• 0

Belasting betaald maar had de KOR kunnen toepassen: hoe rechtzetten?

Hallo Higherlevelbezoekers!

 

Ik ben erachter gekomen dat ik de KOR regeling had kunnen toepassen voor 2013.

Ik ben op 01-06-2013 begonnen met mijn eenmanszaak. Ik kreeg het 3e kwartaal geld terug van de belastingdienst. Het 4e kwartaal moest ik €740,14 betalen aan de belastingdienst. De omzetbelasting over heel 2013 genomen kwam dus op €740,14 uit.

Ik heb dit bedrag dus nu betaald aan de belastingdienst. Alleen nu kwam ik erachter dat ik gebruik had kunnen maken van de kleine ondernemingsregeling. Hoe kan ik dit nu het beste oplossen?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik kreeg het 3e kwartaal geld terug van de belastingdienst. Het 4e kwartaal moest ik €740,14 betalen aan de belastingdienst. De omzetbelasting over heel 2013 genomen kwam dus op €740,14 uit.

 

Dag MBH

 

Als je in Q3 geld terug hebt gekregen en in Q4 740 hebt betaald dan kan het niet zijn dat de jaarafdracht 2013 uitkomt op ook 740 euro. Wat is er dan immers gebeurd met de teruggave van Q3?

 

Hoe dan ook, ik zou dit zeker niet corrigeren in de volgende BTW aangifte. Het gaat hier om de toepassing van de KOR. Het voordeel dat je daarmee haalt, is ook onderdeel van de opbrengsten van je onderneming voor de winst in de inkomstenbelasting. Je kunt dan beter een suppletie indienen over heel 2013. Dat kan ook door in te loggen op je ondernemerssite bij de belastingdienst. Onder formulieren staat ook een digi versie van de suppletie.

 

Door de suppletie in te dienen klopt je jaaraangifte BTW ook met de KOR die je moet optellen bij je winst uit onderneming in de IB.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Beste Joost,

 

De cijfers zijn als volgt:

 

Q3 2013

Verschuldigde omzetbelasting: €120

Voorbelasting: €483

Terug te ontvangen: €363 (dit bedrag heb ik ontvangen)

 

Q4 2013

Verschuldigde omzetbelasting: €2060

Voorbelasting: €1320

Te betalen: : €740 (dit bedrag heb ik betaald)

 

Nu is het dan toch zo dat ik in Q4 de €740 niet had hoeven te betalen wanneer je de KOR regeling toepast? En dat ik dit bedrag dus kan terug vragen door middel van een suppletie Q4 2013?

 

 

Link naar reactie
  • 0
Nu is het dan toch zo dat ik in Q4 de €740 niet had hoeven te betalen wanneer je de KOR regeling toepast?

Niet helemaal, in plaats van € 740 had je € 363 moeten betalen (het bedrag wat je aan voorbelasting al had ontvangen)

 

En dat ik dit bedrag dus kan terug vragen door middel van een suppletie Q4 2013?

De KOR pas je toe op het saldo van omzetbelasting en voorbelasting over heel 2013. Dus Q3, Q4 en nog een stukje Q2 (juni)

 

Op basis cijfers Q3 en Q4:

totale omzetbelasting 120+2060= 2180

totale voorbelasting 483+1320 = 1803

-----

Saldo (af te dragen) 377. Hierop kun je de KOR toepassen, je voegt dan 377 aan je winst toe.

 

Per saldo krijg je nu na suppletie/correctie aangifte nog 740 - 363 = € 377 van de BTW terug

 

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 85 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.