• 0

[importeren] Uitladen container zonder loskade

Dag allemaal,

 

Ik importeer al geruime tijd elektronica uit Azië en de VS naar het zuiden van Duitsland. Bij voorkeur laat ik dat per zeevracht komen en aangezien de hoeveelheden meestal onder de 10CBM blijven gebruik ik dan LCL zodat ik per kuub betaal. Mijn magazijn is in feite een veredelde en opgeknapte schuur, die ik huur van een boer. Dat betekent dat er geen mooie loskade is, de oprit is zelfs niet verhard. Maar daar staat tegenover dat de boer een erg goeie vent is, ik kan zelfs zijn hulp inroepen en hem zijn tractor laten inzetten als deluxe vorkheftruck om pallets uit een vrachtwagen te halen als die moeilijkheden heeft om te lossen. Maar meestal worden de pallets gewoon met een transpallet op de laadklep gezet, die gaat naar beneden en dan worden de pallets naar binnen gereden.

 

Ik ben nu bezig met een bestelling die waarschijnlijk groot genoeg is (19 cbm) om eventueel per FCL (full container load) te laten komen. In principe zou dat goedkoper moeten uitkomen dan LCL. De vrachtagent sputtert echter tegen dat zo'n container niet afgeleverd kan worden zonder loskade en dat ik daarom toch LCL moet blijven gebruiken.

 

Ik heb nu ook een prijsofferte ontvangen van hem voor FCL die 150 euro duurder uitkomt dan LCL, wat ik verdacht vind. Ik heb enkele jaren geleden uitsluitend gezocht naar LCL-tarieven en ben zo bij deze vrachtagent uitgekomen. Ik ben nu prijzen gaan opvragen bij andere transporteurs om ook FCL te vergelijken.

 

Maar de vraag die ik hier zou willen stellen is of iemand weet of FCL überhaupt mogelijk zou moeten zijn voor mij? Ik zie in principe 3 mogelijkheden:

 

1) De vrachtwagen parkeert voor de deur van mijn schuur. Er is 2 uur tijd inbegrepen om te lossen in mijn tarieven, daarna 50 euro extra per half uur. Ik zou dan alle dozen zelf met de hand uit de vrachtwagen moeten halen. Aardig vermoeiend maar desnoods wel te doen.

 

2) Eventueel kan ik de leverancier van deze zending in China de dozen op pallets laten zetten zodat er pallets in de container staan. Momenteel worden de dozen los aangeleverd in China en gaan ze in Europa pas op pallets voor de uitlevering naar mij. Dan koop ik eventueel een transpallet om de pallets naar de deur van de container te brengen zodat de boer ze eruit kan halen met zijn tractor/vorkheftruck.

 

3) Wellicht kan ik de container laten neerzetten voor de deur en dan rustig leeghalen, waarna die later weer opgehaald wordt? De container komt dan even schuin te staan tijdens het neerzetten, vermoed ik?

 

Is er iemand die hier ervaring mee heeft en mij praktische tips kan geven? Is er eventueel een stuk gereedschap of een apparaat dat ik kan kopen waarmee dit allemaal een stuk eenvoudiger wordt? Als de transportkosten dalen, dan heeft het wellicht zin om in zo'n apparaat te investeren.

 

De huidige vrachtagent stuurt me een beetje in de richting van LCL en ziet geen oplossing voor FCL. Mogelijk heeft de man gelijk, maar het is ook mogelijk dat hij een financieel voordeel ziet bij het doorgaan met LCL. Daarom hoor ik graag de mening van mensen die hier geen persoonlijk belang bij hebben :-)

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Foto 4. Zoals jullie zien zit de container aardig vol, ondanks dat dit maar 20CBM is en de theoretische inhoud van zo'n container circa 33 CBM bedraagt. De pallets nemen wat plaats in en kennelijk zijn de dozen ook niet supertoptimaal gestapeld en ingeladen. Dat is iets om rekening mee te houden bij een volgende containerzending dus.

452152.thumb.jpg.1d835848fda5f07cae62ba268dd66fb9.jpg

Link naar reactie
  • 0

Nou, ik moet eerlijk zeggen dat ze goed hun best hebben gedaan. Dat heb ik wel anders gezien. Deze pallets zijn mooi hoog gestapeld en de breedte is perfect. Dat beetje ruimte tussen de wanden en de pallets heb je nodig om ze eruit te kunnen krijgen.

 

33 cbm is de inhoud als je hem in alle hoekjes, gaatjes en ribbeltjes zou vullen. Je moet ervan uitgaan dat er, als er optimaal gepakt wordt, ca. 28cbm ingaat.

