• 0

Verder na 3 jaar WNSP

Na het faillissement van mijn zaak ben ik in de WSNP (schuldsanering) terecht gekomen. Ik heb 'mijn' drie jaar er bijna op zitten. Drie jaar die absoluut niet makkelijk zijn geweest, maar waarin ik absoluut rijker ben geworden, zij het niet in letterlijke maar in de figuurlijke zin.

 

Nu ik nog een paar maanden te gaan heb, durf ik weer vooruit te kijken. Ik ben met mijn faillissement veel kwijtgeraakt in materiële zin, en ik wil graag weer opnieuw beginnen. Ik wil graag een eigen huis(je) zodat ik kan beginnen aan een nieuwe, frisse toekomst!

 

Heeft iemand ervaring met of kennis van het afsluiten van een hypotheek na een periode van WSNP? Ik begrijp dat je je niet zonder meer zomaar weer in de schulden moet storten. Maar er is wel degelijk een verschil tussen mensen die in de WSNP zijn gekomen zoals ik , of door , met alle respect, schulden door bijv. gokken, Wehkamp, afbetalingen o.i.d. Mijn bewindvoerder en curator denken er in ieder geval wel zo over want mijn schuldsaneringstraject is absoluut anders van opbouw dan van iemand die volledig onder bewind staat. Noem me op dat gebied gerust een ervaringsdeskundige!

 

Graag hoor ik van mensen die ervaring hebben met het afsluiten van een hypotheek na een periode WSNP. Ik heb een hypotheekadviseur gesproken die gaf aan dat er absoluut mogelijkheden moeten zijn maar graag spreek ik ook een ervaringsdeskundige. Hartelijk bedankt.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ah kijk en aan dit soort vragen/reacties heb ik dus niet zo heel veel. Bedankt dat je reageert maar als je me niet kunt helpen dan liever niet.

 

Wat gaat jou dat verder aan? Jij weet niets van mijn situatie. Ik ben een academisch geschoolde vrouw die prima voor zichzelf kan beslissen, dank je wel.

Link naar reactie
  • 1

 

Wat reageert iedereen kattig. Er is een ondernemer die na een faillissement via de WNSP weer overeind veert en nu een vraag stelt over de mogelijkheid om een hypotheek af te sluiten. Dat lijkt me relevant voor elke ondernemer die in de schuldsanering zit en uitkijkt naar licht aan het end van de tunnel.

 

iemand die een antwoord heeft?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Want dit was de situatie in 2010...

 

Ik heb wel een eigen huis met een overwaarde van zo'n € 30.000,- maar om dat er nou helemaal in te stoppen.... dat vind ik ook best eng. We willen in de toekomst ook ons huis verbouwen en hebben daar natuurlijk ook overwaarde voor nodig.

 

Kop op Linda!

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Ik kon tien jaar geleden als ondernemer geen hypotheek krijgen omdat ik geen prachtige cijfers kon laten zien over de laatste drie jaar, terwijl ik wel een goed inkomen had, en mijn partner ook. Dus ik ben bang dat als je uit de wsnp komt, en je hebt geen vaste baan in loondienst, het moeilijk zal worden. Als je wel een vaste baan hebt, dan zou het wel moeten lukken.

 

Ik vind het goed dat je na wsnp blijkbaar toch een positieve blik op het leven hebt, en dat je als (bijna-)ex-wsnp'er hier post. Ga je weer ondernemen?

 

 

Link naar reactie
  • 1

Beste LindaZ

 

Ik weet zeker dat StevenK het niet zo kwaad bedoelt maar dat hij hoopt dat je o.b.v. zijn reactie je ogen opent. Je bent in de WSNP gekomen en dat zuigt! Ik ken de drama verhalen maar al te goed en dat had bij mijn cliënten zeker niets van doen met gokken of op te grote voet leven.

 

Waar Steven zijn vraagteken legt is of het wijs is om weer schulden te maken, los van de vraag of je de rente en aflossing kunt betalen en ook los van de vraag wat je verdiencapaciteit is als academicus.

 

De woningmarkt is verre van gezond en als je net een schone lei hebt ontvangen dan is het wellicht wijs om je niet te storten in een financieel avontuur dat mogelijk wederom slecht uitpakt voor je.

