• 0

Digitale aangifte omzetbelasting niet beschikbaar?

Na het doorzoeken van het forum en de website van de Belastingdienst vond ik nog geen antwoord op mijn vraag, vandaar deze post.

Een paar maanden geleden heb ik mijn buitenlandse bedrijf ingeschreven bij de Kamer van Koophandel, en het is nu tijd om de eerste aangifte te doen voor de omzetbelasting. In de brief die ik kreeg staat dat ondernemers verplicht zijn deze aangifte digitaal te doen. Mijn online omgeving op belastingdienst.nl vermeldt alleen dat 'er op dit moment geen aangiften beschikbaar zijn', en bij de overige formulieren is er geen beschikbaar voor omzetbelasting. Is er een mogelijkheid om dit formulier alsnog beschikbaar te krijgen?

Of moet ik nu de aangifte op papier doen, ook al staat er in de brief dat dit digitaal moet? En zo ja, moet ik dan het originele formulier daarvoor gebruiken, of is een print van het ingescande formulier ook toegestaan? Bij de brief met de informatie over de omzetbelasting zat een formulier, maar het origineel daarvan is in Nederland. Het is qua tijd niet mogelijk om dat formulier in mijn bezit te krijgen en vervolgens voor de deadline naar de Belastingdienst te sturen.

Het heeft mijn voorkeur om de aangifte digitaal te doen, alle hulp hierbij zou ik erg op prijs stellen! Ik heb geprobeerd om de afdeling Buitenland van de BelastingTelefoon te bellen, maar daar lijk ik niet verder te komen dan in de wacht te staan.

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

• 0

Als er bij de brief ("u moet voor 11 september aangifte doen") een aangifteformulier zat, zou ik dat vooral gebruiken. Dat het een scan is, is geen probleem, zolang de scanners van de Belastingdienst het nog maar kunnen lezen.

Ik vraag me overigens af of je hiervoor de Afdeling Buitenland moet hebben van de Belastingtelefoon, het lijkt me dat je met je binnenlandse btw-registratie onder de Binnenlandse Helpdesk valt.

Maar dat zijn aannames. Bellen, iets anders zit er niet op, vrees ik. De Belastingtelefoon is 's ochtends vlak na 8:00 vaak redelijk te bereiken.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

• 0

Dag ACTNL

De eerste aangifte BTW geschiedt vrijwel altijd op papier. Daar komt geen online versie van beschikbaar. Zorg dus dat die aangifte goed gescand per mail bij jou terecht komt, vul die in, druk het af en stuur het op voor 11-9.

In tegenstelling tot de volgende aangiftes ontvang je na je eerste aangifte op papier een naheffingsaanslag die je kunt betalen met de gegevens en binnen de termijn die daarop staan.

Elke volgende aangifte gaat wel digitaal en moet ook betaald zijn voor de uiterste indiendatum. Doorgaans binnen een maand na afloop van elk kwartaal.

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar