• 0

BV of iets anders

Hallo HL-ers,

 

Na een paar dagen surfen en info verzamelen, heb ik nog steeds geen goed antwoord op mijn vraag gekregen. Wellicht kunnen jullie mij helpen.

 

Samen met mijn zakenpartner willen we een detacherings/advies buro beginnen. Met een beetje geluk hebben we binnenkort een opdracht voor minimaal 1 jaar waarin we 10 fte kunnen detacheren.

 

Mijn voorkeur gaat naar een BV ivm aansprakelijkheid.

 

Wat zijn de voors-en-tegens en alternatieven ?

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Bij een detacheringsbureau is een BV de rechtsvorm die veruit te preferen valt boven andere rechtsvormen. Het criterium ligt inderdaad bij de aansprakelijkheid. Je loopt van meerdere kanten risico, beroepsaansprakelijkheid is er één van, maar ook voor wat betreft de aansprakelijkheid jegens opdrachtgevers voor premieafdracht, etc..

Ik kan je in ieder geval aanraden om een zogenaamde G-rekening te openen. Steeds meer opdrachtgevers verlangen dat de premies sociale verzekeringen rechtstreeks door de opdrachtgever kunnen worden gestort op een G-rekening. Dit om veilig te stellen dat de premies worden afgedragen en de opdrachtgever niet wordt aangeslagen voor betaling van die lasten, indien onverhoopt iets met het detacheringsbureau gebeurd.

 

 

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de snelle reacties,

 

Ik heb wel 2 (tegenstrijdige) berichten gekregen,

1) een Vof

2) een BV / werk BV

 

De g-rekening herken ik wel, ben zelf contractmanager en verlang dit ook van mijn opdrachtnemers. Maar om er in deze situatie aan te denken ???

Link naar reactie
  • 0

Aan de G-rekening zou ik zeker denken omdat er opdrachtgevers zijn die simpelweg geen zaken met je willen doen als jij niet een dergelijke rekening hanteert.

 

In de vof ben je persoonlijk aansprakelijk te houden voor alle verplichtingen die de vennootschap aangaat. Aangezien de risico's bij detachering groot zijn zou ik die rechtsvorm nimmer adviseren voor een detacheringsbureau.

 

MMet betrekking tot de voor en nadelen van bepaalde rechtsvormen (vof, BV) kun je op dit forum meer dan voldoende informatie vinden. Er zijn meerdere topics met als titel BV of VOF. Kijk eens in:

 

Start van een BV of VoF verschil in kosten

of

https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=17;action=display;threadid=1012

of

https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=17;action=display;threadid=5985;start=msg49277#msg49277

 

 

In welke branche wil je eigenlijk een detacheringsbureau beginnen?

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

denk je ook aan goede algemene voorwaarden, waarbij je aansprakelijkheid afbakent? laat de klant ook de AV tekenen!

 

Hoe kon ik hem vergeten. Overigens is het in de telecomsector zeer gebruikelijk dat aanbieders gebruik maken van inkoopvoorwaarden en je per opdrachtgever zult moeten onderhandelen over de voorwaarden. Als contractmanager zul je daar ongetwijfeld ervaring mee hebben en weet je ook dat afbakening van aansprakelijkheid zo ongeveer het F-woord in de sector is. Dit zal niet snel worden geaccepteerd. Zorg in dit verband voor een goede beroepsaansprakelijkheidsverzekering maar ook voor een goede bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Ik zie net ergens anders op de hl site in BV of Vof, fat het kantelpunt bij ca €50 K per deelnemer ligt.

Inddien je ca €500K gaat omzetten

wat is dan het advies?

Nog even voor ik ook mijn ogen ga sluiten.

 

Voor de goede orde, lees per deelnemer niet als "per medewerker". Het gaat daarnaast niet om de omzet, maar om de winst uit onderneming. Indien per vennoot (c.q. deelnemer) een bedrag van 50K als winst uit de onderneming kan worden getrokken is een BV voordeliger.

 

Het ligt er dus geheel aan wat jullie per vennoot als winst uit de onderneming denken te genereren. Ik zou bij een detacheringsbureau de keuze voor de rechtsvorm echter niet laten bepalen door de fiscale aspecten.

 

 

 

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 271 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.