• 0

BV failliet, moet nu privé de lening afbetalen, belastingvoordelen?

Ik ben in 2006 begonnen met een eenmanszaak dit is in 2008 overgegaan in bv. Nu had ik als eenmanszaak een lening bij de bank van 50.000 euro. Dit bedrag is na overdracht aan bv. Op mijn prive blijven staan ipv overgebracht na bv.

Kan ik dit afschrijven in box 1? ( inmiddels is dit opgelopen door rente na iets meer van 62000 euro.

 

Ook heb ik in 2008 en 2009 mijn inkomen als DGA voor gemiddeld 60% als investering in het bedrijf gestopt. Kan ik dit afschrijven in box 1?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik ben in 2006 begonnen met een eenmanszaak dit is in 2008 overgegaan in bv. Nu had ik als eenmanszaak een lening bij de bank van 50.000 euro. Dit bedrag is na overdracht aan bv. Op mijn prive blijven staan ipv overgebracht na bv.

Kan ik dit afschrijven in box 1? ( inmiddels is dit opgelopen door rente na iets meer van 62000 euro.

 

Ook heb ik in 2008 en 2009 mijn inkomen als DGA voor gemiddeld 60% als investering in het bedrijf gestopt. Kan ik dit afschrijven in box 1?

 

 

Dag Jan

 

De fiscale inbreng van jouw EMZ in een BV heeft niets van doen met het feit dat je lening bij de bank nooit omgezet is. Dat laatste is een juridische kwestie tussen jou en de bank.

 

Fiscaal is de lening - naar ik aanneem - mee de BV ingegaan. Dat maakt het dus een schuld van de BV waarvoor jou mede-aansprakelijkheid draagt. Het is dus ook de BV die de aflossing en rente mag betalen aan de bank en dat via de eigen boekhouding kan doen.

 

Of begrijp ik je verkeerd en is de lening ook fiscaal niet mee de BV ingegaan?

 

In dat laatste geval is de lening dus van je eenmanszaak naar box 3 gegaan. Dus ook dan geen aftrek in box 1.

 

Wordt de lening nu opgeëist door de bank?

 

groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

lening is nooit bij de bv ingebracht. De lening is aangegaan vanuit de eenmanszaak en dus op mij prive verhaalbaar.

 

Wat misschien nog wel een rol speelt is dat het gaat om een doorlopend krediet. En ik pas gebruik van het krediet heb gemaakt na 2008 (dus toen het al een bv was).

 

Ja de lening wordt nu opgeëist.

Link naar reactie
  • 0

Dag Jan

 

Heb je de opnames uit de lening ook echt gebruikt voor de BV? En hoe is dat verwerkt in de administratie en aangiftes VPB van de BV? Is het aantoonbaar dat het uitgaven van de BV zijn?

 

Als je privé geld leent en dat geld vervolgens uitgeeft in je BV dan bouw je een vordering op je BV op. Als die vordering ook echt zakelijk is (rente, aflossing, zekerheden, contract) dan kan sprake zijn van een zogenaamde terbeschikkingstelling (TBS). Als de lening door de bank opgeëist wordt en de BV kan de opgebouwde schuld aan jou niet voldoen dan is sprake van een verlies uit TBS. Een verlies dat in box 1 van je IB-aangifte aftrekbaar is. Maar dus alleen als de lening ook op zakelijke gronden rust.

 

MAAR, wat ik vaak lees, is dat de fiscus het standpunt inneemt dat er geen sprake is van TBS omdat de lening aan de BV niet zakelijk is. De hamvraag is dus of en hoe de zakelijkheid van de lening aan de BV door jou is gewaarborgd?

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Als het een (onzakelijke) lening betreft, dan heb je de rente moeten aangeven in box 1 (TBS). De afwaardering van een onzakelijke lening is echter niet in box 1 aftrekbaar. Wel kun je, door bijvoorbeeld kwijtschelding, ervoor zorgen dat daarmee de verkrijgingsprijs van de aandelen wordt verhoogd. Dat levert dan bij liquidatie of verkoop een (extra) verlies in box 2 op. Dan krijg je in ieder geval nog iets terug van de fiscus (afhankelijk van je fiscale positie uiteraard, er moet wel op enig moment inkomen tegenover staan om het mee te kunnen verrekenen).

