• 0

Woordpatent?! Wat kan ik wel en niet doen?!?

L.s,

 

Ik heb kortgeleden het domein museumglas.nl overgenomen (er staat nog niks op de site), maar nu hoorde ik dat de één van de vorige eigenaren nogal last had gehad met de firma Tru Vue (producent van o.a. museumglas) welke blijkbaar een patent heeft op het woord "museum glass" (letterlijk woord, dus met de spatie aldus zo'n octrooisite)

 

Het patent verloopt voor zover ik zie in 2019.

 

Nu heb ik totaal geen verstand van dit soort zaken en kan hierover ook werkelijk niets vinden...dus hierbij de vraag: wat kan en mag ik wel en niet doen!?

 

Kan Tru Vue het octrooi in 2019 weer verlengen of loopt het dan definitief af?

Kan Tru Vue mij verplichten om bepaalde termen niet te gebruiken?

Kan ik de naam Tru Vue in combi met museumglas gebruiken?

 

Of moet ik gewoon nog even 5 jaar geduld hebben en kan ik dan volledig mijn gang gaan?

 

Alle info is welkom,

 

Vr. groet,

 

Popma

www.popmaprima.nl

Dé lijstenmaker van Joure

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

25 antwoorden op deze vraag

  • 0

Museum Glass is inderdaad een geregistreerd Europees woordmerk van True Vue. Die registratie wordt in 2019 hoogstwaarschijnlijk gewoon verlengd. Een woordpatent of -octrooi bestaat bij mijn weten niet.

 

Wat wil je eigenlijk? Zonder toestemming van True Vue kan je vrijwel niks in hun domein, en dat is nogal logisch ook.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Voor China Trade Consultant: zie OHIM. Het merk is in 2009 geregistreerd, dus gebruik door derden kan een kostbare affaire worden. Ik zou Artie Popma niet aanraden om die merkregistratie te negeren.

 

Als je een reseller bent van True Vue museumglas (en dus geen ander merk) dan zou je de domeinnaam kunnen gebruiken op basis van merkuitputting. Merkuitputting betekent dat de merkeigenaar geen bezwaar kan maken tegen het noemen en tonen van zijn merk door een wederverkoper die het merk legaal binnen de EER ingekocht heeft. Wel goed uitzoeken, want de rechtspraak is in beweging - zei ook Talensshop etc.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Ik denk niet dat je een normaal gebruikelijk woord voor iets kunt beschermen.

Zeg dat maar tegen Apple dan... ;)

 

Museum Glass is een geregistreerd merk, vraag is of je met museumglas.nl bij de consument de indruk wekt dat jouw producten afkomstig/hetzelfde zijn als Museum Glass, oftewel, is er sprake van verwarring?

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie
  • 0

Ik heb juist even op Google gekeken met de zoekterm 'ontspiegeld glas' en dan kom je direct handelsnamen of merknamen tegen voor high-end ontspiegeld of gecoat glasproducten zoals Glamatt, Galerieglas en meer.

 

Ik denk niet dat je als winkelier moet willen procederen tegen internationale merkhouders, fabrikanten of groothandels. Daarentegen zou je kunnen betogen dat museumglas of galerieglas soortnamen zijn, maar online zie ik daar niet zoveel ondersteunend materiaal voor.

 

Mooie domeinnaam op bovengenoemde zoekterm en deze dan vooralsnog niet gebruiken. Antireflectieglas? ;)

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 1
Het schijnt dus - inmiddels? - een verzamelbegrip zijn.

 

Dat is best een interessante algemene discussie, maar ik zou als kleine ondernemer in Joure niet in het vaarwater van een grote Amerikaanse multinational gaan zigzaggen in de hoop dat ze die principiële vraag aan het gerecht gaan voorleggen. ;D

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

@Artie:

Dank voor 't vinden van die pagina, was al druk zoekende maar kon 'm niet vinden.

 

Inzake de verwarring over museum glass en museumglas:

 

er zijn diverse termen die hier in NL gebruikt worden..inlijstglas, ontspiegeld glas en museumglas.

Dit zijn wel de 3 meest gebruikte termen.

Ontspiegeld glas wordt door veel mensen verward met museumglas, beiden zijn toch ontspiegeld? Dus daar begint de verwarring al.

