• 0

Toepassing Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek

Hallo experts,

 

Ik ben bezig met het financiële plan van m'n ondernemingsplan. Nu heb ik een vraag aangaande de toepassing van de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek.

 

Ik hoop eind dit jaar open te gaan en verwacht plm 40.000 euro te investeren in de aanloop naar de opening. Denk daarbij aan investeringen in apparatuur, verbouwing, promotie e.d.

 

Nu kom ik er niet helemaal uit of ikhet bedrag ineens mag/moet toepassen om gebruik te kunnen maken van deze aftrek of dat stapsgewijs moet doen over de komende jaren a.d.h.v. de bedragen die ik afschrijf.

 

En, stel nu dat ik meer recht op aftrek heb dan dat ik btw dien af te dragen, kan ik dan het 'restant-recht' meenemen naar volgend jaar? Ik verwacht namelijk niet zo heel veel te verdienen in die laatste periode.

 

Ik zal zeker om tafel gaan met een accountant ter begeleiding, maar wil graag begrip van datgeen ik mee bezig ben opdoen.

 

Dank alvast!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ha Wouter,

 

allereerst: kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA) is een begrip uit de inkomstenbelasting. Dat heeft helemaal NIKS met btw te maken.

 

Dan: als jij 40.000 gaat investeren, neem ik aan dat jij dus 48.400 naar een winkel gaat brengen om apparatuur aan te schaffen. Op de factuur staat 8.400 aan btw, die vraag je terug in je btw-aangifte, hou je een investering van 40.000 over.

 

Het gaat spullen die je meerdere jaren in je onderneming gaat gebruiken, dus die 40.000 telt niet inééns als kosten, maar die gaat afgeschreven worden. Een accountant (vraag even aan Karen of je echt een accountant nodig hebt, misschien ben je beter af met een boekhouder/administrateur/fiscalist) kan berekenen hoeveel de afschrijvingskosten worden, maar je gaat pas afschrijven vanaf het moment van ingebruikname. Dat is belangrijk, stel dat je in november 40.000 investeert maar de zaak gaat pas open in februari (ik hoop het niet voor je) schrijf je dus vanaf februari af.

 

Daarnaast heb je, omdat je geinvesteerd hebt en de overheid DOL is op investeringen, recht op een extra aftrekpost, namelijk de KIA, van 28% (art 3.41 Wet IB)

De investeringsaftrek kent trouwens een paar adders onder het gras, zo kun je, als je de apparatuur nog niet in gebruik hebt genomen, nooit meer aftrek krijgen dan je betaald hebt, en komen sommige investeringen niet in aanmerking voor investeringsaftrek, reken je dus niet te snel te rijk.

Die investeringsaftrek is in beginsel eenmalig, in het jaar dat je de verplichting aangegaan bent.

 

 

 

Maar goed, al die hordes genomen, en recht op een KIA van 28% van 40k ofwel 11.200. Wat gebeurt daarmee?

Dat is een aftrekpost op je winst? Verwacht je in 2014 winst te maken? Je geeft zelf aan van niet. Dat betekent vermoedelijk dat je winst inclusief KIA onder de nul uit zal komen. Als je in 2014 ander inkomen hebt (loon, uitkering) waar die negatieve winst mee verrekend kan worden, daalt je belastbare inkomen en krijg je vermoedelijk wat ingehouden loonbelasting terug. Als je pech hebt, heeft de KIA nauwelijks invloed op de te betalen belasting. Dan kun je met kunst- en vliegwerk proberen om de KIA naar 2015 te krijgen (bijvoorbeeld door de apparatuur iets later aan te schaffen of iets later te betalen), maar het is natuurlijk de vraag of je er in dat jaar wél veel aan hebt.

 

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Geweldig Marcel! Thanks voor je antwoord!

 

Dus als ik het goed begrijp;

 

- Ik investeer 40.000 euro, en dit schrijf ik (voorbeeldshalve) in tien jaar af. 4000 euro per jaar.

- Ik verkoop voor 15.000 euro en koop in voor 3.000 euro met 4.000 euro overige kosten (voorbeedshalve)

 

 

Dan wordt het dus zo?

 

Omzet: 15.000

Inkoop: 3.000

Marge: 12.000

 

Kosten: 4.000

Afschrijving: 4.000

 

Resultaat: 4.000

 

Aftrekposten: 11.200 (28% van 40.000)

 

Belastbaar inkomen: -7.200

 

 

Correct? En hoe verhoudt zich dit dan precies tot de te betalen/reeds betaalde IB? Dat begrijp ik nog niet helemaal

 

Link naar reactie
  • 0

Dag Wouter

 

Als je in dat jaar geen ander inkomen had dan heb je een verlies in box 1. Dat verlies kan overigens nog groter worden als je de zelfstandigenaftrek, startersaftrek en de MKB winstvrijstelling toepast. Waarbij de MKW winstvrijstelling overigens andersom werkt. Bij verlies zorgt deze juist voor minder verlies. Maar het is geen optie dus dat moet je gewoon als verlaging van het verlies in je plan meenemen.

 

Een verlies in box 1 dat niet te verrekenen valt in hetzelfde jaar met ander inkomen in box 1, 3 of 2 (in die volgorde) wordt verrekend met inkomen uit de drie voorgaande jaren (oudste jaar eerst) en als dat ook niet (deels) kan (wegens geen of weinig inkomen in die jaren) dan wordt er voorwaarts verrekend voor maximaal 9 jaar met positief inkomen uit box 1.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 79 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.