• 0

Gelden de eisen acc. verklaring voor een gehele groep?

Bij het voldoen van twee van de drie eisen ben je verplicht een accountantsverklaring te overleggen. Gelden deze eisen voor een totale groep of per BV? Ik denk dat ik er namelijk alleen aan kom als ik de totale groep consolideer.

Stel dat ik halverwege 2013 aan deze eisen voldoe, ben ik verplicht dan al de accountantsverklaring te overleggen of mag dit pas vanaf 2014?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

VAN: http://finance.nl/content/view/13228

Wanneer een accountant inschakelen?

.....

- meerdere (3 tot 5+) BV?s in één structuur en/of consolidatieplicht (fiscale eenheid);

.....

 

De vraag is of je BVs één structuur vormen. Je consolideert nu nog niet, dus dat is niet van belang.

 

Als het totaal van je winst/omzet zo groot, zou ik zeker wel een account gebruiken - met een beetje geluk leveren zijn adviezen mbt tot kosten/belasting besparingen of het zorgen dat je aan de wet voldoet (= geen boete) meer op dan ze kosten.

Link naar reactie
  • 0

 

 

Het is geen fiscale eenheid, maar wel een flinke structuur.

Ik heb een Holding met vier dochters. Een van die dochters heeft ook nog eens drie dochters.

Dien ik voor de drie criteria de gehele structuur bij elkaar op te tellen? In dat geval is de uitslag misschien geen middel maar zelfs al groot?

Link naar reactie
  • 2

Beste Barry,

 

De eisen gelden voor de gehele groep. Je bent namelijk alleen van consolidatie vrijgesteld als de eisen uit artikel BW2:396 niet gehaald worden (BW2:407, lid 2). Dit zijn de zelfde eisen als de controleplicht, dat gaat dus gelijk op.

 

Het gaat per boekjaar, dus niet halverwege een jaar. De controle van de dochters volgt uit de controleplicht van de moeder.

 

Succes, Ido van der Gragt

www.kubus.nl (administratie en belastingen)

Link naar reactie
  • 0

Beste Barry,

 

De eisen gelden voor de gehele groep. Je bent namelijk alleen van consolidatie vrijgesteld als de eisen uit artikel BW2:396 niet gehaald worden (BW2:407, lid 2). Dit zijn de zelfde eisen als de controleplicht, dat gaat dus gelijk op.

 

Het gaat per boekjaar, dus niet halverwege een jaar. De controle van de dochters volgt uit de controleplicht van de moeder.

 

Succes, Ido van der Gragt

 

Bedankt Ido,

 

Dat is duidelijk.

Link naar reactie
  • 0

Beste Barry,

 

De eisen gelden voor de gehele groep. Je bent namelijk alleen van consolidatie vrijgesteld als de eisen uit artikel BW2:396 niet gehaald worden (BW2:407, lid 2). Dit zijn de zelfde eisen als de controleplicht, dat gaat dus gelijk op.

 

Het gaat per boekjaar, dus niet halverwege een jaar. De controle van de dochters volgt uit de controleplicht van de moeder.

 

Succes, Ido van der Gragt

 

Is zoiets wel te voorkomen dan door twee grote werkmaatschappijen te verhangen. Dus dat ze niet onder dezelfde holding komen te hangen. Dan krijg ik soort met twee groepen BV's die dan niet zo groot zijn dat een controle verplicht is terwijl dit nu wel zou moeten.

Link naar reactie
  • 0

Hoofdregel is volgens mij: indien 2 opeenvolgende jaren per einde boekjaar voldaan wordt aan 2 van de 3 criteria, dient er deskundigenonderzoek ingesteld te worden.

 

Meestal zorgt de werkmaatschappij waar het meeste in gebeurt (personeel in dienst, waarde voorraad bezittingen, omzet) voor deze controleplicht. Daarom 'trekt' deze werkmaatschappij de holding erboven (mits consolidatieplicht en geen consolidatievrijstelling mogelijk is) vaak mee in de controle (hoeft echter niet per se).

 

Omdat de holding soms belangen heeft in andere deelnemingen, moet bij controle van de geconsolideerde jaarrekening ook de jaarrekening van de andere deelneming eveneens in het onderzoek betrokken worden. Echter hangt e.e.a. af van feiten en omstandigheden en wijze van waardering of de belangen die onderling gehouden worden.

 

Het is een misvatting dat de plicht tot consolidatie alleen wordt bepaald door grootte-criteria. De plicht tot consolidatie wordt (nog belangrijker) bepaald door het feit of de moeder een zgn. overheersende zeggenschap heeft op het beleid van de dochters.