Daarnaast wordt museumglas landelijk (zowel zakelijk als particulier) gebruikt als term voor een duurder soort glas (met UV werendheid, extra helder, ontspiegeld enz.)

De term inlijstglas wordt veelal in 't zuiden des lands gebruikt en ontspiegeld glas..sja, ook dat wordt te pas en onpas gebruikt.

 

"mijn" term museumglas(.nl) is absoluut niet gericht op Tru Vue, wél op de algemene term die mensen gebruiken.

Feit is wél dat ik Tru Vue lever (en nee ik wist niks van dit patent, ook nooit op gelet eigenlijk).

 

Mijn plan met o.a. museumglas.nl is dat ik er óf een soort webshop van maak met diverse glassoorten (en dus ook Tru Vue) of gewoon een glas informatie pagina van maak met als voordeel de vindbaarheid van mijn site.

 

Benoemen van Tru Vue op de site museumglas(.nl) moet dan toch geen probleem zijn?

 

Tru Vue is 't hoogst haalbare op glas/acrylgebied, de rest van de te noemen glassoorten zijn "minder" van kwaliteit(dat wil zeggen: minder UV werendheid, antireflectie iets minder dan Tru Vue enz. )

 

Mochten er nog vragen zijn: stel ze!

En meer info is altijd welkom!!

 

Vr. groet,

 

Popma

www.popmaprima.nl

Dé lijstenmaker van Joure

Link naar reactie
  • 0

Voor China Trade Consultant: zie OHIM. Het merk is in 2009 geregistreerd, dus gebruik door derden kan een kostbare affaire worden. Ik zou Artie Popma niet aanraden om die merkregistratie te negeren.

 

Als je een reseller bent van True Vue museumglas (en dus geen ander merk) dan zou je de domeinnaam kunnen gebruiken op basis van merkuitputting. Merkuitputting betekent dat de merkeigenaar geen bezwaar kan maken tegen het noemen en tonen van zijn merk door een wederverkoper die het merk legaal binnen de EER ingekocht heeft. Wel goed uitzoeken, want de rechtspraak is in beweging - zei ook Talensshop etc.

 

ik ben reseller van Tru Vue (alsmede andere merken), maar ik zou dus (na onderzoek) enkel het Tru Vue assortiment op de site kunnen zetten. Daar heb ik absoluut geen probleem mee...

De rest van de glassoorten knal ik dan wel op inlijstglas.nl of één van de andere pagina's.

www.popmaprima.nl

Dé lijstenmaker van Joure

Link naar reactie
  • 0

Je komt nu in de spagaat terecht. Wat is minder verwarrend?

 

Een website onder Museumglas met alleen Museum Glass van de merkleverancier of een website met verschillende soorten museumglas. De rechtspraak is niet echt eenduidig. Als je alleen dat merkglas verkoopt, lijkt het net alsof je de webshop van het merk bent (a la Talensshop) maar als je andere merken verkoopt fiets je mee op de merkbekendheid.

 

Je zou kunnen proberen jouw leverancier van Museum Glass in Nederland erbij te betrekken (of de vertegenwoordiger van de merkhouder) door die keuze voor te leggen. Maar voor je het weet willen ze elk aspect van je site beoordelen.

 

Mijn suggestie is een website/shop voor dat ene merk op te zetten, met bij elke optie een link naar een neutrale site (inlijstglas) waar vergelijking mogelijk is. Zo maak je gebruik van het zoekverkeer naar museumglas en ben je de klant van dienst, zonder de merkeigenaar dwars te zitten.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

En mogelijk wek je met de domeinnaam museumglas.nl nog steeds de indruk zelf deel uit te maken van Museum Glass....zou zomaar kunnen dat ze daar niet op zitten te wachten. Een meer onderscheidende domeinnaam zou dan beter zijn....

 

Edit: TwaBla was me net voor en merkte het probleem ook al op!

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie
  • 0

In eerste instantie denk je dat de beoordelaar heeft zitten slapen toen hij de merknaam met daarin het woord "glass" goedkeurde als merk voor glas. Maar blijkbaar is Museum Glass voldoende creatief en onderscheidend bevonden. Museumglas is volgens mij dus zeker geen algemene term maar is door de bekendheid (marketing) ook als als een soort van soortnaam voor een bepaald type glas verworden.

Ook Carglass (glas voor auto's) is een geregistreerd merk voor klasse 21 dus helemaal uniek is het niet. Persoonlijk zou ik de domeinnaam "museumglas.nl" niet gebruiken zonder toestemming en zeker niet voor andere merken.

