• 0

Wat willen ondernemers van een bedrijfsmakelaar

Ik heb vannacht het boekje "de difference map" van Bernadette Jiwa gelezen over hoe je klanten te bereiken. En blijkbaar is een succesfactor dat je je echt verdiept in wat je klanten willen.

Mijn case is de volgende: Na vele jaren lang in de bedrijfsmakelaardij succesvol actief te zijn geweest, kon ik in 2006 mijn eigen bedrijf verkopen aan een grote organisatie. Het was niet uit luxe maar net op tijd want anders was het vast anders afgelopen. Bij dat bedrijf nog enkele jaren als directeur gewerkt maar dat is natuurlijk moeilijk en toen de crisis in z'n volle hevigheid loskwam was ik een veel te dure jongen. M'n boeltje opgepakt en naar huis gegaan. Dat was in 2010. Vervolgens niet echt actief bezig geweest maar wel m'n registerinschrijving en permanente educatie bijgehouden waardoor ik nog steeds bevoegd ben om te taxeren en m'n titel te gebruiken.

In 2012 kriebelde het weer (ben nu 51 jaar) en een nieuw kantoor gestart onder een nieuwe naam. Daar kwamen wat oude opdrachtgevers op af en door klein te zijn en de volledige focus te hebben op de opdrachten tot verhuur en verkoop echt heel bijzondere dingen voor ze kunnen doen.

 

Mijn filosofie is dat ik niet te veel opdrachten wil hebben maar focus op een klein aantal opdrachten en daar stinkend je best voor doen. Dat gaat goed maar nog lang niet goed genoeg. Heel raar is dat ik van iedereen hoor dat de gevestigde makelaars zitten te slapen en er is veel kritiek op die makelaars. Ik denk overigens terecht. Want toen ik een opdracht aannam om bedrijfsunits te verhuren die al vanaf de nieuwbouw in 2007 leeg stonden en ik deze binnen 4 maanden had verhuurd, verwachtte ik dat meer beleggers/eigenaren/opdrachtgevers voor bedrijfsmatig vastgoed zouden volgen. Dat gebeurt dus maar weinig.

Wat is er aan de hand? Wel klagen over de makelaar maar niet willen overstappen naar een actievere makelaar?

Ik heb een prachtige website, twitter, Linkedin en hou dat allemaal goed bij. Maar de opdrachtgevers vinden me blijkbaar niet. Ik ben lid van de plaatselijke bedrijfskring etc. etc.

 

Het lijkt wel of de hazen ineens anders lopen. Ik heb dus te weinig opdrachten in portefeuille omdat ik bijna alles heb verkocht/verhuurd.

 

Het enige is dat ik gewoon vanuit huis werk. Zou ik dan toch een kantoor moeten openen? Ik zie daar zelf geen toegevoegde waarde. Immers in 2010 kwam er al niemand fysiek meer op kantoor.

En vooralsnog heb ik er geen commentaar op gehad.

 

Het moet dus wel aan mijn marketing liggen. Ik zie dat mijn website veel wordt bezocht vanuit mijn vestigingsplaats maar geen telefoontjes.

Adverteren in kranten geloof ik niet meer in, dus hoe ga ik nu meer klanten krijgen?

 

Hier de vraag gesteld omdat er veel ondernemers zitten die denk ik ook vastgoed hebben. Op welke criteria selecteren jullie een bedrijfsmakelaar?

Wat zijn sleutelwoorden om jullie te bereiken?

Hoe kan ik duidelijk maken dat ik m'n godvergeten best wil doen om je pand te verkopen/verhuren?

En met name dat ik alle aandacht wil geven.

 

Een heel verhaal. Excuses daarvoor.

Maar wellicht komt iemand met een briljant idee hoe ik jullie kan bereiken? En wat jullie willen dat een bedrijfsmakelaar doet. Wat voor beeld je daar bij hebt.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik weet niet precies, wat een bedrijfsmakelaar anders doet dan een gewone makelaar, behalve dat ze andere panden verhuren. Maar ik huur ook een pand, maar doe dat regelrecht bij het pand zelf. Dit kwam omdat ik langs het pand kwam wat mij wel wat leek.

