Blackshades

Aanbevolen berichten

Pas maar op met de software die je aanschaft: voor je het weet zit je in de cel.

 

http://www.nu.nl/weekend/3858563/huiszoeking-aanschaffen-omstreden-software.html

 

 

Klopt niet helemaal als je het artikel leest.

 

Blijkbaar is het bezit of downloaden dus niet strafbaar en beland je dus ook niet in de cel.

 

Pas als je er misbruik van maakt is het strafbaar. Vergelijkbaar met aanschaf auto dus.

 

Enkel is het nu zo dat we echt in 1984 leven waarbij je al voordat je een overtreding zou kunnen begaan een hele inval kan verwachten.

 

Volgens mij is er dan iets goed mis. Zonder enige aanleiding wordt je helemaal doorgelicht (ja het downloaden is geen bewijs dat je ook iets fout doet of al van plan zou zijn ) en vervolgens zijn de oogkleppen bij deze instantie al zo groot geworden dat ze zelfs zonder enig bewijs of aanleiding Mogen doen wat ze willen.

 

De waarschuwing is dus meer in de categorie; burgers pas op want dit kan straks iedereen overkomen.

 

Het erge is nu dat het niet kan gebeuren maar allang gebeurd. De reden waarom dit gevaarlijk is ontgaat denk ik de meesten

 

Link naar reactie

 

Schijnbaar is het bezitten van Blackshades al voldoende om de aandacht van Justitie te trekken, het afluisteren van telefoongesprekken en openen van email te rechtvaardigen, en zelfs een politie-inval te ontlokken.

 

Je zou verwachten dat er meer aanwijzingen nodig zijn van strafbaar gedrag om al dat geweld goed te praten.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Lijkt me niet echt iets dat bij HL-leden speelt...

Misschien dat je net als vele andere reageerders over de link met HL heenleest

 

Misschien dat de advocaat in kwestie er nog wat over kan toelichten? ;)

 

Schröders advocaat kijkt daar echter niet van op. "In veel gevallen hebben mensen weinig goeds in de zin als deze software wordt gekocht", zegt Steven Kroesbergen "Maar in dit geval is daar geen sprake van, en dan is zo'n aankoop ook niet illegaal."

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Pas maar op met de software die je aanschaft: voor je het weet zit je in de cel.

 

http://www.nu.nl/weekend/3858563/huiszoeking-aanschaffen-omstreden-software.html

 

 

Klopt niet helemaal als je het artikel leest.

 

Blijkbaar is het bezit of downloaden dus niet strafbaar en beland je dus ook niet in de cel.

Zowel bezit, als verspreiding als aanschaf als productie zijn strafbaar, als het gebeurt met het doel te hacken.

Link naar reactie

Volgens die redenatie zou iedereen die ooit een keukenmes gekocht heeft verdacht zijn als er 1 gek is die met een keukenmes een misdaad begaat.

 

Wat natuurlijk verontrustend is in deze zaak is dat de heren die de inval deden al wisten dat er geen enkele aanleiding was dit te doen, sterker nog, alle bewijsmaterialen wezen precies de andere richting op.

 

Dan denk ik dat er toch wel sprake is van een flinke slipper van OM.

 

Link naar reactie
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Volgens die redenatie zou iedereen die ooit een keukenmes gekocht heeft verdacht zijn als er 1 gek is die met een keukenmes een misdaad begaat.

Nee, want 1. het is niet bij wet verboden een keukenmes te kopen met het doel daar een misdaad mee te begaan en 2. het keukenmes is niet primair bedoeld om een misdaad mee te begaan.

Wat natuurlijk verontrustend is in deze zaak is dat de heren die de inval deden al wisten dat er geen enkele aanleiding was dit te doen, sterker nog, alle bewijsmaterialen wezen precies de andere richting op.

Nope. Het staat buiten kijf dat deze software primair bedoeld is om mee te hacken. Op het moment dat je die software aanschaft, is er derhalve direct een redelijke verdenking. Vergelijk het met het aanschaffen van de combinatie van lampen, luchtfilters en bepaalde meststoffen. Daar kun je ongetwijfeld ook geconditioneerd aardbeien mee verbouwen, maar toch is er dan een redelijke verdenking dat je hennep zult gaan verbouwen.

