• 0

In Europa verkopen via Amazon.com - is dat wat?

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

Op de verschillende duitse forums zoals bv sellerforum.de blijkt dat de meeste duitse verkopers bij Amazon niet al te gelukkig zijn met marges / kosten die Amazon berekent. In het bijzonder bij de verkoop van boeken is er in de afgelopen maanden een strijd ontstaan tussen Amazon en de uitgevers omdat Amazon de marge van nu 30% wil verhogen naar 50%.

 

Verder vraag ik me persoonlijk af of het wel verstandig is dit platform te gebruiken. Als verkoper geef je alle gegevens met betrekking tot je verkopen af. Ze weten precies welk artikel er in je assortiment het beste loopt.

 

Als verkoper heb je een assortiment nodig. Heb je uit een assortiment van bv 50 artikelen er 1 of 2 bij die bijzonder goed lopen, heb je de kans dat Amazon deze zelf tegen een lagere prijs gaat aanbieden. Omdat Amazon zelf geen ruim assortiment nodig heeft, hebben ze het voordeel dat ze alleen fast movers verkopen en dus een gering risico lopen. Als verkoper van dit product verlies je dan een van je omzet sterkste artikelen en kun je bij Amazon alleen nog maar artikelen met een lagere omzetsnelheid kwijt.

 

Wat is het alternatief? Dat is een vraag die zich vele duitse webshop stellen. Niet via Amazon verkopen? Moeilijk omdat een groot gedeelte van de omzet via Amazon behaald wordt.

 

Toch via Amazon verkopen, met het risico dat je omzetsterke artikelen binnenkort goedkoper door Amazon worden aangeboden? Een dilemma voor velen. Uiteindelijk beslissen de meeste Webshops ervoor om bij Amazon te blijven en verder uitgeloogd te worden totdat het niet meer gaat omdat er nauwelijks nog winst gemaakt kan worden.

 

Verder is er nog veel kritiek op het feit dat Amazon in Duitsland nauwelijks belasting betaalt door de, overigens legale, constructies van bedrijven die ze hebben. De winsten worden verschoven naar landen met een lage belasting. Maar goed, dat zal voor de meeste verkopers voor de beslissing wel of niet op Amazon verkopen niet van wezenlijk belang zijn. Daar staan de directe eigen inkomsten voorop.

 

Gelukkig hoef ik die beslissing daar wel of niet verkopen niet te nemen. De beslissing daar niet te kopen heb ik voor mezelf al genomen. Misschien ben ik een dief van mijn eigen portemonnaie maar ik zie een groot gevaar voor de hele middenstand als de ontwikkeling van Amazon niet gestopt wordt. Hetzelfde geldt voor Zalando.

 

Overigens staat het beeoordelingssysteem van Amazon ook zwaar onder kritiek en voelen veel verkopers zich gechanteerd. Als je een klacht niet snel naar de volste tevredenheid van Amazon oplost heb je meteen een negatieve beoordeling tepakken. Of de door Amazon gewenste oplossing van klachten redelijk is, wordt door velen in de forums ook betwijfeld.

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
  • 0

Ik heb 2 klanten in Nederland die de verkoop van hun in China geproduceerde kleding en -accessoires (met name lederwaren, tassen, riemen etc) in Europa volledig laten verlopen via Amazon, en er erg tevreden over zijn.

Nog niet gehoord dat ze concurrentie van Amazon zelf krijgen, maar dat komt wellicht ook omdat het beide pientere (van origine Chinese) dames betreft die hun productie/inkoop lokaal goed regelen.

 

Misschien ben ik een dief van mijn eigen portemonnaie maar ik zie een groot gevaar voor de hele middenstand als de ontwikkeling van Amazon niet gestopt wordt. Hetzelfde geldt voor Zalando.

Yep, net als de elektrische trein een groot gevaar vormde voor de stokers ::)

 

FF serieus, andere discussie, maar dat ligt vooral aan het gros van de middenstand zelf: de Zalando's en Amazon concurreren niet alleen op prijs, maar vooral ook op het gemak van de couch-shopper. De traditionele middenstand doet té weinig om die couch-shopper te verleiden toch in een winkel te stappen.