 

In de hoogte is er naar schatting ca. 25cm lucht. Daar verlies je dus ca. 3,5cbm als je dat over de hele grondmaat van de container rekent. Kijk je dan op foto 4 wat er nog aan ruimte over is, schat ik dat op 4 - 5 cbm.

 

Ik denk dat je er voor volgende bestellingen vanuit kunt gaan dat je er met zulke pallets ca 24cbm in krijgt. Het heeft dus duidelijk wel de moeite geloond een 20' te nemen ipv LCL.

 

Succes met het uitladen straks ;D

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
  • 0

Herman, ik denk dat jij je in China wel helemaal kunt uitleven wat betreft veiligheid. Het niet dragen van veiligheidsschoenen is nog het geringste euvel. Als je op dat soort "kleinigheidjes" gaat letten, kun je vrijwel iedere fabriek in China wel bekritiseren. Ik maak daar heel andere dingen mee.

 

Als ik in China ben, ga ik zelf ook wel eens naar de fabrieken om daar een kijkje te nemen. Tijdens een van mijn bezoeken aan een staalverwerkende fabriek viel me op, dat er daar gepuntlast werd zonder de nodige bescherming voor de ogen. Ik heb onmiddelijk geeist dat de productie gestopt werd totdat er voldoende lasbrillen of lasmaskers waren. De productie werd inderdaad gestopt en er werd beloofd, dat er de volgende dag lasbrillen zouden zijn. Onverwacht teruggegaan de volgende dag om dat te controlleren. Wat ik daar toen aangetroffen heb zie je op de foto. Dus weer de productie laten stoppen en daar gebleven totdat er fatsoenlijk lasbrillen waren. Of ze die nu ook nog gebruiken is maar de vraag. Het is vechten tegen de bierkaai.

DSC00349.thumb.JPG.9f437b353fc9ffd1b79a1a5155338036.JPG

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
  • 0

Mooie foto van die Chinees met "lasbril"!!

 

Dat uitpakken komt wel in orde, ik heb een palletwagen met vork van 800mm en draagvermogen van 2,5 ton gevonden. Ik moet hem nog bestellen, dat komt volgende week.

 

Er komt ook een stevige steekwagen voor losse dozen. Herman vindt het vast nog niet echt ideaal want de dozen moeten op de steekwagen worden neergezet en er weer worden afgehaald. Maar het is wel een stap vooruit :) en het is gewoon een activiteit waar ik niet dagelijks mee bezig ben.

 

Link naar reactie
  • 0

Vechten tegen de bierkaai als het om veiligheid gaat?

 

Ik denk dat we onszelf een groot plezier doen als we er nu op blijven letten. We willen toch lage lonen productie voor de langere termijn zeker stellen? Dan moeten we niet een land op gaan zadelen met miljoenen uitgevallen werknemers die geen productie meer kunnen doen, maar de Chinese samenleving wel enorm veel geld gaan kosten. Wat zich vanzelfsprekend uit in hogere maakprijzen.

Het milieubeleid is daar gelukkig al flink aangescherpt dat zich uit in iets hogere prijzen, maar dit is altijd veel beter dan straks een land vol met zieke mensen. Dan wordt productie daar volledig onbetaalbaar.

 

Je ziet: het is geen edelmoedigheid van mij om op veiligheid te letten, maar gewoon noodzakelijk voor onze eigen toekomst.

Link naar reactie
  • 1

Heren,

 

Even ter afsluiting van dit topic, de container is donderdag netjes afgeleverd en uitgeladen. De pallets stonden erg dicht naast elkaar. De 800mm vork van de palletwagen is dan wel wat kort, want de pallets kantelden als ik ze naar voren trok. Dat gebeurde omdat ze hier en daar achter de pallet ernaast bleven haken. Dat was dan wel weer op te lossen door mijn maat 46 met 100 kilo lichaamsgewicht op de palletwagen te doen leunen en hem zo weer naar beneden te drukken :)

 

Ik heb maar één foto gemaakt want ik moest in mijn eentje de container leeghalen. De boer hielp zoals gepland met zijn tractor de pallets eruit te tillen en ik moest intussen de pallets naar voren halen natuurlijk. Ik heb hem een kratje bier (halve liters) gegeven als bedankje voor de hulp.

 

Conclusie: Mission accomplished en de container was prima uit te laden. Maar het was wel een rotklus om zo'n slordige vierduizend kilo aan dozen daarna naar binnen te sjouwen in mijn eentje :)

20141023_123136.thumb.jpg.7d9379b58cbf3754abf5191fcdc5190c.jpg

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 242 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.