 

Het is ook om die reden dat de rechter-commissaris toestemming heeft gegeven voor de huiszoekingen.

Link naar reactie

Volgens die redenatie zou iedereen die ooit een keukenmes gekocht heeft verdacht zijn als er 1 gek is die met een keukenmes een misdaad begaat.

Nee, want 1. het is niet bij wet verboden een keukenmes te kopen met het doel daar een misdaad mee te begaan en 2. het keukenmes is niet primair bedoeld om een misdaad mee te begaan.

Wat natuurlijk verontrustend is in deze zaak is dat de heren die de inval deden al wisten dat er geen enkele aanleiding was dit te doen, sterker nog, alle bewijsmaterialen wezen precies de andere richting op.

Nope. Het staat buiten kijf dat deze software primair bedoeld is om mee te hacken. Op het moment dat je die software aanschaft, is er derhalve direct een redelijke verdenking. Vergelijk het met het aanschaffen van de combinatie van lampen, luchtfilters en bepaalde meststoffen. Daar kun je ongetwijfeld ook geconditioneerd aardbeien mee verbouwen, maar toch is er dan een redelijke verdenking dat je hennep zult gaan verbouwen.

 

Het is ook om die reden dat de rechter-commissaris toestemming heeft gegeven voor de huiszoekingen.

 

Je mist blijkbaar het gedeelte uit het artikel waaruit blijkt dat alle telefoontappen, email etc etc geen enkel bewijs bevatten.

 

Dus, volgende keer dat er een bankoverval is met een grijze fiat punto en jij hebt zo'n auto ook toevallig, en zelfs als ze jouw hele doopcel lichtten waaruit blijkt dat jij er totaal niets mee te maken hebt, dan nog zeg je: geen probleem kom maar met 35 man mijn huis overhoop halen.

 

Ik neem het niet op voor iemand die software koopt waarmee illegale dingen gedaan kunnen worden, gaat mij meer om het princiepe dat er dus blijkbaar zonder bewijs van strafbaar feit, zelfs geen aanleiding (enkel de software kopen is geen aanleiding zonder bewijs of duidelelijk vermoeden gebaseerd op feiten) de wet toe gaat staan dat het hek van de dam is en de overheid maar mag doen wat ze goed vinden.

Link naar reactie

Je mist blijkbaar het gedeelte uit het artikel waaruit blijkt dat alle telefoontappen, email etc etc geen enkel bewijs bevatten.

Dat een verdenking hierdoor niet ondersteund wordt betekent niet dat die verdenking dus verdwijnt - het betekent alleen dat de persoon in kwestie er niet middels telefoon of email met anderen over gepraat heeft.

 

Dus, volgende keer dat er een bankoverval is met een grijze fiat punto en jij hebt zo'n auto ook toevallig, en zelfs als ze jouw hele doopcel lichtten waaruit blijkt dat jij er totaal niets mee te maken hebt, dan nog zeg je: geen probleem kom maar met 35 man mijn huis overhoop halen.

Nee, want ook een grijze Fiat Punto is net als een keukenmes niet primair gemaakt om een misdaad mee te plegen.

 

enkel de software kopen is geen aanleiding zonder bewijs of duidelelijk vermoeden gebaseerd op feiten

In het geval van malware is dat wel degelijk zo.

Link naar reactie

 

Dat vraagstuk van strafbare voorbereiding illustreert dat er gepeuterd wordt aan fundamentele vrijheden. Instinctief wil je die vrijheid verdedigen. In de jaren dertig reisden fellow travellers naar Spanje om tegen de fascisten te vechten; waarom mogen moslims dan niet naar Syrië en Irak reizen om voor hun zaak te vechten? Maar dan verschijnen er afgehakte hoofden van westerse journalisten in beeld en besef je: dat geweld komt straks terug naar Londen en Amsterdam. Hetzelfde met hacken. Leuk als ze vanuit een tentje diplomatieke roddels opduiken en openbaren, maar minder welkom als je leest dat hackers webcams overnemen om minderjarige meisjes te chanteren met naaktfoto's.