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Ik geef je volledig gelijk als je modeartikelen of niche producten verkoopt Norbert. Dat is voor een bedrijf als Amazon niet interessant genoeg of zelfs onmogelijk omdat het hier vaak om beschermde modellen gaat.

 

Maar als je echter gewone gebruiksartikelen zoals bv LED verlichting, huishoud apparatuur, GSM toebehoor, kantoorartikelen, speelgoed en andere dingen verkoopt die niet gekocht worden omdat het trendy is, loop je wezenlijk meer risico dat Amazon binnenkort hetzelfde gaat aanbieden.

 

Voor je klanten met kleding en - accessoires zie ik inderdaad geen gevaar.

 

Welk groter gemak heeft de couch-shopper bij Amazon en Zalando ten opzichte van de zelfstandige webshops die niet bij Amazon zijn aangesloten?

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
  • 0

Dat de middenstand een algemeen probleem heeft met het feit dat de couch-shoppers, zoals jij die noemt, en die toch vaak eerst naar een winkel gaan om zich daar een half uur of langer kostenloos te laten voorlichten en daarna de goedkoopste aanbieding in het internet zoeken, om daar dan te bestellen, is een bekend euvel dat niet zo gemakkelijk op te lossen is.

 

Ik geloof echter, dat die klanten het bij Amazon gemakkelijker hebben en dat de condities, die Amazon bij de webshops bedingt, de problemen voor de middenstand (winkels) en de webshops alleen nog maar vergroten.

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
  • 0

Het is bekend dat er geschoven en gegoocheld wordt met cijfers. Bovendien, waarom zou Amazon verlies gaan lijden door een product zelf goedkoper, ja zelfs met verlies, te gaan verkopen als ze met de verkoop van hetzelfde product door anderen goed geld kunnen verdienen? Lijkt me een beetje onlogisch om dat te doen. Iedere zakenman met een gezond verstand zou een deel van de winst van de ander nemen en niet het verlies door het zelf te doen. Het is ook nog steeds niet zo dat ze de klanten nou eens willen verwennen door iets onder de prijs te verkopen.

 

Amazon biedt geen enkel product exclusief aan. Er zijn altijd wel mededingers die hetzelfde aanbieden. Dus vreten ze de winst bij de resellers wel degelijk op als ze het zelf gaan verkopen. En wel helemaal met een product waar ze zelf verlies op maken.

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
  • 0

ik overweeg al lang of ik ga mijn producten( zijden bedlinnen, zijden kussenslopen, zijden sjaals...)via Amazon verkopen, special in Duitsland omdat ik weet niet hoe ik mijn producten kan promoten in Duitsland. Ik vrees over de hoog onkosten en twijfel over of Aamzon me meer klanten zal leveren.

 

[Mod edit: link naar eigen site uit topic verwijderd, kan in profielinfo en/of signature]

Link naar reactie
  • 0

Mijns inziens is het super interessant om je producten op Amazon aan te bieden. Ik verkoop al jaren mijn producten via Amazon en heb er recent zelfs een boek over geschreven: Verover Europa via Amazon.

Je kunt echt heel eenvoudig je producten in heel Europa verkopen zonder dat je daar investeringen voor hoeft te doen of dat je met taalbarrières te maken krijgt.

De fees die Amazon rekent zijn gelijk aan die van Bol.com. Deze variëren tussen de 7 en 15% per gerealiseerde verkoop en zijn afhankelijk van de categorie waarin het product valt. Zijn deze fees hoog? Mijns inziens niet. Ik heb zelf een webshop in Nederland en als ik de marketingkosten, betaalkosten, hosting enz (kosten die je allemaal niet hebt op Amazon) optel kom ik ook makkelijk aan die 15%. Verkopen op Amazon biedt mijns inziens op dit moment alleen maar kansen.

 

 

 

Verkoper op Amazon en auteur van het boek: Verover Europa via Amazon.(www.verovereuropa.nl)

Link naar reactie
  • 0

Soms is de dialoog lastig te volgen.