 

Meestal signaleert de huisaccountant tijdig of er sprake gaat worden van een aanstaande controleplicht. En er zitten wat haken en ogen aan het geheel, dat het beste beoordeeld kan worden door een deskundige die de ondernemingen 'kent'.

Rulkens Financieel Management >> Rutger Rulkens >> ondernemersadviseur

06-418 86 137

Link naar reactie
  • 0

 

 

Het is geen fiscale eenheid, maar wel een flinke structuur.

Ik heb een Holding met vier dochters. Een van die dochters heeft ook nog eens drie dochters.

Dien ik voor de drie criteria de gehele structuur bij elkaar op te tellen? In dat geval is de uitslag misschien geen middel maar zelfs al groot?

 

Dit wordt per vennootschap apart getoetst (let op, wel 2 jaar achtereenvolgens allebei de jaren voldoen aan 2 van de 3 criteria). Dan wordt gekeken welke (tussen)holding consolidatieplicht heeft (of het een groepshoofd is) en wordt de toets nogmaals op de jaarrekening(en) van de groepshoofden losgelaten.

 

n.b. Bij consolidatie kun je niet zomaar alle balansposten optellen (omdat er onderlinge eliminaties van posten plaatsvinden) en mogelijk sommige deelnemingen wellicht zelfs een negatief vermogen kunnen hebben.

Rulkens Financieel Management >> Rutger Rulkens >> ondernemersadviseur

06-418 86 137

Link naar reactie
  • 0

Hoofdregel is volgens mij: indien 2 opeenvolgende jaren per einde boekjaar voldaan wordt aan 2 van de 3 criteria, dient er deskundigenonderzoek ingesteld te worden.

 

Meestal zorgt de werkmaatschappij waar het meeste in gebeurt (personeel in dienst, waarde voorraad bezittingen, omzet) voor deze controleplicht. Daarom 'trekt' deze werkmaatschappij de holding erboven (mits consolidatieplicht en geen consolidatievrijstelling mogelijk is) vaak mee in de controle (hoeft echter niet per se).

 

Omdat de holding soms belangen heeft in andere deelnemingen, moet bij controle van de geconsolideerde jaarrekening ook de jaarrekening van de andere deelneming eveneens in het onderzoek betrokken worden. Echter hangt e.e.a. af van feiten en omstandigheden en wijze van waardering of de belangen die onderling gehouden worden.

 

Het is een misvatting dat de plicht tot consolidatie alleen wordt bepaald door grootte-criteria. De plicht tot consolidatie wordt (nog belangrijker) bepaald door het feit of de moeder een zgn. overheersende zeggenschap heeft op het beleid van de dochters.

 

Meestal signaleert de huisaccountant tijdig of er sprake gaat worden van een aanstaande controleplicht. En er zitten wat haken en ogen aan het geheel, dat het beste beoordeeld kan worden door een deskundige die de ondernemingen 'kent'.

 

Bedankt voor je antwoorden. Volgens mij gaat het niet om 2 opeenvolgende jaren maar 2 opeenvolgende balansdata.

 

Probleem is nu dat er twee werkmaatschappijen zijn die tezamen zorgen voor een verplichte controle. Nu is dus de vraag of het mogelijk is om de twee werkmaatschappijen ( nu onder dezelfde holding) te gaan verhangen onder twee verschillende holdings zodat je daarna twee groepen hebt en de twee groepen apart niet meer verplicht zijn tot een controle.

Link naar reactie
  • 0

T.a.v. vermogen wordt naar eindbalans gekeken, t.a.v. personeel en omzet naar w&v gedurende het jaar.

 

Verhangen klinkt op papier eenvoudig, maar in de praktijk gaat dat niet zomaar even. En heeft behoorlijk wat implicaties. Casus leent zich niet om op dit forum uit te werken vrees ik. Maar misschien heeft iemand wel een ander goed advies, intercompany levering van activa, sale- en leasebackconstructie? Doorbelasten van management-fee? Treffen van voorzieningen? Ik gooi maar wat balletjes op. Maar ik denk dat je toch niet aan de verplichte controle gaat ontkomen.

 

Gaat het zo goed met de onderneming dan? En dat in deze tijd? Wat is er op tegen om de jaarrekening te laten controleren? Als het goed is, zouden de voorbereidingen al lang getroffen moeten zijn (interim-controle, zelfstandig balansonderzoek).

 

Enfin, veel succes er mee gewenst.

Rulkens Financieel Management >> Rutger Rulkens >> ondernemersadviseur

06-418 86 137

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 109 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.