 

In eerste instantie was er wel een makelaar (geen idee meer wie), maar de facturatie gaat vanuit de eigenaar.

Bij een volgend pand ga ik ook eerst zoeken via google naar een pand en zie dan wel wie de makelaar is.

 

Als ik je verhaal goed lees, ontbreekt het een beetje ontbreekt aan een goed groot netwerk. Ik ken genoeg ondernemers die juist in deze tijden investeren in grote bedrijfspanden en deze opbreken in kleine panden (waar een enorm tekort aan is).

 

Weten de vastgoedhouders wel wat je allemaal kunt? Laat je dit ook naar voren komen in je marketing?

Ben je zelf wel eens actief aan het zoeken geslagen?

Is het een idee om je diensten aan te bieden aan andere makelaarskantoren die hun panden niet kwijt raken?

 

Link naar reactie
  • 0

Ik weet niet precies, wat een bedrijfsmakelaar anders doet dan een gewone makelaar, behalve dat ze andere panden verhuren. Maar ik huur ook een pand, maar doe dat regelrecht bij het pand zelf. Dit kwam omdat ik langs het pand kwam wat mij wel wat leek.

 

In eerste instantie was er wel een makelaar (geen idee meer wie), maar de facturatie gaat vanuit de eigenaar.

Bij een volgend pand ga ik ook eerst zoeken via google naar een pand en zie dan wel wie de makelaar is.

 

Als ik je verhaal goed lees, ontbreekt het een beetje ontbreekt aan een goed groot netwerk. Ik ken genoeg ondernemers die juist in deze tijden investeren in grote bedrijfspanden en deze opbreken in kleine panden (waar een enorm tekort aan is).

 

Weten de vastgoedhouders wel wat je allemaal kunt? Laat je dit ook naar voren komen in je marketing?

Ben je zelf wel eens actief aan het zoeken geslagen?

Is het een idee om je diensten aan te bieden aan andere makelaarskantoren die hun panden niet kwijt raken?

 

 

Dank je wel Jasper, ik kan ook wel wat me jouw reactie. Het klopt, mijn netwerk was heel groot en het kost erg veel energie om dat weer op te bouwen. Het komt omdat mijn oude kantoor mijn eigen naam niet droeg en ik nu onder mijn eigen naam opnieuw gestart ben. De wijze waarop jij aan je pand bent gekomen is al voor mij belangrijk. Via Google. Bedenk dat ik een aanbod en vraagkant heb in dit vak. Het gewoon langsrijden en zien dat iets te huur staat - zoals jij dat beschrijft- is trouwens ook mijn ervaring. Ondanks de vele sites zoals fundainbusiness reageert het overgrote deel op bebording.

 

Het gaat mij dus om het krijgen van opdrachten van ondernemers die hun pand willen verhuren of verkopen.

En ja, er is een groot verschil tussen een woningmakelaar en een bedrijfsmakelaar.

 

Maar nogmaals dank voor je reactie.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Het klinkt of je een heel goed verhaal te verkopen hebt, maar dat de markt op dit moment echt tegen zit. Zover als ik kan zien zijn er twee manieren om aan werk te komen:

 

1. nieuwe opdrachten

2. overnemen van bestaande opdrachten van concurrenten

 

Met de overcapaciteit in de markt zal het bij verkopers vooral op punt twee aankomen, want alle panden die mensen moeten verkopen staan waarschijnlijk al te koop. Alle andere mensen wachten tot de prijzen wat beter worden.

 

Ik weet niet precies hoe het werkt in de bedrijfsmakelaarmarkt, maar ik neem aan dat verkopers relatief makkelijk kunnen overstappen van bedrijfsmakelaar. Zo ja, dan moet het mogelijk zijn om bijv via funda een lijst te maken van alle panden die al tijden te koop/te huur staan in de buurt. Die eigenaren zijn vast geïnteresseerd om te horen dat je op zoek bent naar meer werk omdat je alle bestaande opdrachten succesvol hebt afgerond.

