• 0

Privacy wet, foto gebruiken

Heey,

 

op de site van mijn VOF wil ik een aantal fotos plaatsen. Mijn ouders wezen mij er wel op dat dit van de privacywet misschien niet mag. Het gaat b.v. om een meisje (geen idee wie) die op een foto staat die ik laat zien. Is het zo dat ik moet vermelden waar deze foto hoort te staan? Zou ik contact moeten opnemen met die meid, oftewel de foto verwijderen omdat ik geen gegevens weet, of mag je als ondernemer elke foto gebruiken voor commerciele doeleinden? b.v. foto's op affiches van personen..

 

Ik zou hier graag wat meer informatie over willen hebben. Op postbus51 vond ik echter nix helaas..

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je ouders hebben gelijk, in dit geval gaat het om het portret recht.

De foto mag je alleen plaatsen met toestemming van degene die op de foto staat.

 

Je kunt het beste rechtenvrije beelden aankopen via bv.

 

www.nfprechtenvrij.nl

www.fontshop.nl

www.theirishimagecollection.ie

www.kursiv.ch

 

NFP heeft vooral typisch Nederlandse foto's.

Bij Fontshop,Kursiv enTIIC kun je zoeken in internationale imagedatabases en landspecifiek CH en Eire.

 

Denk eraan dat de laagste resolutie al goed genoeg is voor internet.

Link naar reactie
  • 0

Je zou ook http://www.sxc.hu/ kunnen bekijken. Op deze site zijn inmiddels meer dan 110.000 foto's te downloaden, waarvan een groot deel ook voor commercieel gebruik gratis toe te passen is. De meesten zijn behoorlijk hi-res voor webdesignbegrippen (1280x1024, vaak nog groter).

 

Probleem bij deze site is wel dat je bepaalde foto's vrij vaak elders op het internet tegen zult komen, zeker de wat spaarzamere foto's op zakelijk gebied.

Vind je dat niet zo'n punt, dan kun je hiermee in ieder geval goed uit te voeten zonder je zorgen te hoeven maken over portretrecht, auteursrecht en dergelijke.

eBase - Portal voor de internetbranche

• nieuws • internetbureaus • opdrachtgevers • branches • nieuwe websites • gratis vacaturebank •

Link naar reactie
  • 0

SXC is erg handig inderdaad, dan weet je dat het goed zit.

 

De foto die je nu hebt mag je niet gebruiken zonder toestemming van de fotograaf. Ik weet verder niet wie erop staat, maar in het algemeen moet je toestemming hebben van de fotograaf, niet van het gefotografeerde.

 

Portretrecht geldt toch alleen voor bekende personen, of niet?

Link naar reactie
  • 0

@willemj In de royalty free en royalty managed wereld is men allergisch voor beelden waar iemand duidelijk op staat, maar waar de fotograaf geen bewijs van kan overleggen dat de gefotografeerde toestemming geeft voor publicatie.

De achterliggende gronden zijn duidelijk (rechtzaken), ook in "de leugen regeert" kwam een gevalletje schending van portretrecht voorbij.

Een rechtzaak kost tijd en geld, waarom zou je dat op je hals halen als je voor weinig tot niets beelden kunt downloaden van internet die je wel mag gebruiken.

 

Het valt mij tegen dat mensen die in de webdesignwereld zitten hier zo slecht van op de hoogte zijn.

Een puntje van aandacht !

 

 

Link naar reactie
  • 0
@willemj In de royalty free en royalty managed wereld is men allergisch voor beelden waar iemand duidelijk op staat, maar waar de fotograaf geen bewijs van kan overleggen dat de gefotografeerde toestemming geeft voor publicatie.

 

En helemaal terecht. Er staat dan ook 'redelijk belang'. Ben geen jurist maar bij het plaatsen van een portret zoals de OP het noemt lijkt me dat er sprake kan zijn van redelijk belang. Ik reageerde op de vraag van BenM of portrechtrecht alleen van toepassing was op bekende Nederlanders.

 

Ik kan me overigens niet voorstellen dat wanneer ik een foto op m'n site plaats van een aantal zakenmensen in pak in een ruimere context dat er nog steeds een redelijk belang is. Tenzij er een (erg) bekende ondernemer tussen zit. Maar dan nog ben ik het met je eens dat je beter het zekere voor het onzekere kunt nemen.

Link naar reactie
  • 0

Het valt mij tegen dat mensen die in de webdesignwereld zitten hier zo slecht van op de hoogte zijn.

Een puntje van aandacht !

 

Op zich heb je daar wel gelijk in, al is vaak wel duidelijk als je iets expliciet wel mag gebruiken, bijvoorbeeld van een gratis stock als SXC. Eerlijkgezegd zou ik me er niet aan wagen een foto van een persoon (prominent) te verwerken zonder verder te weten wie het is...

Link naar reactie
  • 0

SXC wordt meerdere keren genoemd, maar ik raad je wel aan om per foto even te kijken of`deze ook daadwerkelijk vrij is voor commercieel gebruik. Er zijn meerdere professionele fotografen die hun foto's wel op SXC plaatsen, maar een vergoeding vragen zodra je een foto voor een website wil gebruiken. Onder de foto's staat vermeldt of deze geheel dan wel ten dele vrij voor gebruik zijn.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Kassa !!

 

Bericht van vandaag op nu.nl

 

Miljonair dankzij koffieverpakking

 

Uitgegeven: 1 februari 2005 08:29

LOS ANGELES - "U lijkt sprekend op de man op mijn pak koffie", zei een vrouw bijna drie jaar geleden tegen de Amerikaan Russell Christoff. Christoff wist niet waar ze het over had, maar hij ging snel koffie kopen. Zijn foto stond tot zijn verbazing op de verpakking van Taster's Choice van de firma Nestlé-USA.

 

Voor Christoff bleek dit een feest der herkenning. Een rechter in Los Angeles heeft Nestlé opgedragen Christoff 15,6 miljoen dollar uit te keren omdat de foto zonder zijn instemming jarenlang op verpakkingen is afgedrukt. Het is een foto uit 1986 toen Christoff nog fotomodel en acteur was. Ooit nam een fotograaf die voor Nestlé op pad was foto's van Christoff. Maar de fotograaf liet net als Nestlé niets meer van zich horen.

 

Het dagblad The Los Angeles Times berichtte dinsdag dat de firma na de behandeling van de zaak afgelopen week in beroep wil gaan.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 153 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.