Link naar reactie
  • 0
Persoonlijk zou ik de domeinnaam "museumglas.nl" niet gebruiken zonder toestemming en zeker niet voor andere merken.
In de zaak rond Talensshop werd de verkoop van alleen maar Talens-merken aangevoerd als aspect dat de indruk versterkte dat het een initiatief van Talens was. Het niet verkopen van andere merken droeg bij aan de verwarring. Linksom of rechtsom: het is nooit goed nieh.

 

Ik denk echter dat je gelijk hebt. In woord en beeld afstand nemen van het merk (dus niet suggereren dat de website van de merkhouder is) en duidelijk melden dat de website een initiatief is van een detaillist.

 

Dat laatste had Talensshop trouwens ook gedaan door zich een 'onafhankelijke verkoper' te noemen, maar voor het verwarringsgevaar zou je de sites zelf moeten vergelijken.

 

Zoals gezegd: de rechtsspraak is in beweging.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Museumglas is volgens mij dus zeker geen algemene term maar is door de bekendheid (marketing) ook als als een soort van soortnaam voor een bepaald type glas verworden.

Of het is een verzamelnaam voor een type (sterk ontspiegeld) glas dat veelal toepassing vindt in musea...ofwel in de volksmond museumglas. Ik denk dat Tru Vue daar handig gebruik van heeft gemaakt.

Volgens mij is museaglas.nl nog beschikbaar... ;)

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie
  • 0

Museumglas is volgens mij dus zeker geen algemene term maar is door de bekendheid (marketing) ook als als een soort van soortnaam voor een bepaald type glas verworden.

Of het is een verzamelnaam voor een type (sterk ontspiegeld) glas dat veelal toepassing vindt in musea...ofwel in de volksmond museumglas. Ik denk dat Tru Vue daar handig gebruik van heeft gemaakt.

Volgens mij is museaglas.nl nog beschikbaar... ;)

Het kan wel beschikbaar zijn maar dat geldt voor heel veel domeinnamen. Je moet je afvragen wat je er mee kan en welke risico's (rechtszaken/schadevergoeding) je loopt als je bepaalde domeinnamen gebruikt. Dat het woord museumglas in de volksmond is ontstaan lijkt me zeer onwaarschijnlijk. Net zo onwaarschijnlijk als CocaCola (oorspronkelijk een drankje met coca bladeren en cola noten) in de volksmond zou zijn ontstaan. En zelfs als dat zo zou zijn dan nog heeft dat geen enkele invloed op het huidige en zeer sterke merk CocaCola.

 

Verschil met talensshop is dat het merk Talens in een domeinnaam is verwerkt. Museumglas.nl is op een s na de merknaam zelf. MuseumGlass.nl is overigens ook nog vrij voor de onverschrokkenen onder ons. ;)

Link naar reactie
  • 0

Dat het woord museumglas in de volksmond is ontstaan lijkt me zeer onwaarschijnlijk.

Waarom? Is het dan waarschijnlijker dat Tru Vue een dusdanige sterke marketing heeft gevoerd dat haar merk Museum Glass al binnen 5 jaar is verwaterd en algemeen gebruik is geworden? Of is het waarschijnlijker dat musea e.d. in de regel altijd sterk ontspiegeld glas gebruiken en dat dat dus voor het gemak museumglas wordt genoemd?

Ik neem tenminste aan dat ontspiegeld glas al gebruikt werd voordat Museum Glass als merk gedeponeerd werd.

 

E.e.a. laat inderdaad onverlet dat je moet bedenken wat je ermee wilt, wat het je oplevert en welke risico's je loopt.

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie
  • 0

Om de discussie op gang te houden ( ;D ) volgende interessante links waaruit je kunt concluderen dat "museumglas" toch echt wel een verzamelbegrip uit de volksmond is dat gebruikt zou mogen worden ....

 

Museumglas 1

 

Museumglas 2

 

Museumglas 3

 

In het bijzonder de laatste link is wel spannend. Daar noemt iemand een bepaalde soort glas van het merk ARTGLASS "een mooie kwaliteit MUSEUMGLAS".

 

Artglass perfect white 2 mm

een mooie kwaliteit museumglas

nooit meer last van storende spiegelingen

 

Echt interessant wordt het als je op google.de eens Museumsglas ingeeft.

 

Bij een van de resultaten vindt ik op de volgende link Museumsglas de omschrijving:

 

Museumsglas

Umgangssprachlich oftmals verwendeter Begriff für interferenzoptisch entspiegeltes Glas.

 

Umgangssprachlich = in de volksmond

 

En zo zijn er vele te vinden.

 

Geef je op google.de "MUSEUMGLAS" in krijg je alleen nederlandstalige resultaten.

 

Mijn conclusie: In Duitsland wordt het woord Museumsglas gebruikt om een bepaalde soort glas aan te duiden en wordt het niet met een merk geassocieerd. Als je het duitse MUSEUMSGLAS in het nederlands vertaalt, kom je op MUSEUMGLAS. Ter vergelijking: de duitse Museumskarte (met s ) heet in het nederlands museumkaart.

 

Waarom zou het in Duitsland een bepaalde glassoort zijn en in Nederland niet?

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
  • 0

 

Misschien kan Popma aangeven of hij er een principekwestie van wil maken en of hij behoefte heeft aan een expert in merkrechtelijke zaken om hem in eventuele rechtszaken bij te staan. Kosten zijn geen punt, want als je wint zijn die voor rekening van de tegenpartij.

 

Als je wint. ::)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Nog wat verder gerechercheerd ...... Misschien dat het volgende dan meer zekerheid geeft:

 

MUSEUM GLASS werd op 19.06.2009 voor registratie als merknaam aangemeld. Aanmelding Museum Glass

 

Zie de volgende link Museumglas en dan in het bijzonder de opmerking onder aan de site: Deze site is voor het laatst bijgewerkt op 13 maart 2008

 

Het was dus voor de aanmelding tot registratie al een woord dat gebruikt werd om een soort en niet een merk aan te geven.

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
  • 0

Als we dan toch willen bewijzen wat volgens mij geen bewijs behoeft: het USA recht is vanaf 2005.

 

Het zou (in theorie) kunnen dat de term "museum glas(s)" al voor 2005 jargon was voor een bepaalde kwaliteit ontspiegeld glas. Dan zou er sprake zijn van een blunder bij zowel de Amerikaanse als de EU merkenbureau's. Ook zou het nogal dom zijn van de aanvrager. Als dat bewijsbaar is zou je nietigheid kunnen vorderen de rechter.

 

Wordt de nietigheid gevraagd van een merk dat elk onderscheidend vermogen mist (art. 2.28 lid 1 onder b), dat uitsluitend bestaat uit tekens of benamingen die in de handel kunnen dienen tot aanduiding van soort, hoedanigheid, hoeveelheid, bestemming, waarde, plaats van herkomst of het tijdstip van de waren of de dienst (art. 2.28 lid 1 onder c) of dat uitsluitend bestaat uit tekens of benamingen die in het normale taalgebruik of in het bonafide handelsverkeer gebruikelijk zijn geworden (art. 2.28 lid 1 onder d), dan kan de rechter het verzoek afwijzen als hij van oordeel is dat het merk na inschrijving toch door gebruik voldoende onderscheidend vermogen heeft gekregen (art. 2.28 lid 2 BVIE).

 

Nogmaals alles wijst er voor mij nog steeds op dat Tru Vue de "museum" glassoort in de markt heeft geïntroduceerd en dat de markt die vervolgens als soortnaam is gaan gebruiken. Dat kan heel snel gaan als de markt gedomineerd wordt door enkele grote spelers.

 

Feit is overigens ook dat Museum Glass naast een geregistreerde merk ook als handelsnaam bekend is. Dus ook al zou je doorhaling voor elkaar kunnen krijgen dan nog kan je problemen krijgen omdat de bij de handelsnaam minder kritisch gekeken wordt naar onderscheidend vermogen en meer naar de bekendheid in de markt. Die bekendheid is zonder meer een feit, het gaat volgens mij om de marktleider of een van de marktleiders. TS zal wel weten of andere aanbieders de term "museum glass" gebruiken als een kwalitietsaanduiding. Kans is heel groot dat dit niet zo is. Persoonlijk zie ik geen enkele reden om risico's te gaan lopen waar dat niet nodig is. Ik zou wel museumglass.nl registeren en dit kenbaar maken bij de merkhouder voordat iemand anders dat doet.

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 258 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.