verplicht gesteld in 1975

2. Mag ik bij de berekening van het pensioengevende salaris opnieuw rekening houden met de door hun vastgestelde franchise? Ondanks dat pfzw hier in hun pensioenpremie berekening al rekening mee heeft gehouden.

Nee. Jij geeft jouw winst aan SPF door, en SPF bepaalt aan de hand daarvan het pensioengevend salaris en de premie afdracht. Zie ook de SPF site die een apart menu item bevat voor mensen die in loondienst bij PFZW pensioen opbouwen en daarnaast part time zelfstandig zijn

Edit: kennelijk wordt het pensioengevend salaris bij SPF niet gebaseerd op de winst, maar op bedrijfsomzet, minus een vaste kostenaftrek. Slim systeem, voorkomt fiscale trucs en ongelijkheid, oa bij hoge afschrijvingen, bijvoorbeeld aanschaf elektrische auto,

3. Indien de franchise maar "een keer kan worden ingezet", is het dan mogelijk om door pfzw een herberekening te laten doen en bij hun een nabetaling te doen, om zodoende de frachise in te zetten om de premie bij spf te kunnen drukken?

De te hanteren franchise hangt af van de specifieke samenloopregeling in het SPF pensioenfonds. Is er geen samenloopregeling, dan geldt - neem ik aan - gewoon de volle franchise bij SPF.

De franchise van PFZW is gewoon vast, die wordt ook niet herberekend, maar gebaseerd op jouw loondienst salaris en part time percentage

in beide regelingen is het zo als het is, er zijn geen keuze mogelijkheden of trucs

Ik vind het dus geen enkel probleem om extra te moeten betalen bij pfzw, maar zoals jullie begrijpen probeer ik de torenhoge premies van de spf zo veel mogelijk te ontlopen. Of bedenk ik me nu dingen die helemaal niet mogelijk zijn.

Je hebt nergens keuzemogelijkheden, en de enige manier om de premies van SPF te ontlopen is je winst te drukken.

@Peter_CVinfo: beter lezen! :)

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

• 0

Beste Norbert,

Dank voor je uitgebreide antwoorden. Er valt dus helaas niks te kiezen of trucen voor mij. Wat ik alleen maar kan hopen is dat de volle franchise nog een keer geldt bij spf, maar dat is afhankelijk van een samenloopregeling, zoals ik begrijp. Ik zal mij informeren hoe dit precies zit bij spf.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar