• 0

Aangifte VPB, 'deelneming' in VOF en deelneming in BV

Beste iedereen,

 

Bij deze een paar vragen in verband met de aangifte VPB die we moeten doen. Er is sprake van een deelneming in een VOF en een deelneming in een BV, waarbij we nog tegen een paar kleine dingen aanlopen.

 

(1) Hebben we het goed begrepen dat een deelneming in een VOF niet als deelneming aangemerkt wordt in fiscale zin, zodat onder het kopje waar alle deelnemingen gespecificeerd moeten worden bij de aangifte VPB, er niets omtrent deze deelneming ingevoerd moet worden?

(1a) Betekent dit niettemin toch dat de deelname in de VOF als financieel actief gezien wordt en geactiveerd wordt op de balans als 'deelname/participatie in xxxxx VOF?

(1b) Echter omdat het geen deelneming in de fiscale zin betreft worden resultaten zover ik begrepen heb direct verwerkt in de verlies en winstrekening in tegenstelling tot resultaten van 'werkelijk' fiscale deelnemingen die tegen kostprijs gewaardeerd worden fiscaal gezien en alleen uitgekeerd dividend als resultaat wordt gezien. Klopt dit?

 

(2) Hebben we het goed begrepen dat je onder het kopje waar de deelnemingen in de aangifte VPB gespecificeerd moeten worden bij nettovoordelen niets hoeft in te vullen zolang er geen dividend is uitgekeerd? Met andere woorden zolang er geen resultaat is verwerkt in de fiscale verlies en winstrekening voor een bepaalde deelneming hoef je niets bij nettovoordelen in te vullen?

 

Voorbaat dank!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Okey, dat is duidelijk (ik heb nu ook deze link gevonden, waar een vergelijkbaar antwoord staat: Link). Mijn vervolgvragen zijn dan: onder welke posten valt een en ander dan het aangifteprogramma VPB? Bij financiële vaste activa dus niet onder 'deelnemingen', maar onder 'overige financiële activa' wat betreft het staande kapitaalaandeel? En onder welke post valt het 'winstaandeel in de VOF' in de winst- en verliesrekening? Dus niet onder 'resultaat uit deelnemingen', maar onder 'overige opbrengsten'?

 

Zou je daarnaast nog even kunnen kijken naar vraag (2)?

 

Voorbaat dank.

 

Edit: deze link geeft overigens een andere methode van werken aan. Namelijk alle posten uit de VOF voor percentage x op de balans en winst en verliesrekening van de B.V. zetten. Dat lijkt me vreemd in die zin dat de initiële kapitaalstorting van onze B.V. ook verdeeld zou worden volgens een verdeelsleutel, wat natuurlijk niet de bedoeling kan zijn...

Link naar reactie
  • 0

Bij financiële vaste activa dus niet onder 'deelnemingen', maar onder 'overige financiële activa' wat betreft het staande kapitaalaandeel? En onder welke post valt het 'winstaandeel in de VOF' in de winst- en verliesrekening? Dus niet onder 'resultaat uit deelnemingen', maar onder 'overige opbrengsten'?

 

Prima oplossing.

 

 

(...) een andere methode van werken aan. Namelijk alle posten uit de VOF voor percentage x op de balans en winst en verliesrekening van de B.V. zetten.

 

Zou ik niet doen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Het is voor mij nu duidelijk genoeg dat een kapitaalaandeel in een VOF als financieel actief op de balans moet komen onder overige financiële activa. De verwerking van het resultaat blijft echter een beetje vreemd. Juist omdat het een financieel actief is zou je zeggen dat de resultaatverwerking plaatsvindt binnen de financiële resultaten en dat het dus niet als overige opbrengsten kwalificeert bij de aangifte VPB. Op een of andere manier neig ik nu naar 'waardeverandering van vorderingen'. In zekere zin is de waarde van het kapitaalaandeel in de VOF (een soort van langlopende vordering op de VOF) verandert doordat de VOF winst/verlies heeft gemaakt.

Link naar reactie
  • 0

Beste OT

 

Als een BV een vennoot is in een VOF dan gaat dat buiten de deelnemingsvrijstelling om. De VOF is namelijk niet zelfstandig belastingplichtig voor haar winst. De vennoten in de VOF betalen belasting over ieders winstaandeel. Dat kan IB zijn bij een privé vennoot of VPB als een BV vennoot is in de VOF.

 

In die zin is het dus geen (fiscale) deelneming van jouw BV.

 

Het aandeel in het kapitaal van de VOF hoort thuis bij de overige financiële vaste activa.

Het winstaandeel in de jaarwinst van de VOF geef je aan als Overige Opbrengsten.

 

Het gaat hier expliciet niet om waardeverandering van vorderingen. Je hebt geen vordering op de VOF maar een aandeel in die VOF. Van louter financiële resultaten is ook geen sprake omdat het niet om een belegging of spaartegoed gaat.

 

Met bovenstaande zou je een correcte aangifte VPB moeten kunnen doen.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 289 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.