 

Ook als het een borgstelling of hoofdelijke aansprakelijkheid betreft, kun je in box 2 terechtkomen. Het is echter fiscaal-technisch een ingewikkeld onderwerp, waar de geleerden ook nog niet helemaal over uit zijn. Het kan geen kwaad om daar iemand naar te laten kijken die dat vaker heeft gezien.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Begrijp ik goed, omdat mijn aandelen helemaal geen waarde meer heeft omdat het bedrijf failliet is gegaan na de brand. Ik de waarde van mijn aandelen in box 2 kan afschrijven?

 

Komt allemaal wat raar over mijn vragen misschien. maar mijn oude boekhouder heeft sinds de brand niks meer willen doen. En de boekhouder die van alles heeft beloofd te regelen heeft alleen steeds de fiscus uitstel gevraagd en niks ondernomen (behalve rekeningen sturen).

 

groot nadeel is dat een groot deel van de boekhouding samen met de brand is vergaan.

 

Dus probeer nu zelf een weg te zoeken naar oplossingen die wel worden geaccepteerd door de fiscus.

Ik wil pas weer verder ondernemen als alles op de rit is en ik weet wat ik kan verwachten.

Link naar reactie
  • 0

Dan had de beheer bv mee getekend deze hing er boven. onder deze bv hingen nog meer bv die voldoende kan afdekken.

 

lening is nooit bij de bv ingebracht.

 

Als de lening wel in de BV was ingebracht dan had de bank dat alleen gedaan als je "in prive" meetekent, en dan hadden ze het net als nu gewoon bij jou prive kunnen opeisen. Ik wil zeggen, het maakt geen verschil of de lening wel of niet in de BV is ingebracht.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dan had de beheer bv mee getekend deze hing er boven. onder deze bv hingen nog meer bv die voldoende kan afdekken.

 

Je kunt rustig van mij aannemen dat hoeveel BV's je er ook boven en/of tussen hebt, de bank laat jou in prive meetekenen zodat je prive aansprakelijk bent voor de lening. Gaat de BV dan failliet, dan kom jij met lening en al bij de afdeling "bijzonder beheer" van de bank, waar Nieuwsuur vanavond een item over had.

Link naar reactie
  • 0

Als de lening wel in de BV was ingebracht dan had de bank dat alleen gedaan als je "in prive" meetekent, en dan hadden ze het net als nu gewoon bij jou prive kunnen opeisen. Ik wil zeggen, het maakt geen verschil of de lening wel of niet in de BV is ingebracht.

Dat ligt er natuurlijk maar aan of je dan als borg tekent of als hoofdelijk schuldenaar.

 

-Edit- titel niet goed gelezen...BV failliet, dus dan heb je gelijk dat het niet uit zou maken.

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie
  • 0

Begrijp ik goed, omdat mijn aandelen helemaal geen waarde meer heeft omdat het bedrijf failliet is gegaan na de brand. Ik de waarde van mijn aandelen in box 2 kan afschrijven?

Dat hangt van de structuur af. Wat wel en niet kan is in dit soort situaties nogal afhankelijk van de details, die hier en daar wat ontbreken. De waarde van de aandelen afschrijven kan niet, maar bij vervreemding (waaronder ook liquidatie valt) van de aandelen waarin je een direct belang hebt, volgt eindafrekening in box 2, inclusief het verlies op eventueel onzakelijke leningen. Als gezegd, zakelijke leningen vallen daar in beginsel niet in.

Dan had de beheer bv mee getekend deze hing er boven. onder deze bv hingen nog meer bv die voldoende kan afdekken.

Hoe zit dit bijvoorbeeld? Als daar nog wat van over is en je nu geen directe belangen afwikkelt (maar alleen indirecte belangen in dochtervennootschappen), dan heb je nu nog geen resultaat in box 2.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 213 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.