 

Succes ermee.

Link naar reactie
  • 0

Het klinkt of je een heel goed verhaal te verkopen hebt, maar dat de markt op dit moment echt tegen zit. Zover als ik kan zien zijn er twee manieren om aan werk te komen:

 

1. nieuwe opdrachten

2. overnemen van bestaande opdrachten van concurrenten

 

Met de overcapaciteit in de markt zal het bij verkopers vooral op punt twee aankomen, want alle panden die mensen moeten verkopen staan waarschijnlijk al te koop. Alle andere mensen wachten tot de prijzen wat beter worden.

 

Ik weet niet precies hoe het werkt in de bedrijfsmakelaarmarkt, maar ik neem aan dat verkopers relatief makkelijk kunnen overstappen van bedrijfsmakelaar. Zo ja, dan moet het mogelijk zijn om bijv via funda een lijst te maken van alle panden die al tijden te koop/te huur staan in de buurt. Die eigenaren zijn vast geïnteresseerd om te horen dat je op zoek bent naar meer werk omdat je alle bestaande opdrachten succesvol hebt afgerond.

 

Succes ermee.

 

Dank je wel. Ik denk dat je helemaal gelijk hebt. Nu is het lastige dat de erecode van de brancheorganisatie (de NVM) het niet toelaat om opdrachtgevers van concurrentie direct te benaderen. Nu was ik jaren lid van de NVM en nu van een andere brancheorganisatie omdat ik me niet helemaal kan verenigen met de eindeloze regeltjes en kartelvorming van de NVM. Tegen die kartelvorming loop ik nu ook aan. Zo is het een NVM makelaar niet toegestaan structureel samen te werken met een niet-NVM-makelaar. Ik had een prima samenwerkingsverband gevonden met een woningmakelaar die onvoldoende aandacht kon geven aan de bedrijfsonroerendgoed portefeuille, maar dat werd dus niet toegestaan door de NVM. Ik weet het, de NMA zou hier wel zijn tanden eens in willen zetten maar die hebben hun handen vol.

Het enige voordeel dat ik heb is dat ik niet gebonden ben aan de regels van de NVM en inderdaad eens flink kan spitten in de portefeuilles van mijn concurrenten.

 

En het is helemaal waar dat het qua markt niet het ideale moment is om opnieuw te starten. Aan de andere kant kan ik me goed profileren in deze tijd.

 

Kortom, dank je wel voor je bericht en ik denk dat je het goed snapt.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb er nog even over zitten denken en geloof dat naast mijn eerdere advies ook presentaties en seminars een goede manier kunnen zijn om je netwerk verder uit te bouwen en potentiële opdrachtgevers te ontmoeten.

 

Positioneer jezelf als lokale expert in de bedrijfshuisvesting en biedt je aan als spreker bij verschillende lokale clubs en organisaties. Veel nationale brancheorganisaties hebben ook regionale/lokale afdelingen en daar komen zeker ook mensen naartoe die of als huurder/koper of als verhuurder/verkoper geïnteresseerd zijn om je verhaal te horen.

 

Om het interessant te houden zou ik expres niets over je bedrijf vertellen en de diensten die je biedt, maar alleen informatie waar de toehoorder iets aan heeft, bijv leegstand percentages op lokaal niveau, gemiddelde huurprijzen, aspecten van panden die de verhuurbaarheid/verkoopbaarheid vergroten etc.

Link naar reactie
  • 0

Hee dank je wel voor jullie reacties! Het is goed om de zaak eens belicht te zien vanuit andere perspectieven! Vraag die me maar steeds bezig houdt is hoe het komt dat -net als consumenten- ondernemers de neiging hebben om "maar de grootste bedrijfsmakelaar" te kiezen. Terwijl je vastgoedobject dan in een enorme stapel van objecten terecht komt.

Seminars en presentaties geven is iets wat ik zeker ga oppakken! Daarvoor ben ik lid van diverse verenigingen en ondernemerskringen geworden.

 

Dan nogmaals voor jullie input.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 218 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.