• 0

[importeren] Uitladen container zonder loskade

Dag allemaal,

 

Ik importeer al geruime tijd elektronica uit Azië en de VS naar het zuiden van Duitsland. Bij voorkeur laat ik dat per zeevracht komen en aangezien de hoeveelheden meestal onder de 10CBM blijven gebruik ik dan LCL zodat ik per kuub betaal. Mijn magazijn is in feite een veredelde en opgeknapte schuur, die ik huur van een boer. Dat betekent dat er geen mooie loskade is, de oprit is zelfs niet verhard. Maar daar staat tegenover dat de boer een erg goeie vent is, ik kan zelfs zijn hulp inroepen en hem zijn tractor laten inzetten als deluxe vorkheftruck om pallets uit een vrachtwagen te halen als die moeilijkheden heeft om te lossen. Maar meestal worden de pallets gewoon met een transpallet op de laadklep gezet, die gaat naar beneden en dan worden de pallets naar binnen gereden.

 

Ik ben nu bezig met een bestelling die waarschijnlijk groot genoeg is (19 cbm) om eventueel per FCL (full container load) te laten komen. In principe zou dat goedkoper moeten uitkomen dan LCL. De vrachtagent sputtert echter tegen dat zo'n container niet afgeleverd kan worden zonder loskade en dat ik daarom toch LCL moet blijven gebruiken.

 

Ik heb nu ook een prijsofferte ontvangen van hem voor FCL die 150 euro duurder uitkomt dan LCL, wat ik verdacht vind. Ik heb enkele jaren geleden uitsluitend gezocht naar LCL-tarieven en ben zo bij deze vrachtagent uitgekomen. Ik ben nu prijzen gaan opvragen bij andere transporteurs om ook FCL te vergelijken.

 

Maar de vraag die ik hier zou willen stellen is of iemand weet of FCL überhaupt mogelijk zou moeten zijn voor mij? Ik zie in principe 3 mogelijkheden:

 

1) De vrachtwagen parkeert voor de deur van mijn schuur. Er is 2 uur tijd inbegrepen om te lossen in mijn tarieven, daarna 50 euro extra per half uur. Ik zou dan alle dozen zelf met de hand uit de vrachtwagen moeten halen. Aardig vermoeiend maar desnoods wel te doen.

 

2) Eventueel kan ik de leverancier van deze zending in China de dozen op pallets laten zetten zodat er pallets in de container staan. Momenteel worden de dozen los aangeleverd in China en gaan ze in Europa pas op pallets voor de uitlevering naar mij. Dan koop ik eventueel een transpallet om de pallets naar de deur van de container te brengen zodat de boer ze eruit kan halen met zijn tractor/vorkheftruck.

 

3) Wellicht kan ik de container laten neerzetten voor de deur en dan rustig leeghalen, waarna die later weer opgehaald wordt? De container komt dan even schuin te staan tijdens het neerzetten, vermoed ik?

 

Is er iemand die hier ervaring mee heeft en mij praktische tips kan geven? Is er eventueel een stuk gereedschap of een apparaat dat ik kan kopen waarmee dit allemaal een stuk eenvoudiger wordt? Als de transportkosten dalen, dan heeft het wellicht zin om in zo'n apparaat te investeren.

 

De huidige vrachtagent stuurt me een beetje in de richting van LCL en ziet geen oplossing voor FCL. Mogelijk heeft de man gelijk, maar het is ook mogelijk dat hij een financieel voordeel ziet bij het doorgaan met LCL. Daarom hoor ik graag de mening van mensen die hier geen persoonlijk belang bij hebben :-)

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 1

Bedankt voor alle reacties op mijn vraag. Ik heb inmiddels van een Duitse transportfirma (uit Baden Württtemberg zelfs, waar ook mijn schuur zich bevindt) een offerte gekregen voor FCL. Die offerte valt 15% gunstiger uit dan het aanbod van mijn oude vervoerder en men zegt me daar ook dat de aflevering geen probleem zal vormen.

 

ChinaTradeConsult heeft me hierbij via PB en telefoon belangeloos geholpen, waarvoor mijn oprechte dank!

