• 0

Leveringsvoorwaarden aan groothandel

Geachte,

 

Onlangs ben ik een klein productie bedrijf begonnen en ben in onderhandeling met een aantal groothandels om mijn product te gaan leveren. Nu dien ik mijn voorwaarden kenbaar te maken, mijn vraag is aan jullie: wat zijn gangbare voorwaarden van een fabrikant aan de groothandel?

 

Alvast bedankt

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Deze vraag lijkt me niet helemaal helder

 

Leveringsvoorwaarden zijn afspraken tussen koper en verkoper over de levering van de goederen, dus over transportkosten, eventuele verzekering en risico/aansprakelijkheid. In de meeste gevallen lost men dat op met gebruik van Incoterms.

 

Waarschijnlijk doel je ook nog op betalingsvoorwaarden, verkoopvoorwaarden (algemene leveringsvoorwaarden)?

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor uw reactie,

Ik ben wat betreft nieuw met deze zaken, ik bedoelde vraag inderdaad in de breedste zin.

Ik begrijp dat in brede zin je te maken hebt met drie soorten voorwaarden: leveringsvoorwaarden, betalingsvoorwaarden en verkoopvoorwaarden?

 

Wellicht kunt u mij inlichten waar ik hierover meer informatie kan vinden of misschien weet u in grote lijnen wat gangbaar is?

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
Ik begrijp dat in brede zin je te maken hebt met drie soorten voorwaarden: leveringsvoorwaarden, betalingsvoorwaarden en verkoopvoorwaarden?

Leveringsvoorwaarden en algemene voorwaarden worden in de praktijk door elkaar gebruikt als synoniemen. (En een levering hoeft geen betrekking te hebben op een goed alleen; ook een dienst wordt "geleverd")

 

Normaliter worden algemene bepalingen over verkoop, levering, garantie, betaling, en (beperking van) aansprakelijkheid op hoofdlijnen vastgelegd in algemene voorwaarden. Daarin kan dan ook een standaard bepaling staan over de van toepassing zijnde incoterm (bijvoorbeeld alle leveringen zijn af fabriek).

 

Vervolgens heb je de vrijheid om in de verkoopovereenkomst af te wijken van de algemene voorwaarden, zoals een afwijkende incoterm op een specifieke levering, een andere betalingstermijn et cetera

 

Wellicht kunt u mij inlichten waar ik hierover meer informatie kan vinden of misschien weet u in grote lijnen wat gangbaar is?

Dat hangt ook mede af van de sector/branche waarin je actief bent. Kun je aangeven wat voor soort producten je produceert? Het maakt nogal wat uit of het food, elektronica of karton is.

 

 

 

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
Wij produceren en leveren handgemaakte meubelen

Google eens op "algemene voorwaarden meubelmakerij". Dan kom je vele tientallen voorbeelden tegen van voorwaarden van concullega bedrijven ter inspiratie.

 

Het daadwerkelijk opstellen van voorwaarden of in ieder geval de controle daarvan, zou ik overigens overlaten aan een jurist. Die jurist kan jou ook bijstaan in het op de juiste wijze ter hand stellen (van toepassing verklaren) van je algemene voorwaarden en helpen bij de onderhandelingen met groothandels die hun eigen inkoopvoorwaarden willen hanteren.

 

En wellicht is er ook een branche - of beroepsorganisatie die goede standaard voorwaarden aanbiedt?(zoals bijvoorbeeld het geval is in de kleinmetaal )

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 106 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.