 

Waarom zou Amazon verlies gaan lijden door een product zelf goedkoper, ja zelfs met verlies, te gaan verkopen als ze met de verkoop van hetzelfde product door anderen goed geld kunnen verdienen? Lijkt me een beetje onlogisch om dat te doen. Iedere zakenman met een gezond verstand zou een deel van de winst van de ander nemen en niet het verlies door het zelf te doen. Het is ook nog steeds niet zo dat ze de klanten nou eens willen verwennen door iets onder de prijs te verkopen.

Forester stelt dat Amazon veel verlies maakt op zijn eigen assortiment en veel winst maakt op artikelen die door derden verkocht worden. Dat spreekt Amazon ook niet tegen. Hun doel is groot te worden, desnoods met loss-leaders. Dat is ook een logica, al doet een zakenman met gezond verstand iets anders. Het maakt Amazon wel gevaarlijk, dat gaf je eerder al aan.

 

Maar als je echter gewone gebruiksartikelen zoals bv LED verlichting, huishoud apparatuur, GSM toebehoor, kantoorartikelen, speelgoed en andere dingen verkoopt die niet gekocht worden omdat het trendy is, loop je wezenlijk meer risico dat Amazon binnenkort hetzelfde gaat aanbieden.

Hoe reëel is het risico dat Amazon ook in Europa de succesnummers kopieert en zijn partners wegconcurreert? Volgens mij zijn daar enkele voorbeelden van bekend en het is dus interessant om naar de ervaringen van resellers te kijken. Het merendeel daarvan verkoopt gebruiksartikelen, dus die zijn blijkbaar niet allemaal getroffen door het copy-virus.

 

De top-tien merchants van Amazon’s marktplaats in Engeland, Duitsland, Frankrijk, Spanje, Italië of zelfs de VS verhandelt overwegend entertainmentproducten, electronics of gadgets. Het zijn vrijwel allemaal commodities, volstrekt uitwisselbare producten. Topverkoper in Europa is KW Commerce dat vooral smartphone-accessoires aan de man brengt.

 

 

 

 

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
Ik verkoop al jaren mijn producten via Amazon en heb er recent zelfs een boek over geschreven: Verover Europa via Amazon.

 

Mijn advies: zet een link naar je website in je signatuur (via 'mijn profiel') en suggereer aan de mods dat ze van al die Amazon-vragen een verzameltopic maken. Dat is een verrijking van dit forum, waar jouw ervaring een prima bijdrage kan zijn.

 

Heb je meteen meegemaakt dat links in je reactie verwijderd worden. ;)

 

Reclame in je handtekening is wel toegestaan, mist je het binnen drie regels houdt.

 

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
Ik verkoop al jaren mijn producten via Amazon en heb er recent zelfs een boek over geschreven: Verover Europa via Amazon.

 

Zeker interessant en ook erg benieuwd naar de link.

 

Vwb Amazon, vernam ik van mijn SEO expert dat het een onderdeel moet zijn van je totale sales plan. Ranken duurt minimaal 6 maanden op Google, als het niet langer is. De concurrentie is immers zeer groot. Door in de tussentijd Adwords te draaien en al direct vindbaar te zijn op Amazon, kan je de SEO kosten neutraal maken en mogelijk zelfs op gaan verdienen.

 

Helemaal na het lezen van het onderstaande argument, lijkt Amazon mij een must-do.

 

De fees die Amazon rekent zijn gelijk aan die van Bol.com. Deze variëren tussen de 7 en 15% per gerealiseerde verkoop en zijn afhankelijk van de categorie waarin het product valt. Zijn deze fees hoog? Mijns inziens niet. Ik heb zelf een webshop in Nederland en als ik de marketingkosten, betaalkosten, hosting enz (kosten die je allemaal niet hebt op Amazon) optel kom ik ook makkelijk aan die 15%. Verkopen op Amazon biedt mijns inziens op dit moment alleen maar kansen.
Link naar reactie
  • 0

Ik ben van mening dat Amazon een onderdeel is van je marketingmix. Als jij niet op Amazon verkoopt, doet een andere concurrent dit. Ik heb al verscheidene bedrijven succesvol ondersteund bij het verkopen op Amazon. Amazon is de nummer 1 webshop in Duitsland. Amazon heeft meer omzet gegenereert dan de top 2 t/m 10 samen in Duitsland. Meer dan 50% van de Duitser die online op zoek is naar een product gaat naar Amazon omdat voor hen een betrouwbaar platform is.