 

Met deze prijs wordt FCL weer gunstiger dan LCL voor dit soort zendingen. De goederen van deze zending zijn volgende week al klaar in Shenzhen, deze nieuwe transporteur uitproberen kan dus gelijk beginnen. Ik ga nu in de komende week zo'n palletwagen uitzoeken en ergens bestellen. Met dat ding, in combinatie met de tractor van de boer, denk ik dat de klus van het lossen volgende maand wel geklaard moet kunnen worden.

 

Ik ga eens kijken of ik een palletwagen kan vinden die eventueel ook op een wat ruwere ondergrond (de onverharde oprit) gebruikt kan worden. Dat zou voor LCL-zendingen fijn zijn, want nu sta ik vaak samen met een vrachtwagenchauffeur te duwen tegen zo'n pallet om die naar binnen te krijgen.

 

Ik heb met veel belangstelling gegoogled op de verwijzingen hier naar systemen om eenvoudiger te lossen. Ik ben voor die (geautomatiseerde) systemen natuurlijk nog te kleinschalig bezig. Maar het is interessant om daar alvast een idee van te hebben. Ik bots regelmatig toch al een beetje tegen de capaciteitsgrenzen van mijn schuur aan en zal t.z.t. als eerstvolgende stap een "echt" magazijn moeten gaan zoeken... met loskade.

 

Nogmaals dank voor alle reacties en tips, het is leuk en leerrijk al deze andere inzichten te lezen :)

Link naar reactie
  • 0

volgens mij heeft TS gewoon een palletwagen nodig die hij met de trekker erin gooit na het lossen van de eerste pallet. Helemaal geen special tillers nodig.

 

Met 2 man zet je een palletwagen ook zo in een container, zo zwaar zijn die niet.

 

Nu hij blijkbaar heeft besloten om de goederen toch op pallets te laten komen heb je gelijk.

 

Dat met twee man zo'n ding in de container zetten is een volkomen verkeerd advies. Het ding is gewoon te zwaar. Het gewicht zit ook nog voornamelijk aan één kant, namelijk aan de pompzijde. Daarbij de houding die je inneemt met deze handeling is erg slecht.

Je tilt per persoon gewoon te veel om nog gezond te blijven.

 

Een recente uitspraak van de aansprakelijkheid die je als opdrachtgever of adviseur in dit soort gevallen loopt:

http://www.uitspraken.nl/uitspraak/gerechtshof-leeuwarden/civiel-recht/civiel-recht-overig/hoger-beroep/ecli-nl-ghlee-2007-bb5470

 

Voor TS nog het advies om een elektrisch aangedreven palletwagen te kopen. Zeker gezien de ruwere ondergrond waar hij nog op moet werken.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Anthony,

 

Leuk te horen dat je een oplossing gevonden hebt met die vervoerder en dat de prijs aantrekkelijk is.

 

Ik ga eens kijken of ik een palletwagen kan vinden die eventueel ook op een wat ruwere ondergrond (de onverharde oprit) gebruikt kan worden. Dat zou voor LCL-zendingen fijn zijn, want nu sta ik vaak samen met een vrachtwagenchauffeur te duwen tegen zo'n pallet om die naar binnen te krijgen.

Hoe groter de wielen, hoe beter je op een onverharde weg kunt rijden met zo'n palletwagen. De wielen aan de kant van de trekbeugel kunnen groot zijn maar de wielen onder het einde van de vork moeten klein zijn omdat de vork anders niet in de open ruimte onder de pallet past.

 

Je brengt me met je probleem nu wel op een idee voor een oplossing hiervoor. De vraag is alleen of de markt voor zoiets groot genoeg is om dat te ontwikkelen en produceren. Misschien is het er ook al maar dan zal beslist een van de HL leden dat kennen en zich melden.

 

Groet

 

René

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
  • 0

 

Dat met twee man zo'n ding in de container zetten is een volkomen verkeerd advies. Het ding is gewoon te zwaar. Het gewicht zit ook nog voornamelijk aan één kant, namelijk aan de pompzijde. Daarbij de houding die je inneemt met deze handeling is erg slecht.

Je tilt per persoon gewoon te veel om nog gezond te blijven.

 

 

100 kilo is inderdaad niet fijn om op te tillen met 2 personen, zeker niet naar die hoogte. Maar in dit geval is het gelukkig ook niet nodig want daar kunnen we de tractor voor gebruiken :)

 

Ik zal eens kijken wat zo'n elektrische palletwagen zou kosten.

