• 0

Discussie over incassokosten na ontbrekende factuur

Een tijd geleden heb ik een bestelling gedaan in het buitenland, welke verzonden was via een transport bedrijf.

Ik was niet op de hoogte dat de leverancier BTW moest betalen en deze bij mij in rekening zou brengen.

Verder geen probleem, want ik kan die BTW terug vorderen.

Het pakket is op ons bezoekadres afgeleverd, de factuur schijnt ook hier te zijn afgeleverd, maar ik heb hier geen brievenbus, dus post wordt, als de TNT, het goed doet terug gezonden naar de afzender.

Uiteindelijk kreeg ik een aanmaning, die de postbode, bij de buren heeft afgeleverd, toen ik deze brief kreeg heb ik meteen contact op genomen met het transport bedrijf, deze zouden de fout herstellen en de factuur naar het postadres sturen.

k heb toen aangegeven dat ik zonder factuur geen betalen verricht, een kopie van de factuur via een E-mail bericht was niet mogelijk.

Toen dit na twee weken nog niet geregeld was, heb ik ze nogmaals gebeld, er bleek toen nog niets te zijn ondernomen.

Nu heb ik mail contact met een incassobureau, die allerlei kosten in rekening wil brengen.

Uiteraard ga ik hier niet mee akkoord.

De factuur die zij als bewijs aanvoeren heeft nog het adres van de opslag en niet het postadres.

In de laatste E-mail zeggen zij het volgende:

Cliënte werkt met gegevens welke door de verzender kenbaar zijn gemaakt. De gegevens welke bij de verzender bekend zijn, zijn door u als besteller doorgegeven.

Het is voor ************** financieel en administratief niet mogelijk, niet wenselijk en niet verplicht de gegevens welke kenbaar worden gemaakt te verifiëren.

Klopt dat?

Nu ik eindelijk een factuur heb zal ik de betaling van het openstaande bedrag ook gewoon voldoen.

Ik voel er alleen weinig voor om de incassokosten te betalen.

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

• 1
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Ja, dat klopt. Als jij niet zelf doorgeeft dat je op het opgegeven adres wel pakketjes, maar geen post kunt ontvangen, is dat jouw verantwoordelijkheid.

#ICT #Legal #manufacturing #sustainability

• 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Maar wat meer had ik in dit geval kunnen doen? Ik heb twee keer gebeld om aan te geven dat ik een factuur nodig heb om de betaling te kunnen voldoen?

Eerst betalen, dan discussiëren over een factuur.

• 0

Sorry maar de ervaring leert dat je de factuur dan nooit krijgt, wat in dit geval dus ook gebeurt.

Ik heb de factuur nog steeds niet gekregen, alleen nu dan via het incassobureau.

k denk dat ik het risico gewoon neem en afwacht of ze een rechtszaak gaan beginnen over de incasso kosten.

In het ergste geval moet ik de incassokosten gaan betalen, de gerechtelijke kosten zijn gedekt door de verzekering, denk ik.

• 0
Een tijd geleden heb ik een bestelling gedaan in het buitenland, welke verzonden was via een transport bedrijf. Ik was niet op de hoogte dat de leverancier BTW moest betalen en deze bij mij in rekening zou brengen. Verder geen probleem, want ik kan die BTW terug vorderen.

Wat heeft dat BTW-verhaal met dit topic te maken?

Waarom is het relevant dat de verzending plaatsvindt met een transportbedrijf?

Is dat transportbedrijf ook jouw leverancier in de koopovereenkomst?

Het pakket is op ons bezoekadres afgeleverd, de factuur schijnt ook hier te zijn afgeleverd, maar ik heb hier geen brievenbus, dus post wordt, als de TNT, het goed doet terug gezonden naar de afzender.

Degene die pakketjes opent, kan geen enveloppes openen? Het is bovendien ondenkbaar dat de factuur meegeleverd is met het pakket?

Herinner je je of de bestelprocedure de mogelijkheid gaf om bezorgadres te scheiden van factuuradres? Heb je daar gebruik van gemaakt? Staat dat in de orderbevestiging? Is er eigenlijk wel een onderscheid tussen leverancier en transportbedrijf?

Uiteindelijk kreeg ik een aanmaning, die de postbode, bij de buren heeft afgeleverd, toen ik deze brief kreeg heb ik meteen contact op genomen met het transport bedrijf, deze zouden de fout herstellen en de factuur naar het postadres sturen. Ik heb toen aangegeven dat ik zonder factuur geen betalen verricht, een kopie van de factuur via een E-mail bericht was niet mogelijk. Toen dit na twee weken nog niet geregeld was, heb ik ze nogmaals gebeld, er bleek toen nog niets te zijn ondernomen.

Het lijkt erop dat jouw leverancier kan aantonen dat er veel moeite gedaan is om jouw bestelling te leveren, de factuur te verzenden en een aanmaning te sturen. Kan jij aantonen dat je een factuur op een ander adres wilde? Dat je met de leverancier gecommuniceerd hebt en niet alleen het transportbedrijf?

