• 0

Sommatiev wijziging bedrijfsnaaam

Ik heb al een tijdje mot met een stichting. Vandaag ontving een brief van deze stichting met daarin:

 

"Wij sommeren u om binnen 5 dagen na dagtekening uw bedrijfsnaam te wijzigen"

 

Mag een stichting zonder tussenkomst van een jurist/rechter mij zomaar sommeren? Is dat niet buiten je gezag?

 

Ik mag toch ook niet op persoonlijke titel een bon uitschrijven of iemand aanhouden? Wie heeft voor mij een antwoord.

 

 

Bedankt

Het gaat er niet om wat je bent, maar om wie je bent...

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik mag jou toch ook sommeren om 10.000 euro aan mij te betalen? Of je dat ook wil/doet moet je zelf weten. Je mag zelf beoordelen of een betaling echt verschuldigd is of niet. Echter, als de betaling verschuldigd is en je betaalt deze niet, loop je natuurlijk het risico dat de rechter je uiteindelijk veroordeelt tot betaling. Tot die tijd kan je het zelf bepalen, sommatie of niet.

Link naar reactie
  • 0

Ik sommeer je bij deze om op je hoofd te staan.

 

Voor zo'n sommatie heb ik geen rechter nodig. Je kunt m'n sommatie echter rustig negeren als je het niet met de gestelde eis eens bent en meent dat je daarin juridisch in je recht staat.

 

Als jij mijn huis binnenloopt, kan ik je sommeren naar buiten te gaan. Als je dat niet doet, dan kun je later bij een juridisch conflict daarover nooit beweren dat ik je niet heb duidelijk gemaakt dat ik je naar buiten wilde hebben. Op dat moment heeft een sommatie betekenis: ik heb helder duidelijk gemaakt wat ik wilde. Als ik had gezegd "nou ja, de deur stond open, blijf maar staan of ga maar zitten of zo", dan zou ik later veel moeilijker kunnen beweren dat ik je niet in huis wilde hebben.

 

Een sommatie gaat dus om het geven of krijgen van duidelijkheid die in een later stadium in het conflict gebruikt zou kunnen worden. Je kunt het wellicht in die zin als dreiging opvatten dat ze mogelijk van plan zijn om het conflict op juridisch niveau uit te gaan vechten.

eBase - Portal voor de internetbranche

• nieuws • internetbureaus • opdrachtgevers • branches • nieuwe websites • gratis vacaturebank •

Link naar reactie
  • 0

Direct uit het woordenboek:

 

som·me·ren (ov.ww.)

1 aanmanen om te voldoen aan een verplichting of eis

 

Sommeren komt geen aparte juridische betekenis toe. Ook al wordt het woord vooral gebruikt door juristen (tussen ons: we vinden het gewoon interessanter klinken), is het absoluut niet enkel voorbehouden voor juristen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ook al wordt het woord vooral gebruikt door juristen (tussen ons: we vinden het gewoon interessanter klinken), is het absoluut niet enkel voorbehouden voor juristen.

 

Helemaal juist. Politieagenten gebruiken het ook graag, om nog maar tezwijgen van mijn leraar Frans op de middelbare school ;D

 

Alle gekheid op een stokje, ik grijp even terug naar de thread grote problemen met bedrijfsnaam. Wat is er nu uiteindelijk in het gesprek met de stichting aan de orde gekomenn c.q. wat was het antwoord van de stichting?

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Hallo Duncan,

 

Ik sluit me aan bij Venture Capital met de vraag of je iets meer kunt vertellen over de reden waarom de stichting jou sommeert je bedrijfsnaam te wijzigen.

 

Of je je zorgen moet maken over deze sommatie is afhankelijk van de ernst van de situatie. Normaalgesproken stuur je in het zakelijke verkeer meestal eerst een sommatie als laatste aanmaning, voordat je juridische stappen tegen een andere partij gaat ondernemen of een vordering uit handen gaat geven. Een stichting is een rechtspersoon die ook gewoon aan het zakelijk verkeer deelneemt.

 

Als jij een bedrijfsnaam hebt die sterk lijkt op / of gelijk is aan de naam van de stichting en zij hebben die naam beschermd voor de regio of branche waarin jij bent gevestigd, dan mag jij die naam waarschijnlijk niet voeren als zij dat niet willen.

 

Ik zou die sommatie dus serieus nemen en tijdens het afwachten even mijn licht opsteken over mogelijke consequenties, bijvoorbeeld tijdens het advocatenspreekuur van de kvk of bij enkele deskundigen van dit forum.

 

Karen

(die zelf een jaar of zeven geleden ooit de naam van een product heeft moeten veranderen na een sommatie en daaropvolgende prijzige correspondentie tussen 2 advocaten. ;-( )

 

 

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0

 

Als jij een bedrijfsnaam hebt die sterk lijkt op / of gelijk is aan de naam van de stichting en zij hebben die naam beschermd voor de regio of branche waarin jij bent gevestigd, dan mag jij die naam waarschijnlijk niet voeren als zij dat niet willen.

 

 

Dat is nu juist de vraag die in een andere thread grote problemen met bedrijfsnaam, welke door Duncan is gestart, aan de orde is gekomen, maar tot zover onbeantwoord is gebleven.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Ons bedrijf heet Cafe Enjoy en hun heten stichting Enjoy.

Nu is uit onze naam duidelijk dat het om een cafebedrijf gaat. Er kan dus geen verwarring ontstaan door het feit dat er niet duidelijk is wat we doen. Cafe geeft dat duidelijk aan.

 

De stichting organiseert 5 keer per jaar een evenement voor een plaatselijk poppodium. Vanmorgen gebeld met een jurist en die zei dat de verwarring die de stichting aankaartte moet kunnen worden bewezen. Bijv. dat post of biervaten verkeerd worden afgeleverd.

 

Verder is onze naam zo algemeen en niet beschermd door de stichting. We hebben de stichting voor een gesprek uitgenodigd na de eerste briefwisseling maar ze zijn nooit op komen dagen.

 

 

 

 

 

 

 

Het gaat er niet om wat je bent, maar om wie je bent...

Link naar reactie
  • 0

Met de toevoeging "cafe" is de kans op verwarring is al ver te zoeken. Als er verder voor wat betreft logo, adressering geen verwarring kan bestaan dan lijkt er weinig kans op succes voor de stichting. Wellicht is de sommatie een laatste stuiptrekking.

 

Het feit dat de stichting niet is komen opdagen op de uitnodigiging is op zijn zachts gezegd merkwaardig. Je zou kunnen overwegen om een kort briefje te zenden n.a.v. de sommatie en aan hun afwezigheid kunnen refereren en om die reden alleen al geen verdere aandacht te besteden aan de sommatie. Persoonlijk zou ik genegen zijn om de stichting maar lekker te laten voor wat het is.

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 58 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.