Link naar reactie
  • 0

Google bijvoorbeeld 'All Terrain Pallet Truck' voor een oplossing.

 

Groet,

 

Highio

 

Ik heb net even een videootje bekeken over zo'n ding op Youtube. Dat ziet er inderdaad ideaal uit. Het enige nadeel is dat hij er ook niet bepaald klein uitziet en dus aardig wat ruimte (die nu voor voorraad gebruikt wordt) in beslag neemt in mijn magazijntje. Maar een "ouderwetse" palletwagen neemt natuurlijk ook plaats in en waarschijnlijk zijn er verschillende uitvoeringen. Ik ga de afmetingen eens even vergelijken en zal kijken naar de prijzen in China, ik kan inderdaad gelijk zo'n ding laten meesturen vanuit Shenzhen, zoals ChinaTradeConsult voorstelt. Ik moet wel even kijken of ie niet te groot is om binnen de container te gebruiken voor het andere doeleinde, dat verplaatsen van pallets naar de ingang.

Link naar reactie
  • 0

Koop er dan wel een met CE markering en met een technisch constructie dossier. Je bent namelijk wel zelf verantwoordelijk voor de veiligheidsrisico's die de machine kan hebben. Jij bent namelijk de importeur die hem in het Europese verkeer brengt.

Link naar reactie
  • 1

Helaas is dat geen uitzonderingsgrond. Op het moment dat het apparaat in Europa gebruikt wordt, of gebruikt kan worden ben je dit verplicht. Maar het lijkt me toch niet zo moeilijk om een apparaat aan te schaffen van een bekend merk dat al een CE markering heeft?

Link naar reactie
  • 0

Dat moet inderdaad te vinden zijn, ik zal erop letten :)

 

palletwagens of pompkarren zijn op elke hoek van de straat te koop in china, zeker in Shenzhen.

Waarom vraag je niet gewoon aan jouw leverancier om er eentje in de container te doen? direct bij de voordeur onder de eerste pallet. klaar is kees. Weet je gelijk dat deze palletwagen past onder die pallets (dat wil nog wel eens verschillen)

 

Neem gelijk eentje die 2ton of meer kan heffen. Dan kun je hem overall voor gebruiken.

Link naar reactie
  • 0

Ik moet wel even kijken of ie niet te groot is om binnen de container te gebruiken voor het andere doeleinde, dat verplaatsen van pallets naar de ingang.

Die is met een breedte van ca. 160 cm gegarandeerd te groot daarvoor. Bovendien staan de pallets tegen de wanden van de container dus krijg je daar die grote wielen niet langs om de vork eronder te schuiven. Voor in de container heb je dus de gebruikelijke palletwagen zonder zijwielen nodig.

 

Het enige nadeel is dat hij er ook niet bepaald klein uitziet en dus aardig wat ruimte (die nu voor voorraad gebruikt wordt) in beslag neemt in mijn magazijntje. Maar een "ouderwetse" palletwagen neemt natuurlijk ook plaats in en waarschijnlijk zijn er verschillende uitvoeringen.

Zo'n ding schuif je in je magazijn onder een pallet en dan valt het best mee met de extra plaats die je daarvoor kwijt bent.

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
  • 1

Dat moet inderdaad te vinden zijn, ik zal erop letten :)

 

palletwagens of pompkarren zijn op elke hoek van de straat te koop in china, zeker in Shenzhen.

 

 

Dat zal dan ook wel de reden zijn dat er bij invoer in de EU anti-dumpingheffing op zit. Ik zou maar uitkijken anders kan het nog een dure grap worden.

Link naar reactie
  • 0

@ BJM: Goede opmerking !

 

Er zit inderdaad en anti-dumpingheffing op van 70,8%. Slechts enkele leveranciers in China zijn hiervan uitgesloten. In de meeste gevallen zijn die dan zo duur, dat het de moeite nauwelijks nog loont.

 

Als TS zo' terreinwagen voor ca. USD 500 in China kan krijgen, schijnt het echter toch nog de moeite te lonen. Voor een normale pallettenwagen kan hij het beste eens op Ebay.de kijken. Daar worden er genoeg gebruikt aangeboden en beslist zit er wel een bij die bij hem in de buurt aangeboden wordt.

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
  • 0

Wie van jullie heeft wel eens met een elektrische palletwagen over een onverharde (niet egaal gladde) weg gereden? En bij wie was de palletwagen dan ook nog beladen met een pallet?