 

Ik kan me indenken dat je redeneert richting de lagere vaste lasten van een eigen woning met name vanwege de renteaftrek, maar vergeet ook niet de aanvullende vaste lasten zoals onderhoud, bijdrage aan een VVE en de verplichting (sinds 2013) om ook daadwerkelijk af te moeten lossen op je lening.

 

Sinds 2013 is het fiscaal zo dat je renteaftrek geniet zolang je annuïtair of lineair aflost op je hypotheek. Er zijn enkele uitzonderingen maar daarvoor is vereist dat je o.a. per eind 2012 een eigen woning schuld had. Doorgaans zul je geconfronteerd worden met een last die zeker honderden euro's per maand hoger ligt dan lasten die je kende toen je in 2010 nog een eigen huis had.

 

Al met al kan het kopen van een woning juist veel duurder uitpakken dan je nu denkt.

 

Daarbij kijken banken nog steeds naar je inkomen. Zonder vaste aanstelling voor onbepaalde tijd wordt het al lastig. Met een intentieverklaring van de werkgever is al meer mogelijk. Maar in beide gevallen kijkt de bank ook naar je BKR registratie.

 

De meeste banken zullen je aanvraag daarop afwijzen. Als je wel groen licht krijgt dan moet je alert zijn op de voorwaarden, maar ook op cowboys die je spookverhalen vertellen van lenen met een BKR registratie. Mogelijk betaal je een veel te hoge rente en mogelijk eist de bank extra zekerheden. Dus als het je al lukt dan heb je in elk geval een eigen woning.

 

Maar de crux is of je dat wel moet willen!?!

 

Waarom niet huren? Wat is jouw bezwaar daartegen?

Het scheelt een hoop verplichtingen en met de huidige onzekerheid over de waardeontwikkeling van vastgoed lijkt het mij beter dat je je euro's dan maar over de schutting werpt van een verhuurder dan dat je weer een onzekere toekomst tegemoet gaat als huiseigenaar met alle rente en aflossingsverplichtingen en kosten van dien.

 

groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Beste LindaZ,

 

Het eerste waar je moet beginnen is het opvragen van de BKR-gegevens die over jou zijn geregistreerd. Dit kan bij ieder bankfiliaal ongeacht bij welke bank je zit. Het kost 5 euro.

 

Een negatieve registratie komt voort uit het niet betalen van consumentenschulden en het niet voldoen van je hypotheek. Als je alleen zakelijke schulden hebt gehad, kan dit dus meevallen. Dat een schuldregeling gemeld moet worden is pas van de laatste tijd.

 

Mocht je wel aantekeningen hebben, dan kan je in ieder geval een inschatting maken wat de ernst daarvan is.

 

Eventuele aantekeningen blijven 5 jaar staan.

 

Een huis kopen is meestal een emotionele aangelegenheid ongeacht je opleiding en vaardigheden. Wij komen heel vaak mensen tegen die nog voordat ze uit de schulden zijn als eerste weer een eigen woning willen. Voor anderen is dan niet altijd duidelijk -al dan niet terecht - waarom hier prioriteit aan gegeven wordt.

 

Mocht je contact willen met een andere ervaringsdeskundige geef dan even een PB-tje.

 

Succes gewenst,

 

Ido van der Gragt

www.kubus.nl (administratie en belastingen)

Link naar reactie
  • 0

Waarom niet huren? Wat is jouw bezwaar daartegen?

 

Ben ik het mee eens. Ik huur sinds ik ondernemer ben, noodgedwongen, maar ik ben er niet ontevreden mee. Ik woon heel mooi en ruim en als de kraan lekt bel ik de huisbaas en die komt het dan repareren. De afgelopen tien jaar heb ik ook helemaal geen last gehad van dalende huizenprijzen of zo. Ik heb zo alle energie om me te concentreren op de risico's die ik wel de moeite waard vind: het ondernemen.

Link naar reactie
  • 1

Het eerste waar je moet beginnen is het opvragen van de BKR-gegevens die over jou zijn geregistreerd. Dit kan bij ieder bankfiliaal ongeacht bij welke bank je zit. Het kost 5 euro.

 

Je kunt bij het BKR ook online inzage krijgen, dat kost geloof ik 12 euro voor een jaar. Dan zie je precies wat er over je is geregistreerd, en kun je in de gaten houden of banken je afgeloste schulden wel op tijd afmelden.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 254 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.