• 0

Negatieve winst i.c.m. loon en gemiste zelfstandigenaftrek in 2006/2007

Hallo, ik heb wat zitten puzzelen op negatieve winst i.c.m. loon en gemiste zelfstandigenaftrek voor de jaren 2006 en 2007.

 

Op higherlevel, "zelfstandigenaftrek dooschuiven?", lees ik dat:

• je niet-gerealiseerde zelfstandigenaftrek van vóór 2010 niet kunt doorschuiven.

Q: Klopt dat?

• je winst negatief mag worden door toepassen van zelfstandigenaftrek indien je in dat jaar aanspraak maakt op startersaftrek.

• over een alternatieve oplossing om gemiste zelfst. aftrek terug te krijgen: carry-back of carry-forward van verliezen: " dan kun je de inspecteur verzoeken een beschikking af te geven voor een carry-back (verrekening met positief inkomen in de voorgaande jaren - beperkt) en carry-forward (verrekening met positief inkomen in de komende jaren - ook beperkt maar veel ruimer) "

 

Op de website van de belastingdienst, "verlies uit onderneming", lees ik hoe ik verliezen kan bereken:

 

Maar ik kom er niet helemaal uit. Wie kan mij helpen?

 

Situatie:

• Nov. 2004: eenmanszaak gestart. "Inkomsten uit overige werkzaamheden": EUR 9000

Urencriterium van 1225 uur: nee.

• 2005: winst uit onderneming: EUR 15 000.

Startersaftrek gebruikt.

• 2006: winst uit onderneming: -/- eur 5000. loon: 10 000. inkomsten uit werk en woning: eur 5000

• 2007: winst uit onderneming: -/- eur 3000. loon: 23 000. inkomsten uit werk en woning: eur 20 000

• 2008: winst uit onderneming: 0

Urencriterium van 1225 uur: nee.

• 2009, 2010, 2011, etc.: winst uit onderneming: 13 000 of meer

 

Ik voldeed alle jaren aan het urencriterium van 1225 uur, behalve in 2004 en 2008. In 2006 en 2007 heb ik veel meer tijd in mijn onderneming besteed dan in loondienst.

Alleen in 2005 heb ik gebruik gemaakt van de startersaftrek.

 

In 2006 en 2007 had ik dus een negatieve winst uit onderneming, maar ik had ook loon (tijdelijk op de payroll), waardoor "inkomsten uit werk en woning" toch positief was.

 

In 2006 en 2007 heb ik ten onrechte geen gebruik gemaakt van de ondernemersaftrek. Ik heb de ondernemersaftrek toen niet aangevinkt in het aangifteprogramma, in de onterechte veronderstelling dat ondernemersaftrek niet van toepassing was bij een negatieve winst.

Nu blijkt dat ik wel degelijk startersaftrek + zelfstandigenaftrek had kunnen krijgen in 2006 en 2007.

 

• Q: Kan ik de aangiftes nog wijzigen? Hoe werkt dat? Via aangifteprogramma? / bezwaarschrift? / verzoekschrift?

Ik heb inmiddels definitieve aanslagen ontvangen over 2006 en 2007.

• aangifteprogramma 2006 geeft aan dat ik de aangifte niet meer (opnieuw) kan versturen na 2011: "U kon uw aangifte 2006 tot en met 31 december 2011 verzenden. Een aangifte verzonden na deze datum wordt niet in behandeling genomen."

• aangifteprogramma 2007 geeft die melding niet.

 

• Q: indien ik de aangiften van 2006 en 2007 nog kan wijzigen:

Dan kom ik in 2006 uit op een negatieve winst en negatieve inkomsten uit werk en woning

en kom ik in 2007 uit op een negatieve winst en positieve inkomsten uit werk en woning.

Q: Kan ik die verliezen in andere jaren verrekenen?

Q: Verreken ik dan de negatieve winst uit onderneming of de negatieve inkomsten uit werk en woning of iets anders?

Q: In welke jaren? Is daar een verplichte volgorde? Kan ik alleen verrekenen naar jaren waarin ik het urencriterium (1225) haalde? (Mijn gok is dat ik verreken naar 2005, dan 2009, dan 2010.)

Q: Hoe doe ik die verrekening? Via aangifteprogramma? / bezwaarschrift? / verzoekschrift? Of doet de belastingdienst dat automatisch (ook na dato)?

 

Alvast hartelijk dank,

 

Arjan

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Arjan,

 

De bezwaartermijnen zijn reeds lang verlopen zodat een gewijzigde aangifte behandeld wordt als een verzoek tot ambtshalve vermindering. Indien dat verzoek ingediend wordt na 5 jaar na afloop van het belastingjaar dan neemt de fiscus dat niet in behandeling. Je had 2007 dus voor eind 2012 moeten corrigeren.

 

Feitelijk zijn je rechtsmiddelen mbt 2006 en 2007 uitgeput. Proberen in te dienen kan altijd, maar de fiscus is dus niet verplicht mee te werken.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Beste Joost,

 

dankjewel voor je antwoord.