 

Er zit veel grijs tussen zwart en wit. ::)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Tja, 4 jaar geleden gaf iemand een paar tientjes uit om een twijfelachtig stukje software aan te schaffen en daar wordt dan nu een complete poppenkast voor uit kast getrokken om het te onderzoeken.

 

Daarnaast dan het bericht vandaag dat er teveel overuren worden gemaakt door de recherche en dat de budgetten op zijn.

 

Blijven er 2 mogelijke conclusies voor mij over:

1. Er is blijkbaar te veel geld voor politie.

 

2. Er is een speciaal team voor cybercrime/terrorisme opgezet dat overijverig op alles duikt wat totaal niet belangrijk is maar wel leuk staat in de statistieken en de belangrijke zaken laat lopen ivm te lastig.

 

Link naar reactie
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Je mist blijkbaar het gedeelte uit het artikel waaruit blijkt dat alle telefoontappen, email etc etc geen enkel bewijs bevatten.

Ik denk dat ik eerder *meer* weet dan in het artikel staat ;)

 

In ieder geval was er sprake van een reële verdenking op grond waarvan de de rechter-commissaris toestemming heeft gegeven voor huiszoeking, beslag en telefoontap.

Link naar reactie

 

Paul, waar kun je Blackshades zoal voor gebruiken?

 

Waar dient een keukenmes voor? Of een Fiat Punto?

 

Blackshades kun je gebruiken om beveiligings software beter te maken, of te testen of jouw systemen dit soort aanvallen kunnen weerstaan.

 

Iedereen die zich bezighoud met veilige keukendeuren maken zal ook een schroevendraaier of ander inbrekers gereedschap proberen om de veiligheid te testen.

 

Volgens mij zijn er legio legale toepassingen denkbaar die je met blackshades of modificatie daarop zou kunnen gebruiken.

 

Bedrijven betalen er zelfs grof voor om in simulaties door ingehuurde white hat hackers aangevallen te vorden. Wat denk je dat die gebruiken?

Link naar reactie

Je mist blijkbaar het gedeelte uit het artikel waaruit blijkt dat alle telefoontappen, email etc etc geen enkel bewijs bevatten.

Ik denk dat ik eerder *meer* weet dan in het artikel staat ;)

 

In ieder geval was er sprake van een reële verdenking op grond waarvan de de rechter-commissaris toestemming heeft gegeven voor huiszoeking, beslag en telefoontap.

 

Dat deze jongen gelijk weer vrij gelaten is betekend volgens mij dat hetgeen je "meer" weet niet byzonder waardevol was.

 

LOL ;D

Link naar reactie
Blackshades kun je gebruiken om beveiligings software beter te maken, of te testen of jouw systemen dit soort aanvallen kunnen weerstaan.
Yep. Inbrekers zijn dienstverleners voor de verzekeringsindustrie. En terroristen zijn experts in het testen van antiterreursystemen. Cirkeltje is snel rond. ;D

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Blackshades kun je gebruiken om beveiligings software beter te maken, of te testen of jouw systemen dit soort aanvallen kunnen weerstaan.
Yep. Inbrekers zijn dienstverleners voor de verzekeringsindustrie. En terroristen zijn experts in het testen van antiterreursystemen. Cirkeltje is snel rond. ;D

 

Heel Nederlandse reactie.

 

Fabrieken die sloten maken huren toch echt mensen in die de inbraakgevoeligheid testen

Grote IT bedrijven gebruiken toch echt hackers die hun systemen testen.

 

Steven was de advokaat haha. OKEE ik geef me gewonnen!

 

Iedereen met een PC en OS hoger dan DOS3.1 is een terrorist en moet preventief een cavity search ondergaan. Want een echt gevaarlijke hacker heeft namelijk geen blackshades nodig.

 

Ik stel voor dat ze bij Twabla beginnen want die heeft vast een gevaarlijk besturingsysteem op de PC waarmee je wel eens illegale dingen zou kunnen doen.

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 260 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.