• 0

Vragen opgeven eenmanzaak kosten woning

Hallo,

 

 

IK heb een aantal vragen wat ik mag opgeven:

 

* Mijn huidige boekhouder zegt: je mag 200 euro onbelast aan mij zelf in prive personen betalen per maand. Dit omdat ik een eigen werkruimte heb met voorzieningen. Dit als kosten voor mede gebruik woning? Kan dit mag dit? Heb geen eigen ingang, je komt door een gezamelijke ruimte. Wel is het een koophuis.

 

* Het oppervlak van het huis is 200m2, de werkruimte is 50m2. Mag ik 25% van de kosten van energie + gas + water opgeven als kosten ? En de BTW daarvan?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Mijn huidige boekhouder zegt: je mag 200 euro onbelast aan mij zelf in prive personen betalen per maand. Dit omdat ik een eigen werkruimte heb met voorzieningen.

 

Dan is er toch tijd voor een switch zou ik denken, vóór dat er iets ernstig mis gaat met jouw belastingzaken.

 

Ik heb vorige maand opgezegd, en wil dus kijken hoe ik 2013 ga invullen en wat ik moet corrigeren ;)

Maar ja je hebt compleet gelijk

 

Link naar reactie
  • 0

Gelukkig.

Je kan verder niets zakelijks doen met deze kosten. Gewoon vergeten dus.

 

Nou dat weet ik niet zeker, energiekosten zou je gewoon kunnen opgeven?

 

Het MGW woning, zou ik via de belastingdienst website ook kunnen doen zie ik hier:

 

Heb geen eigen ingang alleen wel waterkoker, kraantje, koffie, en aparte inrichting

 

078eaf5a_l.jpeg

6923f37c_l.jpeg

009c61a0_l.jpeg

wp_ss_20140828_0007.thumb.jpg.1109477e2d5be8f029c10fa686cf4a26.jpg

Link naar reactie
  • 0

Je hebt geen eigen ingang en qua sanitair alleen een kraantje. Waarom vul je dan in dat je een zelfstandige werkruimte hebt?

 

Bijvoorbeeld heb je, staat er bij uitleg: Heb de uitleg gelezen.

Ik heb eigen sanitair (kraantje)

 

Kan ik het verhuren aan een onbekende, ja dat kan ik doen;)

 

Als je binnenkomt zie je dat het een werkkamer is in een totaal zakelijke uitstraling los van het huis.

 

Link naar reactie
  • 0

Daar is een heleboel jurisprudentie over.

Onderdeel 4 van deze conclusie van de advocaat-generaal (adviseur van de Hoge Raad) geeft wel een aardige uitleg.

 

Okee,

 

maar de belastingdienst zegt echt: bijvoorbeeld door uiterlijke kenmerken.

Dit betekend als het voldoet aan de uiterlijke kenmerken van een zakelijke werkruimte dan is het en zelfstandige ruimte.

 

Dus als ikhet opgeef bijv 200 euro per maand, moet ik het weer prive van hypotheekrenteaftrek eraf halen? Hoe doe ik dit kan ik een berkening krijgen om te kijken wat het me scheelt?

Link naar reactie
  • 0

Eigenlijk vind ik dat je een vraag alleen moet stellen als je écht geïnteresseerd bent in het antwoord.

 

Je hebt een aantal best waardevolle antwoorden gehad, waaronder dat van Peter om een nieuwe boekhouder te zoeken, Ronaldinho heeft je meermaals uitgelegd dat jouw ruimte fiscaal niet als 'zelfstandige werkruimte' kan gelden, en de Belastingdienst heeft op haar website gesteld dat, zelfs als Peter en Ronaldinho ongelijk zouden hebben, de werkruimte op de balans had gemoeten bij het eerste gebruik in de onderneming. En elk antwoord heb je tot nu toe gepareerd met "ja maar"

 

Uiteraard, en dat maakt dit vak ook zo leuk, is fiscale wet- en regelgeving continu in beweging. Wat onder de huidige regels geen zelfstandige werkruimte is, kan het morgen wellicht wel zijn. Het kan. Maar de conclusie van de Advocaat-Generaal is best wel recent, en dat verzint die man echt niet in zijn eentje, dus de kans dat ze daar bij de Hoge Raad er ineens heel anders over gaan denken, schat ik eigenlijk heel klein in.

 

Uit een andere post kreeg ik de indruk dat je winst over 2013 niet torenhoog was, dat impliceert óók dat het geen enorme besparingen oplevert als je nog extra aftrekposten uit de hoge hoed tovert. Als ik me een mening mag aanmatigen (het is vrijdag, dat mag), maak het jezelf niet te ingewikkeld met die aangifte of schakel er een professional bij in, en ga dan gauw verder met het opbouwen van je onderneming.

 

(normaal ben ik niet zo directief, dacht ik)

 

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Eigenlijk vind ik dat je een vraag alleen moet stellen als je écht geïnteresseerd bent in het antwoord.

 

Je hebt een aantal best waardevolle antwoorden gehad, waaronder dat van Peter om een nieuwe boekhouder te zoeken, Ronaldinho heeft je meermaals uitgelegd dat jouw ruimte fiscaal niet als 'zelfstandige werkruimte' kan gelden, en de Belastingdienst heeft op haar website gesteld dat, zelfs als Peter en Ronaldinho ongelijk zouden hebben, de werkruimte op de balans had gemoeten bij het eerste gebruik in de onderneming. En elk antwoord heb je tot nu toe gepareerd met "ja maar"

 

Uiteraard, en dat maakt dit vak ook zo leuk, is fiscale wet- en regelgeving continu in beweging. Wat onder de huidige regels geen zelfstandige werkruimte is, kan het morgen wellicht wel zijn. Het kan. Maar de conclusie van de Advocaat-Generaal is best wel recent, en dat verzint die man echt niet in zijn eentje, dus de kans dat ze daar bij de Hoge Raad er ineens heel anders over gaan denken, schat ik eigenlijk heel klein in.

 

Uit een andere post kreeg ik de indruk dat je winst over 2013 niet torenhoog was, dat impliceert óók dat het geen enorme besparingen oplevert als je nog extra aftrekposten uit de hoge hoed tovert. Als ik me een mening mag aanmatigen (het is vrijdag, dat mag), maak het jezelf niet te ingewikkeld met die aangifte of schakel er een professional bij in, en ga dan gauw verder met het opbouwen van je onderneming.

 

(normaal ben ik niet zo directief, dacht ik)

 

 

 

Hoi,

 

Denk dat je zeker gelijk hebt en veel punten hier hebt.

 

Zit zelf op het keerpunt moet ik doorgaan of niet doorgaan met ca gemiddeld 10duizend winst per jaar.

 

Heb je misschien wat links voor me waar zzp tips staan met aftrekposten? bijv. Kan ik kijken of ik er meer uit kan halen?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 238 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.