• 0

Formule berekenen kosten eigen bedrijfspand?

Goedemorgen!

 

Wegens groei zijn wij op dit moment aan het onderzoeken of het interessant is om zelf een pand aan te schaffen in plaats van maar te blijven huren. Wij zullen dit met eigen kapitaal doen (althans, dat is de insteek). Is er iemand op het forum die mij meer kan vertellen over alle bijkomende kosten?

Is er bijvoorbeeld een formule die een (ruime) indicatie geeft van de kosten per m2?

 

Alvast bedankt voor de reacties.

 

PS : Ik snap dat het makkelijker is om gelijk een makelaar in te schakelen etc, maar we zijn op dit moment echt nog aan het orienteren, en willen gewoon een ruwe indicatie om daar eventuele verdere plannen op te bouwen.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik kan je aanraden om rechtstreeks te onderhandelen met een eigenaar.

Veel eigenaren zijn tegenwoordig bereid voor alleen de servicekosten te verhuren.

 

Een makelaar verdiend hier niet aan waardoor de waarschijnlijkheid dat hij je dit zou aanbieden kleiner is.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Eigenaarslasten zijn:

opstalverzekering

onderhoud, verbouwingen

eventuele keuringen van installaties

onroerende zaak belasting

waterschapslasten

 

verder moet je voor de aankoop rekening houden met overdrachtsbelasting, notariskosten, makelaar/taxateurkosten

 

Als je het met eigen kapitaal financiert moet je er rekening mee houden dat dit geld blijvend vast zit in 'stenen' en moet je er zeker van zijn dat je het niet op korte termijn nodig hebt en/of dat je indien je wel kapitaal nodig hebt daarvoor financiering kunt krijgen

 

Laat je goed informeren over de courantheid van het object dat je eventueel aan wilt kopen. Als je een object hebt wat voor jullie geschikt is en je weet zeker dat je het nog minimaal 8 a 10 jaar zelf kunt gebruiken dan zou koop best interessant kunnen zijn. Als jullie blijven groeien en je over 2 jaar weer iets anders nodig hebt dan zou blijvend huren wel eens slimmer kunnen zijn. Een en ander hangt natuurlijk van meerdere factoren af.

 

ahqbeheer: participatie, vastgoed, advies en coaching

www.websitevanons.nl leverancier van brand spinazie

Link naar reactie
  • 0

Is er bijvoorbeeld een formule die een (ruime) indicatie geeft van de kosten per m2?

 

Dingen zijn natuurlijk afhankelijk van veel zaken

maar ter indicatie toch enkele ratio-vuistregels.

In mijn regio

kost een kantoor bouwen uiteindelijk ca. E 1300,-/m2

is de huurprijs ca. E 110,-/m2/jr,

is de taxatie van de marktwaarde ca. 11x de jaarhuur (maar er wordt ook verkocht voor 7x de jaarhuur)

(overigens....bouwen van kantoor kost dus momenteel meer dan de marktwaarde na realisatie is !)

en is service/onderhoud ca. 25% van de huurprijs.

 

Als iemand andere ratio's kent/hanteert verneem ik dat graag hier...

 

Link naar reactie
  • 0
kost een kantoor bouwen uiteindelijk ca. E 1300,-/m2

Klopt wel redelijk zo te zien. Als hele ruwe vuistregel voor (her)bouwwaarde (=te verzekeren waarde) standaard kantoor hanteer ik € 1.250 / m2, maar dat is dan exclusief de aanschaf waarde van de grond en bouwrijp maken

 

Ik was huurder in een pand van 1600 m2 waarvoor ik ook de opstalverzekering mocht verzorgen. De herbouwwaarde taxatie kwam - uit op € 2.000.000,- en laat dat nou exact € 1.250 / m2 zijn.

 

Is de huurprijs ca. E 110,-/m2/jr,

Dat was destijds inderdaad de exacte huurprijs! ;) Maar vanwege de leegstand zijn flinke kortingen nu onderhandelbaar. Ik ken een ICT ondernemer die nu huurt voor E 80 m2/jr

 

en is service/onderhoud ca. 25% van de huurprijs.

Die vuistregel ken ik niet, heb ik hooguit zijdelings mee te maken bij bepalen bedrijfsschadebelang.

Servicekosten zijn erg sterk afhankelijk van de voorzieningen van het pand zelf en de energiezuinigheid. Slecht energielabel, dure topkoeling of airco en een lift maakt de servicekosten een hoger.

Wat bij servicekosten vooral van belang is - voor zowel huurder, verhuurder als koper - is een goede inschatting van die kosten. Niets is zo vervelend als achteraf bij afrekening te moeten constateren dat het voorschot E 20 m2/jr is maar de werkelijke kosten E 40 m2/jr.

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 167 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.