Het zal best zo zijn dat je een redelijk standpunt inneemt, maar je presenteert het een beetje rottig. Nou ga je een hele nieuwe incasso-belevenis meemaken, zodat je de volgende keer kan zeggen dat de ervaring leert dat de inspanning van twee kanten mag komen.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

• 0

Beste Twabla,

Het BTW verhaal is inderdaad wat overbodige informatie, was alleen om aan te geven dat ik geenfactuur verwachtte. Normaal als een factuur van een leverancier niet binnen 30 dagen binnen is, ga ik zelf bellen om te kijken of er iets is misgegaan. (Dit om de verstandhouding goed te houden)

In de koopovereenkomst is niet gemeld wie de transporteur zou zijn. Ik betaalde kosten van het transport aan mijn leverancier.

Ons pand zit in een groot verzamelpand (schiehal), waarbij er geen brievenbussen per ruimte is.

De factuur zat niet bij het pakket, deze is in overleg met de leverancier op een bepaalde tijd overhandigd. Dit omdat wij hier alleen maar aanwezig zijn voor het ophalen en terugbrengen van spullen.

De leverancier van de goederen was op de hoogte van een afwijkend postadres, de factuur van de spullen is wel goed verstuurd.

Nadat ik de aanmaning heb gekregen heb ik meteen, dezelfde dag gebeld en uitgelegd wat er aan de hand was. Toen waren er nog geen extra kosten in rekening gebracht. De transporteur zou alles in orde maken en mij een nieuwe factuur toe sturen. Hij gaf aan dat hun systeem dit niet via een E-mail bericht kon doen en dat post de enige mogelijkheid was.

Na twee weken had ik nog niets ontvangen en heb ik dus nog een keer gebeld, toen bleek dat er nog niets was ondernomen. En men zou het alsnog in orde maken.

De factuur die ik uiteindelijk van het incassobureau kreeg, was er 1 met het adres van de opslag. Net als het adres wat het incassobureau gebruikt (deze sturen echter ook een E-mail bericht), daaruit maak ik op dat de adreswijziging nog niet, of niet goed, is doorgevoerd.

De ervaring die ik heb met incassotrajecten is dat mijn klanten die kosten ook nooit betalen en mijn rechtsbijstand aangeeft dat een rechter dit toch meestal afwijst. Hierdoor gaan ze nooit achter deze kosten aan.

Vandaar dat ik er van uit wilde gaan dat dit andersom ook wel zo zou werken.

• 1

Waarom overleg je met de transporteur en niet met de leverancier zelf? De transporteur werkt in opdracht van de leverancier, dus als je afspraken maakt met de leverancier lijkt me dat de aangewezen partij voor het opnieuw sturen van facturen.

Nou zeg je bovendien dat de afhandeling van spullen wel goed ging, maar de facturering van goederen niet. Er zijn blijkbaar meer zendingen geweest.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

• 0

De leverancier is niet verantwoordelijk voor de BTW die in Nederland gerekend wordt.

Er is maar 1 levering geweest.

Het probleem met China is dat hun Engels zo slecht is dat problemen oplossen heel moeizaam gaat. (spreek uit ervaring omdat meerdere apparaten kapot aankwamen). Maar ik zal het zeker proberen.

Thanks for the eyeopener.

• 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Waarom overleg je met de transporteur en niet met de leverancier zelf? De transporteur werkt in opdracht van de leverancier, dus als je afspraken maakt met de leverancier lijkt me dat de aangewezen partij voor het opnieuw sturen van facturen.

Nou zeg je bovendien dat de afhandeling van spullen wel goed ging, maar de facturering van goederen niet. Er zijn blijkbaar meer zendingen geweest.

Ik vermoed dat het gaat om de factuur voor de inklaring. En ik vermoed ook dat in de overeenkomst tussen verzender en transporteur staat dat de verzender namens de ontvanger opdracht geeft de inklaring af te handelen en te factureren.

• 0

Volgende keer afleveradres en factuuradres schriftelijk melden in opdracht en nu je verlies (voorlopig) nemen, zoals Steven adviseert. Of per mail navraag doen i.p.v. bellen, want daar lijk je nu niet op terug te kunnen vallen.

Groet,

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

• 0

Reusje voor Steven. Het ging al die tijd om de BTW, niet om een betaling van bestelde goederen. Die spullen zijn bezorgd op adres A en gefactureerd op adres B, maar de transporteur die blijkbaar BTW moet incasseren kende alleen adres A. Dus dit hele topic gaat over afrekening met de transporteur, niet met de leverancier.

• 0

Even een update. Ik heb het advies van Twabla opgevolgd en ben een zeer moeizaam gesprek met de leverancier in China begonnen. Na veel moeite begrepen ze het.

Bleek uiteindelijk dat de fout toch bij de transporteur lag. Nu maar regelrecht gebeld met de transporteur en die gaf nu aan dat ze inderdaad het postadres niet goed hadden overgenomen, zij zullen er zorg voor dragen dat de incassokosten niet meer in rekening worden gebracht.

Eind goed, al goed. Bedankt voor tips (en de eyeopener)

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar