• 0

kan ik om een schuldbekentenis vragen?

Het gaat om een aantal openstaande facturen die een klant bij mij heeft. Zonder direct een deurwaarder op hem af te sturen zou ik hem de optie willen bieden een schuldbekentenis te tekenen. Dat zou mij de garantie geven dat mocht hij failliet gaan en mij geen geld uitgekeerd zou kunnen worden, ik toch nog een vordering op hem blijf houden.

 

Kan/mag dat?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

en de andere vraag, waarom denk je dat een schuldbekentenis nodig is? als jij hebt geleverd en gefactureerd dan is het indienen van je vordering bij de curator voldoende..

 

En als iemand jou facturen betwist zal hij of zij toch ook geen schuldbekentenis tekenen.. ik zie dus niet direct waar het jou een sterkere positie oplevert bij faillisement.. Een curator gaat namelijk altijd onderzoeken of vorderingen terecht zijn en bij een normale transactie is er dan niets aan de hand. Een curator gaat echt niet zomaar mee in allerlei "smoesjes" alleen als er serieuze twijfel over de vordering bestaat zal hij deze betwisten of om aanvullende informatie vragen.

 

Zolang er geen faillisement is moet jij gewoon je invorderingspogingen doorzetten en als jij bijv een betaalafspraak maakt is dat in zichzelf al een schuldbekentenis..

en vooral niet te lief blijven als iemand 1 of 2 keer zijn afspraken niet nakomt gewoon naar deurwaarder stappen.. jou belang is om betaald te worden je geleverde werk of spullen. Nit kunnen betalen hadden ze moeten bedenken voordat ze zaken deden met jou..

Dat klinkt hard maar is gewoon de kern van zakendoen

Link naar reactie
  • 0

@Roel, ik vermoed dat TS zint op een persoonlijke borgstelling, in het geval hij in faillissement als concurrent schuldeiser (nagenoeg) niets krijgt uitgekeerd.

Maar goed, ik zie (op basis van deze gegevens) niet in waarom een wederpartij daaraan zou meewerken.

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie
  • 0

 

naar aanleiding van een gesprek met een collega, vermoed ik dat een schuldbekentenis geen zin heeft. Van hem kreeg ik te horen dat bij een failissement alle schulden die na 3 jaar schuldsanering niet betaald kunnen worden komen te vervallen. Ik ging er van uit dat het alleen facturen betrof, maar het betreft ook persoonlijke leningen ed.

 

Artie:

@Roel, ik vermoed dat TS zint op een persoonlijke borgstelling, in het geval hij in faillissement als concurrent schuldeiser (nagenoeg) niets krijgt uitgekeerd.

 

Ik weet niet zeker wat een persoonlijke borgstelling is. Ik vermoed dat die pas zin heeft wanneer het eigenaar van bijvoorbeeld een BV betreft. In dit geval is de klant al persoonlijk aansprakelijk (eenmanszaak).

 

Artie:

Maar goed, ik zie (op basis van deze gegevens) niet in waarom een wederpartij daaraan zou meewerken.

 

Voor hem de volgende keuze: of nu de deurwaarder, of je betaalt me eens een keer wanneer je wat wat minder krap bij kas zit. Misschien interessanter voor hem om die tweede optie te nemen.

 

Link naar reactie
  • 0

Zoek even op WSNP (Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen). Ingeval van faillissement van een natuurlijk persoon blijven de schulden bestaan ook nadat het faillissement is beëindigd wegens gebrek aan baten. Alleen wanneer iemand een aanvraag doet en wordt toegelaten tot de WSNP, en tot en met het einde van de schuldsanering (drie jaar) aan de voorwaarden blijft voldoen, verdwijnt het restant van de schulden. Het maakt dan inderdaad geen verschil of het een onbetaalde factuur of een lening betreft.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 1

Zoek even op WSNP (Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen). Ingeval van faillissement van een natuurlijk persoon blijven de schulden bestaan ook nadat het faillissement is beëindigd wegens gebrek aan baten. Alleen wanneer iemand een aanvraag doet en wordt toegelaten tot de WSNP, en tot en met het einde van de schuldsanering (drie jaar) aan de voorwaarden blijft voldoen, verdwijnt het restant van de schulden.

Niet helemaal correct. Na het doorlopen van de WSNP worden schulden na drie jaar omgezet in een niet opeisbare schuld. De schuldeiser kan de schuldenaar alsdan niet langer verplichten tot betaling. De schuld verdwijnt echter niet. Doet de schuldenaar alsnog een betaling nadat een 'schone lei' is verleend, dan mag die ook als zodanig worden opgevat door de schuldeiser. Kans is natuurlijk klein dat schuldenaar nog betaalt na het succesvol afronden van de WSNP ;).

 

Terug naar de kern van de vraag. Een schuldbekentenis heeft - zoals, anderen ook reeds opmerkten, geen enkele toegevoegde waarde als de omvang en de aard van de vordering vaststaan. Aangezien het hier om onbetaalde facturen gaat, is daarover geen discussie.

 

Als je doel is om de schuldenaar tegemoet te komen dan zou ik aanraden een betalingsregeling te treffen en proberen om z.s.m. de gehele vordering geïnd te krijgen. Alles wat je met deelbetalingen kunt innen is in je voordeel, mocht de schuldenaar onverhoopt in faillissement komen te verkeren of - erger - toegelaten worden tot de WSNP.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

 

Zoek even op WSNP (Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen).

 

Ok bedankt.

 

Alleen wanneer iemand een aanvraag doet en wordt toegelaten tot de WSNP, en tot en met het einde van de schuldsanering (drie jaar) aan de voorwaarden blijft voldoen, verdwijnt het restant van de schulden.

 

Dat roept de vraag op: Hoe kom ik er achter of iemand aan alle voorwaarden heeft voldaan?

 

 

en vooral niet te lief blijven als iemand 1 of 2 keer zijn afspraken niet nakomt gewoon naar deurwaarder stappen.. jou belang is om betaald te worden je geleverde werk of spullen. Nit kunnen betalen hadden ze moeten bedenken voordat ze zaken deden met jou..

Dat klinkt hard maar is gewoon de kern van zakendoen

 

Misschien zijn de dingen voor mijn opdrachtgever wat anders gelopen dan hij ze had voorgesteld en is hij er in eerste instantie vanuit gegaan mij binnen een redelijke termijn te kunnen betalen (wat niet is gebeurd). Daarentegen is het ontegenzeggelijk zo dat ik op momenten te lief ben geweest waardoor er niet eerder is betaald.

 

Als je doel is om de schuldenaar tegemoet te komen dan zou ik aanraden een betalingsregeling te treffen en proberen om z.s.m. de gehele vordering geïnd te krijgen.

 

Aangezien mijn opdrachtgever en ik hetzelfde werk doen, ga ik hem voorstellen om voor mij gratis klussen te doen en zal hem verzoeken alvast een gedeelte te betalen, of in termijnen te betalen. Mocht dat op niets uit lopen dan wordt het toch de deurwaarder.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 152 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.