 

Ik verwacht dat het antwoord niemand zal zijn want dit gaat namelijk niet.

 

Groeten,

 

Roy

Voor al uw zee- en luchtvracht.

www.merchantlogistics.nl

Link naar reactie
  • 0

Goede opmerking van BJM. Ik denk dat ik maar in Duitsland een eenvoudige palletwagen (2500kg max. belasting) ga bestellen. Ik vond er gisteren al eentje (met EAN-code 4006825563221) voor 229 euro plus 29,95 verzending en dan vorder ik de 19% Duitse btw nog terug ook. Dan is het ook wat eenvoudiger om reserve-onderdelen te vinden zoals wieltjes, die ik ongetwijfeld stuk ga rijden op de ruwe ondergrond :)

Link naar reactie
  • 0

Kijk wel of de wielen gelagerd zijn of met bussen zijn uitgerust. Zeker de kleine wielen ook bekijken. Dit alles bepaalt in hoge mate de trekkracht die je moet uitoefenen. Mijn ervaring hierin is dat het wel twee keer zo hoog kan liggen met dezelfde belasting. Goedkoop is hierbij ook duurkoop.

Link naar reactie
  • 0

TS e.a., dit heeft nog niemand gevraagd: hoe groot en zwaar zijn de verpakkingen of omverpakkingen?

 

Met een palletwagen, steekwagens, een aantal rijplaten en tractor met bijvoorbeeld platte wagen of lepels of 'glijbaantje' kom je bij droog weer ook een heel eind.

 

Mijn voorbeelden waren niet direct van praktische aard, maar ook een klein beetje voor de fantasie van dit topic bedoeld.

 

Groet,

 

Highio

 

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Kijk wel of de wielen gelagerd zijn of met bussen zijn uitgerust. Zeker de kleine wielen ook bekijken. Dit alles bepaalt in hoge mate de trekkracht die je moet uitoefenen. Mijn ervaring hierin is dat het wel twee keer zo hoog kan liggen met dezelfde belasting. Goedkoop is hierbij ook duurkoop.

 

Volgens de uitleg is deze gekogellagerd, dat is inderdaad iets waar ik op heb gelet. De stuurwieltjes hebben een coating van PU en zijn 180mm groot, de kleinere wieltjes aan de voorkant zijn 80mm. Ik weet niet of ik hier een linkje mag plaatsen naar de aanbieding, maar de EAN-code kan eventueel ook eenvoudig gegoogled worden.

Link naar reactie
  • 0

TS e.a., dit heeft nog niemand gevraagd: hoe groot en zwaar zijn de verpakkingen of omverpakkingen?

 

Met een palletwagen, steekwagens, een aantal rijplaten en tractor met bijvoorbeeld platte wagen of lepels of 'glijbaantje' kom je bij droog weer ook een heel eind.

 

Mijn voorbeelden waren niet direct van praktische aard, maar ook een klein beetje voor de fantasie van dit topic bedoeld.

 

Groet,

 

Highio

 

Hoi, ik ben inderdaad ook van plan een steekwagentje te kopen. Ik draag nu de dozen meestal met de hand en ook al ben ik maar 1 dag per week bezig in mijn magazijntje, ik zie toch wel iets in de opmerkingen dat het beter zou zijn om mijn rug te ontzien. Misschien zouden rijplaten verder inderdaad een uitkomst zijn om de palletwagen ook in beladen toestand eenvoudiger naar binnen te kunnen rijden. De vloer van de schuur is een centimeter of twee hoger dan de oprit, je moet dus altijd met een beetje vaart zo'n ding naar binnen rijden. De dozen op de pallets variëren van 8kilo / 50x34x30cm tot 18 kilo / 69x49x31cm.

Link naar reactie
  • 0

Ik weet niet of ik hier een linkje mag plaatsen naar de aanbieding, maar de EAN-code kan eventueel ook eenvoudig gegoogled worden.

Dat had ik dus al gedaan en vastgesteld dat dit model een vorklengte van 1150mm heeft. Uit ervaring weet ik, dat dit in een container, zeker na het uitladen van de eerste rij pallets door de tractor, een wat onhandig lange maat is. Met een vorklengte van 800mm kun je wezenlijk beter manouvreren in een container.

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 200 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.