 

Daarbij maak je gebruik van de hoge SEO-posities van Amazon waar je jarenlang met een webshop in moet investeren. Vergeet ook niet dat het je indirect ook verkeer oplevert op je webshop. Consumenten komen je bedrijfsnaam tegen en gaan daarna opzoek op Google.

Nam Nguyen - Amazon-consultant

http://namnguyen.nl & http://dexport.nl

Link naar reactie
  • 0

 

Welkom op HL Nam!

 

Vergeet niet om je weblog in je signatuur op te nemen als die online is. Volgens mij heb jij interessante tips voor ondernemers die op Amazon willen verkopen. En die tips tellen ook mee voor Bol.com, dat exact dezelfde tarieven hanteert als Amazon (18% voor jewelry) - niet toevallig.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Hoi,

 

Ik zit eraan te denken om producten te verkopen via Amazon in de US. Ben nog niet gestart, dus is helemaal nieuw. Denken jullie dat dit slim is of kun je bv beter in Duitsland beginnen? Heb een cursus gevolgd en die is namelijk vooral gericht op verkopen in de US, en vraag me af hoe anders het is in bv Duitsland.

Wat is jullie ervaring met liability in de US? Aparte verzekering?

 

Bedankt! Groetjes, Lara

Link naar reactie
  • 0

Vandaag een mailtje van Amazon gehad:

 

Sehr geehrter Produktanzeigen - Partner,

 

wir danken Ihnen für die Nutzung von Amazon Produktanzeigen, müssen Sie aber darüber informieren, dass wir die Produktanzeigen am 31. Oktober 2015 einstellen werden. Sie werden danach noch bis 31. Dezember 2015 Zugriff auf Ihr Konto haben, um Werbungsberichte abrufen zu können. Eventuell noch vorhandenes Guthaben für Klicks wird am 31.Oktober 2015 verfallen.

 

Wir empfehlen Ihnen, rechtzeitig alle für Sie relevanten Werbungsberichte in Seller Central unter Berichte/Werbungsberichte herunterzuladen. Weitere Information finden Sie auf unserer Hilfeseite. Mit Ihren Fragen können Sie sich wie gewohnt direkt über Ihr Konto an den Verkäuferservice wenden. Falls Sie nicht bereits direkt auf amazon.de verkaufen und immer noch Interesse daran haben, Ihre Produkte auf amazon.de anzubieten, empfehlen wir Ihnen, sich über Verkaufen bei Amazon zu informieren, was Ihnen auch die Möglichkeit bietet, Gesponserte Produkte einzusetzen.

 

Vielen Dank für Ihr Vertrauen in Amazon Produktanzeigen und weiterhin viel Erfolg.

 

Mit freundlichen Grüßen,

Ihr Produktanzeigen Team

 

Weitere Fragen und Antworten über Produktanzeigen?

 

 

Dear Product Ads Partner,

 

Effective October 31, 2015, we will be discontinuing Amazon Product Ads. While your ads will no longer be visible on Amazon as of that date, you may access your performance reports through December 31, 2015. Any unused promotional credit will expire at latest on October 31, 2015.

 

We recommend you download your relevant performance data in Seller Central (Reports/Advertising Reports). You will find more information on our FAQ page. If you have questions or need assistance, Seller Support is available to help you. If you are not already an Amazon Seller and interested in selling your products on amazon.co.uk, we encourage you to consider Selling on Amazon, which includes other advertising solutions like Sponsored Products

 

Thank your for advertising with Amazon Product Ads, we value your business and regret any inconvenience this change may cause. We wish you continued success.

Best Regards,

Your Product Ads team

 

Koelvest.nl voor mensen die last hebben van de warmte. Denk hierbij aan magazijnmedewerkers, werknemers in de industrie, mensen met MS en motorrijders.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 112 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.