• 0

Mijn (bijna) youngtimer overzetten naar mijn bedrijf?

Hallo beste forumleden,

Ik heb een vraag mbt het eventueel behouden van mijn (bijna) Youngtimer. De auto is bijna 15jaar en al enkele jaren in mijn bezit (destijds geen bon met BTW gehad geloof ik).

Momenteel zit ik in het eerste jaar van mijn bedrijf en zeg dat mijn “winst” maximaal op 10 tot 15 duizend gaat uitkomen dit jaar.

Hierover moet ik uiteraard belasting betalen. (na aftrek van startersaftrek en ondernemersaftrek)

Voor het volgende jaar ga ik uit van een hoger bedrag.

Nu bezit ik privé een nogal zware (wel een hele coole, speciale uitvoering) auto in de wegenbelasting (€1600) en ik rij met name privé kilometers. (verhouding zal volgend jaar 10.000 Privé zijn, 5000 zakelijk, grove schatting)

De auto heeft een economische waarde van, ik schat €3.500 en is dus bijna 15 jaar oud.

Naar verwachting zal er volgend jaar een flinke verbouwing nodig zijn voor de auto (€ 2500 ?)

 

De vraag: is het verstandig (financieel gezien natuurlijk) om de auto over te zetten naar mijn bedrijf aan het eind van dit jaar?

Uit eigen onderzoek als ik het goed heb zou je zeggen van wel: Ik krijg een bijtelling van 35% over die €3500 . Ik moet dan zo ver ik heb begrepen 2,7% van de BTW zelf betalen maar mag verder alle kosten in aftrek brengen? Ik kan verder alle BTW aftrekken? Ik hoef geen kilometerregistratie bij te houden.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Je kunt niet zomaar op ieder moment heen en weer met de auto. Bij de start van de onderneming en de aanschaf van de auto kun je kiezen, maar verder alleen bij bijzondere omstandigheden - bijvoorbeeld omdat je eerst geen zakelijke km reed en pas op een later moment de auto ook zakelijk gaat rijden. Een keuze die je later dit jaar maakt, werkt dan terug naar de start van de onderneming eerder dit jaar - inclusief bijtelling over die periode. Nu zal de bijtelling beperkt zijn tot de werkelijke kosten, maar dat houdt dus in dat je feitelijk geen aftrek van autokosten hebt (tegenover 19 ct/zakelijke km bij een priveauto).

 

Pas vanaf het moment dat de auto 15 jaar oud is, ga je over op de 35% bijtelling over de werkelijke waarde. Daarbij is het uiteraard niet ondenkbaar dat op enig moment de leeftijdsgrens wordt opgeschoven, maar het is wat lastig om daar op voorhand rekening mee te houden. Hetzelfde geldt voor het feit dat de 35% de minimumbijtelling is, als het erg uit de pas gaat lopen, kan de belastingdienst daarvan afwijken (al is dat niet iets wat heel vaak voor komt).

 

Wat de btw betreft: omdat je bij aanschaf geen btw hebt kunnen aftrekken, geldt het lagere forfait van 1,5% van de catalogusprijs. Hierbij geldt geen verlaging op basis van ouderdom van de auto. Vanuit dat oogpunt is het hoogstwaarschijnlijk verstandig om de verhouding zakelijk/prive bij te houden (waarbij woon-werkverkeer voor de omzetbelasting als prive wordt aangemerkt). Overigens kun je voor de IB en de btw een verschillende keuze maken.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 254 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.