• 0

ZPP en projecten in een BV

Hallo allemaal,

 

Ik loop al een tijdje met een vraag waar ik geen eenduidig antwoord op kan krijgen. Ik ben ZZP'er en verhuur me aan diverse klanten als projectleider en uitvoerder in de (af)bouw. Op dit moment krijg ik steeds vaker de vraag van zakelijke klanten en particulieren om projecten aan te nemen met hulp van mijn netwerk van onderaannemers. Ik ben aan het onderzoeken of ik de aangenomen projecten kan onderbrengen in een BV, aangezien deze buiten mijn core-business als zzp'er vallen. Volgens een bevriende fiscalist mag ik vanuit mijn eenmanszaak de uren die ik besteed aan de projecten factureren aan de BV. Vanuit de BV wordt geen DGA salaris uitgekeerd, vermogen blijft in de BV. Wel eventuele dividenduitkeringen in de toekomst.

 

Graag jullie visie of dit een haalbare constructie is.

 

Alvast bedankt voor jullie info!

 

SVH

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Misschien kan die bevriende fiscalist hier ook een garantie op geven, dan weet je dat je geramd zit.

 

De korte samenvatting:

als je meer dan 5% van de aandelen hebt van een BV én je werkt voor die BV, dan ben je bij die BV in loondienst. Je dient dan een salaris te genieten (en daar belasting over af te dragen) van 44k, tenzij je met de Belastingdienst overeenkomt dat het minder moet zijn, bijvoorbeeld omdat jouw functie in de markt 35k vangt, ik noem maar wat.

 

Dat zijn de regels. Dan het gezond verstand: als deze constructie toegestaan zou zijn, de aansprakelijkheid afschermen met een BV en tegelijkertijd alle fiscale voordelen trekken van een eenmanszaak, waarom doet dan niemand dit?

 

 

Inhoudelijk: dat het niet de core-business als zzp'er is, vind ik een matig argument om er dan maar een BV voor op te richten. Niemand verhindert jou om als zzp'er die projecten aan te nemen, sterker, men vráágt er zelfs om. Punt van aandacht is wel dat je, als je grote projecten draait met een stevig netwerk van onderaannemers, er wellicht ook meer risico op je af komt, en dat wil je goed afdekken. Een BV kan daar onderdeel van zijn, maar ook niet meer dan dat, en wellicht ben je in alle opzichten beter af met een goede verzekeringsadviseur.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Beste Marcel,

 

Bedankt voor je uitgebreide reactie, ik kan hier zeker weer mee verder. Het komt over of de werkzaamheden in de BV als bijzaak gelden, dit is echter niet het geval. Ik verwacht het tweede jaar +/- 200 - 300 k aan omzet te generen aan projecten in de BV. Aangezien het een totaal andere "handel" betreft dan mijn werk op urenbasis wilde ik het scheiden van de rest(natuurlijk ook met het oog op risicobeperking). Wellicht is het inderdaad beter om alles in mijn emz onder te brengen onder twee handelsnamen en mijn verzekeringen aan te passen op de veranderende omstandigheden. Nogmaals dank voor je reactie!

 

Gr. SVH

Link naar reactie
  • 0

Dag SVH

 

Om dat te kunnen 'scheiden' binnen je eenmanszaak is een misvatting. Binnen je eenmanszaak gaat alles op de grote hoop, zowel juridisch als fiscaal! Een extra handelsnaam doet fiscaal en juridisch helemaal niets voor je. Het is en blijft 1 eenmanszaak met jou privé als aansprakelijke partij.

 

Als je dan dergelijke projecten liever gescheiden wilt houden van privé en ZZP, richt dan inderdaad een BV-structuur op, maar wees wijs en laat je niet verleidend tot facturatie van je EMZ aan de BV. Doe gewoon wat je in de BV moet doen en geniet daar een salaris uit.

 

Gezien je verwachte omzet zou het best wel eens een goed idee kunnen zijn om dan alles (incl. je urenwerk) onder te brengen in een BV-structuur. Als ik het goed heb raak je met alle werkzaamheden voor de BV sowieso de haalbaarheid van 1.225 uur per jaar in je eenmanszaak kwijt zodat een BV waarin je alles doet een optie is die je moet overwegen.

 

groet en succes

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Beste Joost,

 

Ik weet dat handelsnamen in een email geen juridische of fiscale waarde hebben. Dit zou dan puur commerciële waarde hebben. Waarschijnlijk wordt mijn tijd 40-60 verdeeld tussen bv en eenmanszaak, Is het dan ook niet zo dat ik een dga salaris mag hanteren van 40%?

 

Gr SVH

Link naar reactie
  • 0

Dag SVH

 

Waarom zou je een DGA loon willen van 40%? Met toestemming van de fiscus kan het, maar waarom zou je dat willen? Dan geef je immers ook toe dat je voor je EMZ maar 60% werkt. Haal je dan de 1.225 uur nog?

 

Los daarvan is het maar de vraag of de fiscus instemt. Parttime DGA loon staat nergens in de wet dus je bent volledig overgeleverd aan de uitspraak van de fiscus. En als die jouw verhaal lezen over factureren van je EMZ aan de BV dan kun je er donder op zeggen dat ze die vlieger niet op laten gaan.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 129 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.