* Als ik het toch wil proberen, bestaat daar dan een standaardformulier voor? Of een voorbeeldbrief?

 

* Los van of dat in behandeling wordt genomen, kan ik de negatieve winst van 2006 en 2007 ook verrekenen in eerdere of latere jaren? (t/m 9 jaar erna toch?). Verreken ik dan a) de winst uit onderneming, b) inkomsten uit werk en woning of c) een ander bedrag?

 

Groet,

 

Arjan

Link naar reactie
  • 0

Dag Arjan

 

Mij is geen standaardformulier bekend. Briefje bouwen maar.

 

Negatieve winsten van 2006 en 2007 zijn mogelijk al verrekend met eventueel ander positief inkomen in diezelfde jaren (dat is de eerste optie). Als er geen ander inkomen in die jaren is, dan wordt er (belastbaar inkomen uit werk en woning) verrekend met de drie voorgaande jaren (optie 2) of de 9 volgende jaren (optie 3).

 

Groet

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Beste Joost,

 

dankjewel voor de info!

 

Uit je antwoord begrijp ik dat de verrekening normaliter automatisch gebeurt?

En dat het dan gaat om verrekening van de "(belastbare?) winst uit onderneming" (geen loon; beide jaren negatief) en niet van de "inkomsten uit werk en woning" (waar dus ook loon in is meegerekend)?

 

Ik kan me niet herinneren dat ik in één van de aangiftes een verrekening heb gezien - ik moet nog eens dubbelchecken.

 

Ik wil iig. toch maar even een briefje sturen.

 

Groet,

 

Arjan

aangifteIB_inkomstenUitWerkEnWoning.thumb.png.e9d9278a716fde7ced02772ac155acc1.png

Link naar reactie
  • 0

Ha Arjan,

 

verlies uit een onderneming wordt éérst verrekend met overig inkomen, bijvoorbeeld loon. Pas als de optelsom van die twee samen negatief is, komt "achterwaartse verliesverrekening" (carry-back) in beeld.

Als dat niet kan, dan pas komt voorwaartse verliesverrekeningen (carry-forward) in beeld.

 

Als ik je cijfers zie, zou het toepassen van zelfstandigenaftrek en startersaftrek in 2006 leiden tot een negatief inkomen in box 1 (van -/- 5.000), dat dan verrekend zou moeten worden met het positieve inkomen in ... 2003. Kun jij nog laten zien wat je inkomen in 2003 was? Want ik ben benieuwd of de Belastingdienst dat wel kan. Daarnaast brengt het je belastbare inkomen in 2006 terug naar 0, maar met een belastbaar inkomen van 5.000 betaalde je toch al niet zo bar veel belasting, vermoed ik.

 

In 2007 zou het toepassen van zelfstandigenaftrek en startersaftrek 'gewoon' leiden tot een lager belastbaar inkomen in dat jaar en dus tot teruggave van ingehouden loonbelasting.

 

Zoals Joost al zei, je hebt geen poot om op te staan maar proberen kan altijd. Stuur een briefje naar het belastingkantoor waar je onder valt (adres kun je opzoeken op de belastingdienstwebsite), vermeld daarin duidelijk het woord BEZWAAR, en leg je verhaal zoals in je openingspost uit. Je had recht op zelfstandigenaftrek, maar je was vergeten de juiste vinkjes aan te zetten in de aangifte.

 

 

Hou er overigens rekening mee, dat als de startersaftrek wordt toegepast in 2006 en 2007, hij dus NIET meer wordt toegepast in latere jaren, dus dat het ook een correctie voor die jaren in zou moeten houden.

 

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Hoi Marcel,

 

bedankt voor je antwoord. Precies wat ik wilde weten!

 

Kun jij nog laten zien wat je inkomen in 2003 was?
Dat moet wel lukken; ik heb alle aangiften bewaard.

Dat ik in 2003 nog geen eenmanszaak had, maakt dus niet uit, begrijp ik? Want het verlies wordt dan verrekend met mijn loon van 2003, toch?

 

Hou er overigens rekening mee, dat als de startersaftrek wordt toegepast in 2006 en 2007, hij dus NIET meer wordt toegepast in latere jaren, dus dat het ook een correctie voor die jaren in zou moeten houden.
Er is tot nu toe alleen in 2005 startersaftrek toegepast, dus het leidt niet tot correctie voor andere jaren.

 

Groeten,

 

Arjan

Link naar reactie
  • 0

Ja, mocht een inspecteur met je mee willen, wordt negatief inkomen uit 2006 verrekend met loon uit 2003.

 

Over de startersaftrek: als jij de vragen in de aangifte correct beantwoord, wordt ie automatisch toegepast als verhoging van de zelfstandigenaftrek. Het zou dus wel vreemd zijn als ie in de afgelopen 9 jaar echt maar één keer is toepast. Maar je weet het nooit.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 200 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.